ארון קודש הוא סמל לרעיון בסיסי ומרכזי ביותר במחשבה היהודית. ארון קודש מבטא את החשיבות שיש ביהדות לרעיון של קידוש החומר. ניתן למצוא, כמובן, משמעויות רבות במהות של ארון קודש, אך נדמה שאם מקדישים לכך מעט מחשבה הרי שהרעיון שמבוטא בצורה הברורה ביותר בחפץ המקודש הזה הוא שהחומר יכול לעבור טרנספורמציה ומבלי להפסיק להיות חומר הוא יכול להפוך לקדוש. ארון קודש איננו הביטול של החומר והחלפתו בישות קדושה; ארון קודש מבקש לבטא את הקיום המתמשך של החומר שאליו נוספת ובו נוצקת הקדושה.
שלא כפי שנוהגים רבים, אין בכוונתנו לטעון שרק ביהדות קיים הרעיון של קידוש החומר ואילו מדתות אחרות הוא נעדר. קשה למצוא דת שאיננה משתמשת בחומר כדי להגיע אל הקדושה ואל העולם שמעבר; קשה למצוא דת שאיננה רואה בעולם הזה את הדרך אל העולם הבא, אל הקדושה. משאמרנו זאת נוכל לציין שנדמה שביהדות הרעיון של קידוש החומר תופס מקום מרכזי יותר מדתות אחרות והוא מקיף את כול תחומי החיים. ארון קודש הוא ביטוי לתהליך הקדשת החומר שהינו רעיון מרכזי ביהדות. מהו ארון קודש? ממה הוא בנוי ובאיזה צורה? ארון קודש איננו נבנה ממרכיבים ששמורים לו בלבד ואותם חומרים ששימשו לבנייתו של ארון קודש היו יכולים לשמש באותה מידה לבניית ארון בגדים, תפאורה לתיאטרון או כל דבר אחר. גם הכלים המשמשים לבניית ארון קודש אינם כלים השמורים רק למלאכת בניית ארון קודש; הפטיש, המסור והמברג שנרכשו כדי לבנות ארון קודש היו יכולים לשמש, בצירוף מקרים אחר, לבניית שולחן אוכל או שידה לטלביזיה. עם זאת, חומרים מסוימים וכלים מסוימים שימשו לבנייתו של ארון קודש וכך החומר הפך להיות קדוש. אותם כלים וחומרים יומיומיים זכו לקדושה כיוון שנעשה בהם שימוש בדרך מסוימת ולמטרה מסוימת.
ארון קודש מסמל כך את חייו של היהודי. היהודי איננו חי בעולם אחר ועליו להתמודד עם החומר המקיף אותו. היהודי איננו צריך להתעלם מהחומר אלא עליו להשתמש בו בדרך הנכונה כדי להפוך אותו לקדוש. תהליך קידוש החומר, כפי שאנו למדים מבנייתו של ארון קודש, איננו תהליך שמעלים את החומר אלא תהליך שיוצק אל החומר קדושה. ניתן אפילו לומר שהמקום המרכזי שתופס ארון קודש בבית הכנסת הוא ביטוי לחשיבות הרעיון הזה של קידוש החומר.
יהיה מי שיאמר שהסיבה למרכזיות של ארון קודש נעוצה במקום אחר – זכר למקדש, קדושת התורה ועוד. ייתכן והדבר נכון אך זה סותר את הרעיון של המרכזיות של קידוש החומר ביהדות ואת הסמליות שאנו מייחסים למקומו של ארון קודש בבית הכנסת. קידוש החומר מתבסס על כך שהיהודי יכול לתת משמעות נוספת וחדשה לדבר מה שקיים לפניו. גם אם ארון קודש נולד משורשים רעיוניים אחרים, הפרשנות שמעניק היהודי לסמל זה נובעת מהחיפוש של משמעות חדשה לחומר הקיים. פרשנות זו – שניתן לקרוא לה מדרש – חלה לא רק על הטבע הדומם ועל החומר אלא גם על הסמלים ותשמישי הקדושה שמקיפים את היהודי. התפיסה של ארון קודש כביטוי לקידוש החומר היא תפיסה שקשורה לרעיון עצמו של קידוש החומר, של מתן פרשנות למציאות – פרשנות שמשנה את מושא הפרשנות עצמו.