צעירים ומבוגרים בישראל, מכל שכבות האוכלוסייה, בכל הגילאים ובכל מעמד סוציו-אקונומי שהוא, סובלים מליקויי למידה. ליקויים אלה מתבטאים בקושי לרכוש מיומנויות לימודיות או תפקודיות וליישמן באופן המתאים לגילו של האדם, למנת המשכל שלו ולכישרונותיו. לקות למידה מוגדרת כמצב שבו מבחנים בקריאה, בחישוב ובהבעה מצביעים על הישגים הנמוכים ממנת המשכל של הנבחן, מן הרמה הממוצעת לגילו ומרמת השכלתו. הדרך לאבחן את הלקויות היא באמצעות אבחון פסיכודידקטי מקצועי.
לפי חוק זכויות התלמיד, לקות למידה הינה "לקות המשליכה על תהליכים קוגניטיביים, והבאה לידי ביטוי בקשיים משמעותיים שאינם תואמים את הצפוי בגילו של בעל הלקות ברכישת מיומנויות או בשימוש בכישורים של קשב וריכוז, שפה, קריאה, כתיבה, המשגה, תפקוד ניהולי או יכולות חישוביות, חברתיות או רגשיות, ולמעט קשיי למידה הנובעים מאחד או יותר מאלה בלבד: פגיעה חושית, לקויות מוטוריות, פיגור שכלי, מוגבלות נפשית או תנאים חיצוניים, כגון חסך סביבתי, תרבותי או חברתי-כלכלי".
לשם אבחון לקות למידה יש לערוך אבחון פסיכו דידקטי ששותפים בו מאבחן דידקטי ומאבחן פסיכולוגי. אבחון פסיכו דידקטי בוחן את תפקודי השפה, כישורי הכתיבה, יכולות החישוב, מנגנוני הלמידה והקשב ותפקודי הזיכרון. במסגרת אבחון פסיכו דידקטי נבחנים גם התחומים הקוגניטיבי והרגשי וכן הערכת האינטליגנציה של הלומד או הלומדת.
מתי ניתן לערוך אבחון פסיכודידקטי על מנת לאבחן לקויות למידה? התשובה לשאלה זו ניתנת למענה רק באמצעות ניתוח מצבו של האדם המתקשה, כגון גורמים רגשיים המשליכים על מצבו, תהיות לגבי יכולות הבנה ואינטליגנציה, שאלה לגבי המסגרת החינוכית שבה לומד בעל הקשיים ועוד. חשוב להבין כי אבחון פסיכודידקטי מיועד לסייע לתלמיד או לתלמידה ואיננו קובע אם הוא או היא "טובים יותר" או "פחות טובים" ביחס לבני גילם הלומדים עמם באותה מסגרת. עריכת אבחון מעין זה עשויה רק לשפר את מצבם של הלומד או הלומד ולאפשר להם להתקדם בחייהם, בלימודיהם ובקריירה שלהם, תוך כדי מענה לקשיים שהם חווים או לבעיותיהם.