אנו חיים בעידן בו דברים משתנים ללא הרף, שוק העבודה משתנה, תרבותנו הצרכנית משתנה ואפילו הרגלי התזונה שלנו משתנים ללא לאות. שינויים אלו ואחרים מתרחשים לא פעם הודות לטכנולוגיה, שמתפתחת בצעדי ענק ולעיתים אף משאירה אותנו מעט מאחור. מכל התחומים הנ"ל ,תחום הצרכנות הוא התחום בו ניתן לראות את השינוי הדרסטי ביותר. קניות באינטרנט הפכו לדומיננטיות מאוד והפעם רק אנחנו מרוויחים מזה.
תרבות הצריכה בעבר
כשרצינו לקנות משהו בעבר, לפני שלכולנו היתה חברות בEBay וחשבון ב PayPal, נהגנו להגיע לחנויות הרלוונטיות ולשווקים השונים ובוחרים ממדפי החנות את כל מה שהיינו צריכים, אפילו מרכזי קניות וקניונים היה אז בעבורנו רעיון חדשני.
מהר מאוד הפכו סופרמרקטים וקניונים לז'אנר מוביל בתרבות הצריכה, במקום להסתובב ברחובות הערים, נכנסו לקניון הממוזג, שם יכולנו למצוא כל מה שחפץ בו ליבנו, כאשר המעבר בין תרבות צרכנית המתבססת על שווקים לחנויות קטנות לצרכנות שכל כולה מונחית על ידי קניונים ומרכזי קניות ענקיים התרחשה בלא יותר מעשור. עולם האינטרנט הווירטואלי, שהיווה צעד נוסף באבולוציה הטכנולוגית, נכנס במהירות שיא לחיינו וכעת קניות באינטרנט הפכו לשיא תרבות הקניות החדשה.
קניות באינטרנט
צרכנות וירטואלית ללא כל ספק שידרגה את חווית הקניות של כל אחד ואחת מאיתנו. במקום להתרוצץ בין חנות לחנות או לחלופין להגיע לקניון, אנו יושבים מול המחשב עם ספל קפה ועורכים קניות באינטרנט לאחר סקר שוק נרחב והשוואת מחירים מתקדמת ללא כל מאמץ. חשבונות הבנק שלנו מנוהלים באינטרנט, קניות מזון שבועיות לבית אנו עושים באינטרנט, משלמים חשבונות באינטרנט ואף מנהלים חלק לא מבוטל מחיינו החברתיים בעולם הווירטואלי.
למה לא בעצם ?
רבים מוחים נגד המשקל הכבד שלוקח האינטרנט בחיינו. רבים פוחדים שאנו נאבד את עצמנו לטובת העולם הווירטואלי ואולי אף נשכח כיצד לחיות ב"עולם האמיתי". שגרת היומיום בעת המודרנית הינה רווית סטרס ולחצים, אנו מוצאים את עצמנו כל יום במלחמה נגד השעון להספיק את כל המטלות הנדרשות מאיתנו, קריירה, סידורים, טיפול הילדים וכיו"ב. אם קניות באינטרנט יכולות גם לסייע לנו לחסוך בזמן וגם לחסוך לנו כסף רב, אז למה לא בעצם?
האינטרנט ככלי עזר יעיל
אחת התרומות המובהקות של האינטרנט לרבות קניות באינטרנט, היא נגישות לכל מקום ובכל זמן. אנו יכולים בזמן אמת לחפש מוצר למצוא אותו ב- 10 מקומות שונים, שמתמחרים אותו אחרת וכצרכני אינטרנט אנו יכולים להחליט היכן אנו רוצים לרכוש את המוצר על פי נתונים כמו זמן משלוח, מחיר, תנאי תשלום (מספר תשלומים, קרדיט, וכיו"ב) ועל מסך הביקורות שקיבלה החנות הספציפית.
אנו יכולים בכל רגע נתון להיכנס לבנק ולראות כיצד מתנהל חשבון העו"ש או לחלופין להיכנס לדף הפירוט של כרטיס האשראי ולהחליט איזה גובה של חיוב אנו רוצים שירד לנו מחשבון בעו"ש החודש. קניות באינטרנט הם אחד הדברים הטובים שקרו לתרבות הצריכה בארץ. נקודה למחשבה.