סרט קולנוע הוא פסק הזמן הקולקטיבי של האנושות. הוא מאפשר לנו לחרוג משגרת היום, ולהתמכר לחוויות של עולם אחר, חדש ובלתי מוכר. חוויה ממכרת זו מתוארת באופן מפעים בסרטו של וודי אלו, שושנת קהיר הסגולה. עבור גיבורת סרט זה, הקולנוע היווה מקור הנאה ומפלט מחובות היו-יום. היא זכתה לריגוש והנאה שלא היו נגישים עבורה במציאות.
הצופים בסרט פטורים מהעיסוק בהשקעה האדירה הנדרשת כדי להפיק סרט קולנוע. מבט חטוף ברשימת הקרדיטים המופיעה בסוף הסרט עשויה להעניק לכם מושג כלשהו אודות מורכבות ההפקה של סרט קולנוע, וחשיבות עבודת הצוות ההדוקה כתנאי הכרחי להצלחתו. בין היוצרים השונים המשתתפים בהפקת סרט קיימים אלה הנושאים בתפקידים משמעותיים בעיצוב צביונוואיכותו של סרט קולנוע. כמו כן, אמצעי המבע של סרט קולנוע מגוונים ומורכבים: תאורה, צבע, קומפוזיציה, זוויות צילום, עיצוב פס-קול, מבנה עלילתי ועוד. אלה הם מרכיבים משמעותיים המשפיעים על האווירה הנוצרת בסרט, של דרמה, מתח , אימה או מצב קומי. רוב הצופים אינם מודעים להיבטים אלה, ומתמקדים בעיקר בסיפור המעשה ובאפיון הגיבורים של הסרט.
המחלקה לקולנוע במוסד אקדמי מציעה לסטודנטים מבט מעמיק לתוך מגוון התפקידים בתהליך הפקת סרט. במסגרת לימודים במחלקה לקולנוע נחשפים הסטודנטים להיבטים תיאורטיים ויישומים בחלוקת תפקידים ביצירת סרט קולנוע. המחלקה לקולנוע מציעה לסטודנטים קורסים, הדרכה וחונכות אישית לאורך הלימודים. באופן זה הסטודנטים במחלקה לקולנוע מתנסים בשלל תפקידים, ביניהם כתיבת תסריט, עריכה, בימוי שחקנים, סאונד ועוד. כל אחד מהתפקידים האלה, קטן או גדול ככל שיהיה, הוא חיוני לשם הצלחת הסרט כתוצר מוגמר.
המחלקה לקולנוע מציגה: כיצד סרט נולד?
סרט מתחיל מרעיון והשראה של יוצר. הרעיון הראשוני מתורגם לתסריט המתווה את עלילת הסרט בסדרה של אפיזודות ההופכות לסצנות בסרט. תסריט נכתב בצורה דומה מאד למחזה וכולל הכוונות רבות לצילום הסרט. במחלקה לקולנוע לומדים הסטודנטים כתיבת נכונה של תסריט ומתנסים בעצמם בכתיבה יצירתית.
התנסות ראשונה בבימוי, עריכה והפקה במחלקה לקולנוע
למרות שהתסריט מתאר בפרטים את ההתרחשויות בסרט, התוצאה בה אתם צופים על המסך רחוקה מלהיות אחד לאחד ביחס לתסריט. הבמאי הוא זה הבוחר לבצע שינויים מסוימים כגון ויתור על סצנות מסוימות. לבמאי הסרט השפעה מרכזית על אופיו של סרט הקולנוע והפיכת התסריט למציאות ויזואלית. במהלך לימודים במחלקה לקולנוע מתנסים הסטודנטים בתפקידו של הבמאי בתהליך יצירת סרט פרי עבודתם בו הם רוכשים ניסיון כיצד לביים שחקנים, לתקשר איתם ועוד.
צופי קולנוע רבים אינם מבינים את חשיבותם של תפקידים נוספים הממלאים אנשי קולנוע מאחורי הקלעים. עריכת סרט למשל הוא אספקט קריטי בתהליך יצירת סרט קולנוע.הסצנות בה אנו צופים בסרט קולנוע הן סצנות נבחרות מתוך צילומים רבים המצולמות מזוויות רבות בכל פעם. עורך הסרט למעשה מוציא את המיטב מתוך החומר המצולם תוך כדי שמירה על קצב נכון של הסרט, עבודה הנעשית בצמוד לבמאי. במחלקה לקולנוע הסטודנטים עובדים עם מכשור מתקדם לעריכה בליווי אנשי מקצוע ומתנסים בעבודת הצוות הצמודה בין במאי, עורך ושאר נושאי התפקידים הדורשת חזון משותף מצד יוצרי הסרט.
בתהליך יצירת הסרט חשובה מאד עבודתו של המפיק. המפיק משגיח ומתאם את תהליך יצירת הסרט. חלק מעבודתו היא גיוס משאבים לסרט, כאשר הסרט מוכן לשידור או הקרנה המפיק דואג שהסרט יגיע למספר רב של צופים ככל האפשר.
המחלקה לקולנוע דורשת מתלמידיה השתתפות ביצירת סרטי גמר וכך רוכשים הסטודנטים ניסיון מעשי באספקטים השונים ביצירת סרט. הסטודנטים במחלקה לקולנוע יכולים לבחור בהתמחויות שונות אם בבימוי, תסריטאות, הפקה, צילום, תאורה, סאונד ועוד. ההצלחה האחרונה של סרטים ישראליים בזירה הבינלאומית רק מגבירה את ההתעניינות של צעירים רבים בישראל בהשתלבות במסלולים שונים במחלקה לקולנוע.