תלמידות ותלמידים רבים בישראל מתקשים בכל מה שקשור ללמידה. מיומנויות הלמידה שלהם נמוכות, הם מתקשים בכתיבה ובהבעה, מגלים בעיות קשב וריכוז, מוציאים ציונים נמוכים למרות האינטליגנציה הגבוהה שלהם, אינם מצליחים לבצע משימות הדורשות מאמץ מנטאלי וריכוז, ועוד. להערכת המומחים כ-10% מכלל האוכלוסייה מתמודדים עם לקות למידה כלשהי. עם זאת, אין משמעות הדברים כי מדובר בחריגות קשה: הילדים יכולים ללמוד במסגרת חינוכית רגילה ולקבל סיוע מתאים.
אם אתם רואים כי התלמיד בבית הספר איננו מגיע להישגים ההולמים ואתם חושדים כי הוא סובל מלקויות למידה; אם אתם מביטים על גיליון הציונים של ילדיכם ורואים פער בין ידיעותיו של הילד ובין הישגיו הלימודיים; אם אתם מבינים כי לילד יש בעיות קשב וריכוז – אין טעם להמתין או לנסות טיפול נקודתי פרי דמיונכם או על סמך מאמרים שקראתם באינטרנט או בכתבי עת פופולאריים. הדרך היחידה היא לפנות לאבחון פסיכו דידקטי הכולל אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי.
מדוע יש בכלל צורך לערוך אבחונים דידקטיים ופסיכולוגיים ומה יעזור אבחון דידקטי ופסיכולוגי לתלמיד? על מנת לתת מענה מקצועי לתלמיד הסובל מליקויי למידה, יש צורך בחוות דעת ובהמלצות קונקרטיות של אנשי מקצוע היכולים לזהות ליקויים שונים, גלויים יותר וגלויים פחות, לגבש המלצות מתאימות ולטפל בבעיות התנהגותיות-רגשיות של התלמיד, במידה שהן קיימות. למשל, אבחון דידקטי איננו מיועד רק להצבעה על בעיה כזו או אחרת אלא גם על מתן פיתרון לבעיה. אבחונים דידקטיים אינם מיועדים לטפל אך ורק בבעיה נקודתית אלא לבחון את מכלול התפקודים של התלמיד בתחום הלשוני, בתחום ההבעה והכתיבה, בתחומי הזיכרון והקשב, ולגבש המלצה.
מטרתם של אבחונים דידקטיים הינה, קודם כל, לאבחן בעיה בצורה המקצועית ביותר ולתת לה מענה ראוי ומועיל. חשיבותם של אבחונים אלה איננה נופלת מחשיבותו של כל אבחון מקצועי אחר, וביכולתם למנוע סבל מיותר וקשיים מן הלומדת או הלומד.