ההחלטה להקים עסק מקבלת השראה מרצוננו להיות ה"בוס" של עצמנו, לעבוד כשזמננו נשלט על ידינו, לבלות יותר זמן עם המשפחה, וכמובן לעשות יותר כסף. אך, המשימה של הקמת עסק חדש מאתגרת, אינה קלה וכרוכה בקבלת החלטות המשפיעות הן עליך בצורה ישירה ועל הסובבים אותך. להלן מספר צעדים להקמת עסק קטן, בהצלחה.
במה אתה טוב?
כצעד ראשון, כדאי לבדוק את הנכס החשוב ביותר של העסק: את/ה.
האם הנך מוכן לעמוד ברשות עצמך? האם יש לך את התכונות הנדרשות ליזם? מהם כישוריך ומהן יכולותיך? האם יש ביכולתך בלון חמצן כלכלי בטרם העסק יהפוך לרווחי? האם תקבל תמיכה מהסובבים אותך?
הגדרת סוג העסק
עליך להחליט מהו סוג העסק שאתה מעוניין להקים. חשוב מאוד, שהעסק שאתה רוצה להקים יהיה מה שאתה אוהב לעשות. יודע לעשות ומוכן לקחת בחשבון את ההשלכות עד להגשמה הזאת. אולי תגלה במהלך הבדיקה שמשהו שאתה אוהב עשוי להתפתח לכיוונים עסקיים נוספים. לדוגמא, אם אתה אוהב גרפיקה: אתה יכול לעסוק בעיצוב גרפי, בניית אתרים, עיצוב לוגו, עריכת קטלוגים, רישום, אנימציה, תכנות ועוד. לא משנה מה העסק בו אתה נמצא, בכדי להתבלט, עליך לספק ערך מוסף ללקוחותיך.
הגדר את שוק היעד
בטרם תתחיל לשווק את עסקך, עליך להגדיר את שוק היעד אליו אתה פונה. אם אינך מזהה את שוק היעד, אתה מסתכן בלבזבז את כספך ואת זמנך. אינך יכול פשוט למכור לכולם. המטרה בזיהוי השוק שלך היא להקל עליך ולהפוך ליותר אפקטיבי את פעולות הקידום העסקי והשיווק שלך.בכדי לזהות ואו לאבחן את השוק שלך, עליך להתבונן בנתוני השוק ובמאפייני האישיות של האנשים שהינך סבור שהינם בעלי הסבירות הגבוהה ביותר לצרוך את השירות שאתה מספק.
עליך להבין את הדמוגרפיה של הלקוחות הפוטנציאליים (גיל, מין, רמת הכנסה, מיקום גיאוגרפי, רקע השכלתי וכו'), את משתני איכות חייהם ואת הרקע התרבותי שלהם.
שווק את עצמך
אם אתה חדש בענף העסקי, עליך לשווק את השירות שאתה מספק. עליך להיות מוכן לשווק את עצמך ע"י הכנת תוכנית שיווקית. על התוכנית השיווקית לכלול כמה פעולות עיקריות:
לדעת מה יש לך להציע ולמי.
לאתר לקוחות פוטנציאליים שיהיו מעוניינים בשירותים שלך.
הכן תוכנית עסקית
אינך יכול להיכנס לעסקים מבלי תכנון מתאים. עליך להכין, לכל הפחות, תוכנית עסקית. תוכנית עסקית מיועדת לא רק לסייע לך בהשגת מימון לעסקך ממשקיעים או בנקים. תוכנית עסקית מסייעת לך לחשוב ולהבהיר לעצמך מה אתה רוצה להשיג, לאן אתה רוצה להגיע וכיצד תגיע לשם.תוכנית עסקית טובה כוללת בין היתר תקציר מנהלים, הצוות הניהולי, שוק היעד, תיאור המוצר או השירות, תחזיות פיננסיות וכן תוכנית שיווק. אם תשקיע במחשבה ובהכנת תוכנית עסקית כראוי, אתה עשוי לגלות נקודות חולשה ובעיות בשלב מוקדם וכך ליצור להם פתרונות עוד בטרם יקרו בפועל.