חפש מאמרים:
שלום אורח
23.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ארון קודש: בין הכללי לפרטי

מאת: אביב יועציםיהדות08/08/2010837 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קשה למצוא ארון קודש אחד זהה לחלוטין למשנהו בבית כנסת אחר. העיצוב של ארון קודש לאורך כל הדורות היה פתוח לפרשנויות והיה שונה בין קהילה לקהילה ובין אזור אחד למשנהו. למרות שישנם, כמובן, מספר קווי דמיון בסיסיים שכל ארון קודש מציג ולא משנה מתי ואיפה הוא נבנה, ההבדלים רבים וכל קהילה וכל בית כנסת יכולים להתהדר בעיצוב מעט שונה של ארון קודש. נדמה שכיום יש יותר חופש ויותר רצון לעצב ארון קודש בצורה אישית יותר לפי רצון הקהילה. כיום בולטת יותר לעין העובדה שהחפץ הקדוש הוא בו זמנית כללי ופרטי – הוא סמל לאחדות שבבסיס היהדות וביטוי לשוני האדיר שבין הקהילות השונות.

המאפיינים הבסיסיים של ארון קודש מבטאים את היסודות המשותפים לכול קהילה יהודית. ארון קודש בכול בית כנסת, ולא משנה מהי הצורה שהוא לובש, הוא המקום שבו נשמרים ספרי התורה. למרות השוני הגדול בין הקהילות, הן מחזיקות כולן את אותו ספר תורה, את אותו טקסט קדוש. בכך מבטא ארון קודש את המהות האחדותית של עם ישראל: בכול בית כנסת, בכול קהילה יש ארון קודש שבו מוחזק הספר הקדוש – קדוש לכולם. גם אם ישנן מחלוקות קשות ועמוקות על הפרשנות לספר התורה, הוא עדיין הבסיס לכול קהילה יהודית. כך מעצם מהותו מבטא ארון קודש העומד בכותל המזרח את הבסיס המשותף לכול בתי הכנסת, לכול הקהילות.

מאידך גיסא, העיצוב של ארון קודש זה משתנה ממקום למקום, מדור לדור, מקהילה לקהילה ומארץ לארץ. כיום ההבדלים הללו זוכים לביטוי משמעותי אפילו יותר כיוון שבניית ארון קודש היא מקצוע שמתפתח יחד עם החברה והתרבות שבה אנו חיים. אם בעבר היה ניתן לזהות סגנון מרכזי שבוני ארון קודש עשו עליו וריאציות, כיום הסגנון של בניית ארון קודש הוא חופשי הרבה יותר. הרבה קהילות מבקשות לעצב ארון קודש שיבטא בצורה הטובה ביותר את השקפת העולם שלהם ואת המהות של בית הכנסת. עיצוב ארון קודש מציית היום לא רק למסורות העבר אלא גם שואב השראה מהאמנות המודרנית, מהחשיבה ומהתרבות שבה אנו חיים. כאשר קהילה מסוימת ניגשת לבנות ארון קודש היא לא תמיד מסתפקת ברעיונות העיצוביים המסורתיים אלא מחפשת רעיונות עיצוביים שיוצרים מראה של ארון קודש שהינו שונה מאוד ממה שהיה קיים בעבר.

כך נוצר – באמצעות בנייתו של ארון קודש בסגנון עכשווי וחדשני – חיבור מיוחד בין הכללי לבין הפרטי. מצד אחד גם ארון קודש מודרני שומר על כללי העבר ומחזיק את אותם ספרי תורה בתוכו. מצד שני ארון קודש מודרני מבטא את הייחודיות של התקופה שבה אנו חיים ואת הייחודיות של כל קהילה שמבקשת לעצמה – כמו הפרטים שמרכיבים אותה – ביטוי אישי יותר, נאמן יותר לייחודיות של האינדיבידואל.

אפשר לקוות שההשלמה בין הניגודים – חיבור הפרטי והכללי בבנייתו של ארון קודש – לא תיעצר בעיצוב של ארון קודש מודרני. אפשר לקוות שכול קהילה תלמד – למרות הקשיים הכרוכים בכך – למצוא מקום לכללי, לרוב, למסורת וגם ליחיד, לשונה, למתחדש. כך יהיה כל ארון קודש מודרני ביטוי ליהדות פתוחה שיודעת לחבר בין החדש והישן, בין היחיד והכלל.

 



תגיות המאמר: ארון קודש


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביב יועצים >> המפתח שלך להצלחה שיווקית !

ייעוץ שיווקי

קידום אתרים בגוגל

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביב יועצים

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/162170 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162515 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162040 צפיות
תחום המשפט המנהלי בישראל הוא אחד התחומים המעניינים והמגוונים ביותר בעולם המשפט. המשפט המנהלי עוסק בהתמודדות של אזרח מול גופים מנהלתיים וציבוריים, מועדות הבנייה שמאשרות את תוכניות הבתים שאנחנו בונים ועד לזכויותיהם של עובדים, אסירים, חיילים ומשפחות נפגעות טרור. מהתמודדות מול גורמים תקשורתיים כמו רשות השידור וחיוביה את הציבור ועד לעבודה משפטית מול רשויות מקומיות המחייבות אותנו במיסים על פי חוק.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161650 צפיות
אם אתם גרושים טריים, תקופת החגים עלולה להיות קשה מאוד עבורכם. תחושת האומללות, האשמה והבדידות היא מתכון מושלם לדיכאון. בזמן שמשפחות אחרות ומאושרות חוגגות יחדיו ושואגות את שירי החג, אתם תשבו מסוגרים בביתכם ותבהו בטלוויזיה. יתכן שתרגישו כל כך מדוכאים, עד שאפילו לא תצליחו להזיז את עצמכם מהמיטה. אז מה עושים? הנה כמה טיפים של עו"ד גירושין, כיצד לעבור את החגים בשלום ולהפוך את החג לקצת יותר נסבל:

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161702 צפיות
כולנו מתחתנים בתקווה שהנישואים יחזיקו מעמד ויהיו יציבים. למרבה הצער, הרבה פעמים בני הזוג שלנו משתנים ומאבדים עניין בדברים שעניינו אותם לפני 10-15 שנים: תחביבים שונים, עיסוקים וגם אנשים. כשנשים מאבדות עניין בנישואים, הן פונות אל עורך דין גירושין. אבל כשזה קורה לגבר, הוא לאו דווקא ירוץ אל עורך דין גירושים. הוא בדרך כלל יתרחק מאשתו, ימעט לדבר איתה, לבלות איתה וימצא מפלט בקריירה תובענית או במאהבת.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161478 צפיות
גירושין הם נושא כואב עבור כל הצדדים המעורבים בעניין- אתה, אשתך והילדים. אין ספק שהם תובעים מחיר נפשי שלוקח זמן להתאושש ממנו. לאחר שנים רבות בהן אתה ואשתך הייתם יחד והילדים התרגלו לראות את הוריהם תחת קורת גג אחת, הפרידה אחד מהשנייה היא קשה ולוקח זמן להתרגל אליה.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161536 צפיות
גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107930 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196095 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica