איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום ?
בהמשך למה שהתבאר כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=86
שמהשאלות של החלל הפנוי אי אפשר לצאת מהן על ידי שכל בשום אופן, יחד עם זאת אם כבר נפלת לשם, עליך לדעת כי יש רק עוד תקנה אחת ויחידה לצאת משם. והיא על ידי שתיקה.
שתיקה היינו שהאדם שותק ולא מנסה להכריח את עצמו למצוא תשובה עם השכל, שזו בחינת שתיקה. ועל ידי זה ורק על ידי זה, אפשר לצאת גם מהחלל הפנוי ללא שום פגע.
ולכן אמר השי"ת למשה "שתוק כך עלה במחשבה", כי על ידי השתיקה עושים עליית עולמות, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=504 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלד - סִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מִצַּדִּיקִים הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאד
ואז זוכה לתירוץ על הקושיות הנ"ל.
וראה בעניין הזה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
כי הדרך היחידה לצאת מהחלל הפנוי היא על ידי שתיקה בלבד.
וכל עניין "שתוק כך עלה במחשבה", הוא כי כדי להבין תשובות לשאלות האלו של החלל הפנוי, לשם כך על האדם להשיג בשכלו את מה שהיא לפני הבריאה. ובלי להבין מה היה לפני הבריאה, בלי זה אין שום דרך להבין את סוד החלל הפנוי.
ולפני הבריאה היינו בחינת "עלה במחשבה", כי אז היה קודם הבריאה וכל הבריאה הייתה רק בבחינת עלה במחשבה בלבד. וקודם הבריאה הייתה אך ורק שתיקה, מחמת שעוד לא היה ממה לדבר, כי עוד לא הייתה בריאה.
ולכן על ידי השתיקה דייקא, על ידי זה זוכה לקבל תירוץ על כל הקושיות גם על אלו שבאות מהחלל הפנוי.
ולכן עיקר התשובה הוא שישמע בזיונו ידום וישתוק, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ
כי כשאין מבין בשכלו האנושי תירוץ על הקושיות האלו, זה בזיונו של האדם. ועל ידי זה שהאדם מתחזק באמונה נגד השכל האנושי ושותק, על ידי זה האדם זוכה לבסוף לצאת גם מהקושיות האלו של החלל הפנוי.
ועניין זה מובא גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=74 - ספר המידות - אמונה
טו. כְּשֶׁנּוֹפֵל אֵיזֶה קֻשְׁיָא עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי תִּשְׁתּק, וְעַל יְדֵי הַשְּׁתִיקָה מַחְשְׁבוֹתֶיךָ בְּעַצְמָם יָשִׁיבוּ לְךָ תֵּרוּץ עַל קֻשְׁיוֹתֶיךָ.
טז. כְּשֶׁמְּחָרְפִין אוֹתְךָ, וְאַתָּה שׁוֹתֵק, תִּזְכֶּה לְהָבִין תֵּרוּץ עַל קֻשְׁיוֹתֶיךָ וְתִזְכֶּה לְרוּחַ בִּינָה.
ויסוד הכל הוא עניין השתיקה. היינו שעל האדם ללמוד לשתוק ולהירגע בלי לדחוק את השעה להבין דייקא עכשיו תירוץ על קושיותיו, ועל ידי זה דייקא יזכה בבא הזמן להבין גם את העניין הזה וכולי...
כמו כן יש להוסיף בעניין הזה עוד דבר, והוא כי כדי להכנס ולצאת בשלום מהחלל הפנוי, לשם כך צריך האדם את כל השכל שבעולם.
דהיינו, מי שחושב לקבל תשובה על השאלות של החלל הפנוי, בלי שקודם לכן יהיה לו שכל חזק לגבי כל שאר השאלות שבעולם, הרי שהוא מבזבז את זמנו לריק.
כי כדי לקבל תשובה לשאלות האלו של החלל הפנוי, לשם כך צריך את השכל הנקנה, שהוא שכל מעל השכל האנושי. וכדי להגיע אליו, אי אפשר אלא על ידי שהאדם משלים את דעתו בכל הדברים שהם אינם באים מהחלל הפנוי.
דהיינו כל זמן שיש אפילו דבר אחד בעולם שהאדם לא מבין את השכל שלו, הרי שהוא לא יבין גם את השכל של החלל הפנוי.
כי השכל של החלל הפנוי הוא גדול מאוד, שכל על אנושי. וכדי להבין אותו צריך קודם לכן שהאדם יבין את השכל של כל הדברים שיש בעולם.
ולכן, על האדם להשלים את דעתו בכל מה דאפשר, דהיינו לחזק את שכלו בכל מה שאפשר לגבי כל מה שקיים בעולם. ורק אח"כ לחקור מה היה לפני בריאת העולם.
כי כל מה שיש בעולם הוא צמצום של מה שהיה לפני הבריאה. וכדי להבין את החלל הפנוי בשלמות, לשם כך צריך להבין מה היה לפני הבריאה. ולשם כך צריך קודם לכן להבין את עניין הבריאה עצמה.
כי מי שאינו מבין את החלקים, כיצד יבין את השלם ?
וזה עניין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דַּע שֶׁיֵּשׁ שְׁבִילֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל
שיש התבוננות כזה גדול, שצריך לכך את כל הון דעלמא, דהיינו הקדמות שכליות עיין שם.
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא
שרק כאשר האדם משיג את כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, רק אז שכלו הופך להיות השכל הנקנה.
וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=324 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עִקַּר הוֹלָדָה תָּלוּי בְּהֵ"א
שרק כאשר האדם משלים את דעתו, רק אז הוא זוכה לשלמות הדעת ושלא יהיה חילוק בין דעתו של הבורא לדעתו שלו וכולי עיין שם.
*****
וזה סוד מ"ש רבי נחמן מברסלב כי צדיק שהוא בחינת משה הוא צריך דייקא לעיין בשאלות האלו.
כי על ידי שהאדם משלים את דעתו, על ידי זה הוא זוכה לבחינת משה, דהיינו שלמות הדעת. ועל ידי זה הוא יכול לעבור בשלום עם אמונה בחלל הפנוי.
כי באמת, אמונה היא שכל מאוד גדול, שהיא השכל שיש מעל החוכמה ומעל הכתר. ורק מי שזוכה להשלים את דעתו בדברים פשוטים, רק הוא יכול לאחר מכן להשיג את סוד החלל הפנוי וכולי.
וזה עניין מ"ש במקום אחר, כי כל השכל שבעולם הוא בחינת זעיר אנפין, והשכל של החלל הפנוי הוא בחינת עתיקא וכולי.
וזה גם עניין מ"ש רבי נחמן מברסלב לגבי התיקון הכללי, שהוא תיקון המחשבה, דהיינו שלמות השכל, שהיא השכל הנקנה וכולי.
המאמר איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: יהדות, רבי נחמן, תורה, ברסלב, אמונה, רבי נחמן מברסלב ועוד ...