חפש מאמרים:
שלום אורח
07.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ארון קודש: בין מקדש ותורה

מאת: אביב יועציםיהדות04/09/2010804 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בימינו, לא ניתן אפילו לדמיין בית כנסת שאין בו ארון קודש. ארון קודש הפך להיות חלק בלתי נפרד מהמבנה הבסיסי של כול בית כנסת שהוא אבל הדבר לא היה כך מאז ומעולם. כתשמיש קדושה, כחלק מבית הכנסת היהודי כפי שאנחנו מכירים אותו, ארון קודש יכול להיות ביטוי עמוק מאוד של תהליך שעברה היהדות באלפיים השנים האחרונות וששורשיו אולי נעוצים בעבר רחוק אפילו יותר. ניתן לומר שבעצם מהותו, בהיסטוריה שלו ובתהליכים שהוא עבר, ארון קודש הוא ביטוי ליחסים הסבוכים הקיימים ביהדות בין מקדש ותורה.

ארון קודש לא היה חלק מרכזי מהמבנה של בית הכנסת היהודי עד לפני אלף תשע-מאות או אלף שמונה-מאות שנים, דהיינו מאתיים או שלוש-מאות שנה אחרי חורבן בית המקדש. תחילה שימש ארון קודש רק כמקום אחסון לספרי התורה והוא לא תפס מקום מרכזי בבית הכנסת. רק עם השנים הולך ותופס ארון קודש מקום מרכזי בבית הכנסת ולאט לאט הוא הופך למקום בעל החשיבות הגדולה ביותר בבית הכנסת. ארון קודש הוא המקום שבו נשמרים ספרי התורה אך עם הזמן הוא גם תופס מקום חשוב בסמליות של בית הכנסת. ארון קודש איננו רק מקום אחסון, הוא מעין מרכז הקדושה של בית הכנסת. המתפללים פונים אליו בזמן התפילה וברגעי השיא – בתפילות החשובות ביותר – ארון קודש עומד ודלתותיו פתוחות כאילו הוא שער לשמיים שדרכו התפילות עולות למעלה.

ארון קודש יכול להיתפס כמעין תחליף לקודש הקודשים, המקום הקדוש ביותר בבית המקדש. בית הכנסת בכללותו נתפס לעיתים כמעין תחליף לבית המקדש – מקדש מעט. אך חשוב לראות את ההבדלים הקיימים בין בית הכנסת ובית המקדש והבדלים אלה בולטים בעיקר אם בוחנים את המושג של ארון קודש בבית הכנסת. ארון קודש איננו מקום שהכניסה מותרת אליו רק למתי מעט בעלי ייחוס כמו שהיה הדבר בבית המקדש. ארון קודש פתוח לכולם ואילו קודש הקודשים, ולמעשה כל חלקי המקדש, היו פתוחים רק לכוהנים או לכוהן הגדול. ארון קודש מסמל תפיסה אחרת של יהדות מבית המקדש: לא עוד מעמד שממנו נבחרים המשמשים בקודש, אלא מצב שבו כל אחד יכול לעלות מעלה מעלה במעלות הקדושה. ארון קודש מבוסס על התורה ולא על קדושת המקום כמו בית המקדש. ארון קודש מסמל במהותו את המקום המרכזי שתופסת התורה ביהדות – התורה שמונחת בקרן זווית ושאותה כל אחד יכול ללמוד. למרות היחס לבית הכנסת כסמל למקדש שחרב, המקום המרכזי שתופס ארון קודש בכול בית כנסת מבטא דווקא שינוי גדול בתפיסה היהודית: מעבר בין קדושת מקום אחד, שבט אחד, משפחה אחת, אדם אחד לתפיסה שבה לכול אחד ולכול מקום יש את האפשרות להיות קדוש ומרכזי.

אם בוחנים כיצד לאורך ההיסטוריה ארון קודש הופך מחפץ צדדי למרכזו של בית הכנסת ניתן לראות בקלות כיצד שינוי התפיסה השלטת ביהדות לובש צורה פיסית. המרכזיות של ארון קודש בבית כנסת איננה עניין של מקרה או נוחות והיא איננה מבטאת רצון להעתיק את בית המקדש לתוך כל בית כנסת; המרכזיות של ארון קודש בבית הכנסת מלמדת דווקא על התנתקות מרעיון המקדש ביהדות.

 



תגיות המאמר: ארון קודש


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביב יועצים >> המפתח שלך להצלחה שיווקית !

ייעוץ שיווקי

קידום אתרים בגוגל

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביב יועצים

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/162165 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162510 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162034 צפיות
תחום המשפט המנהלי בישראל הוא אחד התחומים המעניינים והמגוונים ביותר בעולם המשפט. המשפט המנהלי עוסק בהתמודדות של אזרח מול גופים מנהלתיים וציבוריים, מועדות הבנייה שמאשרות את תוכניות הבתים שאנחנו בונים ועד לזכויותיהם של עובדים, אסירים, חיילים ומשפחות נפגעות טרור. מהתמודדות מול גורמים תקשורתיים כמו רשות השידור וחיוביה את הציבור ועד לעבודה משפטית מול רשויות מקומיות המחייבות אותנו במיסים על פי חוק.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161643 צפיות
אם אתם גרושים טריים, תקופת החגים עלולה להיות קשה מאוד עבורכם. תחושת האומללות, האשמה והבדידות היא מתכון מושלם לדיכאון. בזמן שמשפחות אחרות ומאושרות חוגגות יחדיו ושואגות את שירי החג, אתם תשבו מסוגרים בביתכם ותבהו בטלוויזיה. יתכן שתרגישו כל כך מדוכאים, עד שאפילו לא תצליחו להזיז את עצמכם מהמיטה. אז מה עושים? הנה כמה טיפים של עו"ד גירושין, כיצד לעבור את החגים בשלום ולהפוך את החג לקצת יותר נסבל:

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161693 צפיות
כולנו מתחתנים בתקווה שהנישואים יחזיקו מעמד ויהיו יציבים. למרבה הצער, הרבה פעמים בני הזוג שלנו משתנים ומאבדים עניין בדברים שעניינו אותם לפני 10-15 שנים: תחביבים שונים, עיסוקים וגם אנשים. כשנשים מאבדות עניין בנישואים, הן פונות אל עורך דין גירושין. אבל כשזה קורה לגבר, הוא לאו דווקא ירוץ אל עורך דין גירושים. הוא בדרך כלל יתרחק מאשתו, ימעט לדבר איתה, לבלות איתה וימצא מפלט בקריירה תובענית או במאהבת.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161471 צפיות
גירושין הם נושא כואב עבור כל הצדדים המעורבים בעניין- אתה, אשתך והילדים. אין ספק שהם תובעים מחיר נפשי שלוקח זמן להתאושש ממנו. לאחר שנים רבות בהן אתה ואשתך הייתם יחד והילדים התרגלו לראות את הוריהם תחת קורת גג אחת, הפרידה אחד מהשנייה היא קשה ולוקח זמן להתרגל אליה.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161531 צפיות
גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107705 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195994 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196041 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196072 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196043 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196043 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196070 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica