הצלם, בנוסף להיותו אמן, הוא איש תעודה. הוא רואה מציאות כפי שהיא ומתעד אותה תוך כדי יצירת מציאות יפה יותר. הכוונה אינה ליופי אנושי קלאסי אלא לאסתטיקה אמנותית. עם הזמן, העין של צלם מקצועי רואה את העולם מבעד לעדשת המצלמה. העולם שהוא חווה שונה מאוד מעולמם של אנשים מן השורה בנראות שלו ומורכב מרגעים שהם תמהיל של אור צל וצבע.
צילום
הצילום בפועל מוגדר כפעולה ה"לוכדת" קרני אור על גבי גוף רגיש לאור (סרט צילום, חיישן דיגיטלי וכדומה), ומתרגמת אותן לתמונה (מידע דיגיטלי או תגובה כימית). בעבר המכשירים ששימשו צלמים היו מכניים וכימיים אולם כיום רוב הצילום הוא דיגיטלי. ההתפתחות של הטכנולוגיות בתחום תפסה תאוצה רבה. בכל שנה יוצאים עשרות אם לא מאות דגמים חדשים של עדשות, מצלמות, חצובות, גופי תאורה ואביזרים נוספים. אך למרות הזמינות הגבוהה והפיתוח הקל והמהיר שקיים כיום בשוק, עדיין יש מקום של כבוד לידע הטכני ולבקיאות בעולם הויזואלי של אור צל וצבע. בקיאות זו מממשת את הפוטנציאל המלא שבמכשירים החדישים ונותנת את הערך המוסף האמיתי.
צילום מוצרים
צילום מסחרי הינו צילום שלו מטרה אחת: למכור את המוצר אותו הצלם מתעד, ולא את התצלום עצמו. הצילום צריך להיות מדהים ביופיו, אך גם לספק לצופה מידע. צלם מקצועי בתחום יודע להתאים רקע ותאורה נכונים לכל מוצר באופן שיחמיא לו ביותר. התאורה היא גורם משמעותי ביותר, כיוון שהיא הגורם המשפיע על תחושת החומר, על רמת הפרטים המתקבלים בצילום, ועל הדיוק בצבעו של המוצר. תאורה נכונה יכולה להקפיץ את המוצר לירח, ואילו תאורה שגויה עלולה להוריד מערך המוצר בהשוואה למציאות. פורטרט שמצולם טוב הוא פורטרט שניתן לקבל ממנו אינטראקציה רגשית עם הדמות המצולמת, שלא לומר אינטימיות. צילום מוצר טוב הוא צילום המנהל עם הצופה אינטראקציה רגשית עם המוצר לא משנה מה טיבו של האחרון.
צילום שיווקי
תמונות טובות שמופקות על ידי סטודיו לצילום שיווקי יכולות להפוך כל מוצר לסלב. המוצר אינו חייב להיות מרשים באופן מיוחד, צלם מוכשר יוכל להחצין את היופי מהמוצרים הפשוטים ביותר. הסיבה כי צילומים מוכרים מוצרים בצורה טובה כל כך, טמונה בפן התיעודי שבהם. גם היום, בעידן הפוטושופ והעריכה, אנו חשים כי אין טוב ממראה עיניים. הטכנולוגיה הנפוצה ביותר בצילום מוצרים שיווקי ומסחרי הינה הטכנולוגיה הדיגיטלית. זאת בשל ההנוחות והגמישות שבצילום ובעריכה, ובשל הקלות שבאחסון וההפצה של התוצר הדיגיטלי.