מדריך מקוצר לתכנון מס בינלאומי
ישראלים המעוניינים להשקיע במקלטי מס בעולם, כמו ג'רזי, BVI, גרנסי, האנטילים ההולנדיים ועוד, עשויים להיות מטרה לבדיקות מצד רשות המסים בישראל. העדר תכנון מס בינלאומי מראש, עשוי לנטרל את החיסכון במס הצפוי, ולחשוף את המשקיעים מישראל להתמודדות ארוכה ומתישה מול רשויות המס.
באמצעות תכנון מס בינלאומי מראש, הכולל התייחסות לדיני המס בישראל ובחו"ל, משקיעים מישראל יכולים להפחית את המס הישראלי על השקעותיהם.
במקרים רבים משקיעים נרתעים, שלא בצדק, מהקמת חברות או החזקת נכסים במקלטי מס. החשש הזה מושפע, בין היתר, מכך שרשות המסים בישראל תתקוף את תכנון המס. אולם, החשש מפני תגובה של רשויות המס אינו סיבה אמיתית להימנע מתכנוני מס או הקמת חברות במקלטי מס, כל עוד מדובר בתכנון לגיטימי במיוחד כאשר לנישום חוות דעת משפטית המאשרת את התכנון.
השלב החשוב בתכנון מס בינלאומי הוא לוודא כי התאגיד הרשום בחו"ל לא ייחשב כ"תושב ישראל" לפי דיני המס בישראל. במקרה ו"השליטה והניהול" של אותו תאגיד זר מופעלים מישראל, החברה חשופה למיסוי ישראלי מלא כחברה ישראלית לכל דבר וענין, בשיעור של מס החברות החל באותה שנה (25% בשנת 2010). מאידך, החברה תחשב כחברה זרה אם השליטה על העסק וניהולם אינם מופעלים מישראל.
חשוב לציין כי גם אם השליטה והניהול אינם מופעלים מישראל, רשויות המס עשויות למסות את רווחי החברה הזרה בשיעור של 25%, בהתאם להוראות בדבר "חברה נשלטת זרה" (חנ"ז) שבפקודת המס המאפשרות למסות רווחי חברה זרה כאילו חולקו לבעלי המניות כדיבידנד.
נדגיש עוד כי מבחינת תכנון המס, זהירות רבה נדרשת במילוי תוכן עסקי בחברה הזרה. במידה ואותה חברה משמשת כחברה ללא תוכן עסקי וכלכלי לביצוע פעילות בינלאומית, הרי שרשויות המס יבקשו להתעלם ממנה בגין "מלאכותיות" (סעיף 86 לפקודת מס הכנסה) וכך תכנון המס הבינלאומי עשוי לקרוס.
משקיעים מישראל רשאים לעשות "שופינג מיסויי" במטרה לאתר את המקומות שמבחינה עסקית כדאי לפעול בהן, אך אל להם להתעלם מהצורך לערוך תכנון מס בינלאומי מוקדם ולהצטייד בחוות דעת משפטית-מיסוית, על מנת להכין את עצמם מול התמודדות עתידית עם פקידי שומה יעילים.
להרחבה בנושא זה, ראו:
מדריך להוראות חנ"ז (cfc) וחמי"ז: תכנון מס בינלאומי
מדריך למחירי העברה: תכנוני מס וסוגיות נוספות
מדריך למקלטי מס: תכנון מס בינלאומי