חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להיאבק באלימות וליצור מקום שכיף לחיות בו

להיאבק באלימות וליצור מקום שכיף לחיות בו.

התקשורת מלאה בידיעות על אלימות קשה בין בני (ובנות) נוער במקומות שונים (בתי ספר, מגרשי ספורט ומקומות בילוי) ובני זוג שפוגעים אחד בשני על רקע המכונה לעיתים (ובטעות לדעתי) "רומנטי". סכסוכים רבים מדי יוצאים מהר מדי ובקלות רבה מדי מפרופורציות. מעשי האלימות פוגעים בתחושת הביטחון האישי, גורמים לפגיעות קשות ובמקרים קיצוניים אף גובים חיי אדם.
עם זאת, מצב זה אינו גזירת גורל וניתן לשנותו. לדעתי, צריך לבחון את כלל הגורמים למקרים השונים ולבדוק האם וכיצד היה ניתן למנוע את האלימות, כדי שלא ייקרו מקרים דומים.
חלק גדול מהמאבק צריך להיות מופנה למניעת האלימות, חלק לאכיפה וענישה וחלק גם לשיקום. עם זאת, אציין מראש שגישתי הנה שקודם כל צריך להגן על הקורבן ועל החברה ורק אז לפנות לשיקום יוזמי האלימות, במידה ואפשר.
במישור העקרוני, במקום להתמקד במאבק ב"אלימות וב..." (ספורט, אלכוהול, מיליטריזם וכדומה) צריך להיאבק בעיקר באלימות עצמה. ברצוני להדגיש שאיני מאמין בפתרונות קסם, בקיצורי דרך או בראיית עולם צרה המשייכת את האלימות לגורם יחיד (מצב כלכלי-חברתי, השפעת התקשורת, מלחמות וכו'), אלא לשילוב גורמים אלו ואחרים. עם זאת, אני חושב שבבסיס האלימות ניתן למצוא, כמעט תמיד, גם זלזול באחר ובשונה ובמקרים קיצוניים זלזול בערך החיים.
חשוב לציין שפעמים רבות האלימות מתאפשרת גם בעקבות פסיביות של הקורבן ונכונותו לקבל יחס רע. אין בכך להצדיק אלימות, אולם כדי להפסיקה על הקורבן להיות אקטיבי ובמידת הצורך גם לבקש עזרה חיצונית. כמו כן, צריך להבחין בין תוקף למגיב ובין אלימות שאינה לגיטימית לבין הגנה עצמית במידה סבירה.
באופן כללי, יש לטפל בבעיות השונות מוקדם ככל האפשר ולא לחכות רק לשלב התוצאות ושיקום הנזקים. לדעתי, במסגרת המאבק באלימות יש חשיבות עליונה לחינוך, החל מהמשפחה והסביבה הקרובה ועד למוסדות החברה ובראשם מערכות החינוך. כמו כן, אני חושב ומאמין שיש לפעול רק כנגד הגורמים הבעייתיים ולא להעניש באופן קולקטיבי, מתוך מטרה לאפשר לכל האחרים לחיות את חייהם בדרכם בחופשיות.
ברצוני להציע, למרות הקושי הרב, דירוג אפשרי (איני טוען שזהו הדירוג היחידי) לרמות האלימות השונות. דירוג כזה יאפשר להחליט כיצד להשקיע את המשאבים הכלכליים והאנושיים במסגרת מאבק באלימות.
ברמה החמורה ביותר של האלימות ניתן לראות את הפשע המאורגן. הפשע המאורגן כולל, בין היתר, תופעות כגון גביית דמי חסות, "הלבנת הון" (ושיתוף הפעולה בין עבריינים לגורמים שונים), סחר בנשים (ובבני אדם בכלל) וכדומה.
לאחר מכן, ניתן לראות את האלימות בסביבה הקרובה (משפחה, בתי ספר והתארגנויות שונות) כמסוכנת לחברה. האלימות בבתי הספר (ולא פחות חשוב - החשש מהאלימות) הנה תחום חשוב ביותר שיש להקדיש לו תשומת לב רבה. לדעתי, צריך קודם כל לסייע למותקפים, לטפל במידה ביוזמי האלימות ולנסות להפיג את אווירת האלימות, ככל האפשר. במקרים חמורים במיוחד, אפשר גם להרחיק את הגורמים האלימים הקיצוניים ולנסות לשלבם במקומות אחרים במערכת. עם זאת, לדעתי, לא צריך לעבור לגישה מחמירה בהגזמה ובכוונה, אלא להעניש במידה ובתבונה.
באופן כללי, אני חושב שאם נקטין את רמת האלימות במשפחה, בבתי הספר, במקומות הבילוי, בכבישים, בצבא ואפילו את האלימות המילולית והבוטות בשיח הציבורי ובזירה הפוליטית (עם כל חילוקי הדעות והשוני) נוכל ביחד ליצור מקום שיהיה הרבה יותר נחמד וכיף לחיות בו.
לדעתי, כדאי לשמוע וגם לאמץ רעיונות טובים נוספים של אחרים, כדי למצוא את הדרכים הטובות ביותר להסדיר את היחסים החברתיים. את היחסים בחברה ניתן להסדיר בדרכים שונות, כולל לעיתים שימוש מוגבל באלימות. עם זאת, בכל מצב שבו פועלים רק באלימות מעבירים את המסר שהאלימות היא זו שקובעת וגם יוצרים מורשת של אלימות. בנוסף, כשמגיבים על אלימות רק באלימות (או רק בסלחנות) האלימות מנצחת.
לסיכום, לדעתי האלימות הבלתי מוצדקת והבלתי מוסברת מהווה סכנה ליחיד, לקבוצות השונות ולכלל החברה.
עם זאת, חשוב לציין שאיני מאמין שניתן להגיע למצב אוטופי ללא אלימות, שכן החיים הם דינמיים וכוללים מידה כזו או אחרת של אלימות. במילים אחרות, האלימות לא תיעלם, אלא תישאר כחלק מהחיים והמאבק בה הנו מאבק מתמיד. יחד עם זאת, ניתן בעבודה קשה לאורך זמן רב לצמצם ולמזער את האלימות. הצעד הראשון הנו מודעות לנושא. לאחר מכן, יש לתרגם את המודעות לפעילות אחראית כנגד אלימות לא מוצדקת, למרות שצריך גם לדעת מתי וכיצד לפנות לרשויות על מנת לטפל באלימות חמורה.
אני חושב שביחד נוכל ליצור מקום שנחמד וכיף לחיות בו אם נאפשר מקסימום חופש למקסימום אנשים, כל עוד אינם פוגעים באחרים ונגן על החופש הזה מפני גורמים אלימים הרוצים לכפות את רצונם על אחרים. אני אופטימי בנוגע ליכולתנו לשפר את החברה שבה אנו חיים שכן איני מכיר מישהו שרוצה שיהיה לו רע. הבעיה היא שרבים אינם רוצים או אינם מוכנים להיאבק על מנת שיהיה טוב יותר. בנוסף, צריך גם לדעת לבחור בדרך המתאימה למאבק.
מה שלא קורה מעצמו עלינו לדאוג שייקרה, אלא אם אנחנו רוצים להמשיך לקטר.
אפשר גם אחרת, אם באמת רוצים.
תחשבו בעצמכם ותיהנו מהחיים
(ואפשרו גם לאחרים לעשות זאת)
לתגובות:
Asaf.zilberberg@gmail.com
מקווה שנהנית מהקריאה, אסף.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסף זילברברג

מאת: אסף זילברברגזהות23/04/101367 צפיות
מקרה מותו של חייל אשר בני משפחתו אינם יהודים, או מקרה של פיגוע שבו נפגעים עולים רבים, יכולים להיות פתח לדיון באשר לאופייה של המדינה ולדפוסי הכניסה לחברה הישראלית.

מאת: אסף זילברברגחברה ומדינה - כללי18/03/091191 צפיות
קטע זה מציג חזון חברתי שניתן לסכמו בפשטות - הרמוניה של שונים. עמדתי הבסיסית היא שזכותו של כל אחד לעצב את חייו הפרטיים, כל עוד לא פגע באחרים. כל אחד ואחת מאתנו יכול לחשוב ולדמיין כיצד היה חש אם משהו שהוא נהנה ממנו (ואינו פוגע באחרים) היה נמנע ממנו. תנסו רגע. זאת נקודת המוצא (אבל ממש לא נקודת הסיום) ליצירת חברה שכיף לחיות בה.

מאת: אסף זילברברגכלכלה16/03/091696 צפיות
אתחיל קטע זה בהצגת עמדתי האישית שאין סתירה הכרחית או וודאית בין חברה וכלכלה, למרות המתח שיש לעיתים בין התחומים. לדעתי, פעמים רבות מנסים גורמים שונים להציג את המציאות כמורכבת משתי גישות סותרות - "חברתיים" מול "כלכליים". דבר זה נעשה משיקולים שונים, לעיתים גם על מנת להשפיע על דעת הקהל ואף לעוות אותה. אני חושב שניתן למצוא את האיזון (הדינמי והמשתנה) בין הגישות השונות ולגבש מצב בסיסי שבו יש תחרות חופשית הוגנת לצד רשת ביטחון חברתית-כלכלית... להמשך

מאת: אסף זילברברגצדק חברתי15/03/091494 צפיות
כאשר אנו מתלבטים האם לקנות מוצר כלשהו אנו בודקים האם הוא עונה לטעמנו ולצרכים שלנו, משווים אותו למוצרים אחרים (מבחינת מחיר, גודל והתועלת ממנו) וכדומה. לפי דעתי, למכלול השיקולים ניתן להוסיף גם את דרך ייצור המוצר וגורמים אחרים. אם נשתמש בזכותנו כצרכנים לדעת יותר על המוצר ורק אז להחליט אם לרכוש אותו או לא, נשפר את טיב המוצרים והשירותים שנקבל ונאפשר לגבש שוק עבודה שיהיה נחמד יותר לכולנו. להמשך...

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222725 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/222028 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211836 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/207662 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/182074 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172267 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica