חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל ?

מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל ?

שאלה:

יוצא לי לשמוע יותר מפעם אחת בכמה צורות שונות שחסידי ברסלב הם נגד שימוש בשכל, ולזרוק את השכל, ולהיות רק בפשיטות, ולא להתעסק בחוכמות וכיו"ב.

השאלה שלי היא מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל. האם הם כולם נבערים מדעת ומשום כך הם מפחדים להשתמש בשכלם ?

אינסטנקטיבית כאשר מישהו מבקש ממני להאמין לו ולא להשתמש בשכל שלי, אני ישר קולט שהוא נוכל רמאי ושקרן במקרה הרע, או טיפש במקרה הטוב.

לא ברור לי מדוע חסידי ברסלב בורחים משימוש בשכל.

האם האמונה שלהם כ"כ חלשה שהם מפחדים לגלות שהיא שקרית ? האם יש כאן שקר שאנשים מפחדים שמי שישתמש בשכל שלו יגלה אותו ?

מדוע הם נגד חקירות ? מדוע מפחדים מהשכל שיגלה את השקר של אמונתם ?

ממבט על החסידים בלבד, מצטיירת התמונה כאילו הרב שלהם הוא נבער מדעת, משום שהם כולם כל הזמן מדברים בשבח האמונה ובגנות השכל.

אך מהמעט שעיינתי בספרי רבי נחמן מברסלב, מצטיירת התמונה של אדם מאוד מאוד חכם. אז מדוע כמעט כל חסידיו מפחדים כ"כ הרבה מהמילה שכל ? מדוע מפחדים מחקירות ?

מה פשר העניין הזה ?

אשמח לתשובה

תודה.

תשובה:

לשואל היקר.

עליך לעשות הפרדה ברורה ומוחלטת בין רבי נחמן עצמו לבין תלמידיו בכל הדורות עד דורנו אנו.

רבי נחמן מברסלב עצמו היה החכם באדם. ולא סתם בחוכמה פשוט של העולם הזה, אלא בהשגות רוחניות גדולות של השי"ת עצמו. רבי נחמן מברסלב עצמו הכיר את השי"ת אישית ולא באמצעות שליח / מתווכים וכיו"ב.

רבי נחמן מברסלב עצמו זכה לתקן את חטא עץ הדעת של אדם הראשון בשלמות וזכה לשכל שלם ואמיתי.

כל התורות של רבי נחמן מברסלב, הן רק הפסולת של השכל של רבי נחמן. כי השכל של רבי נחמן עצמו הוא כ"כ גדול שהוא לא נכנס למילים, ולכן הוא הוכרח לצמצם את שכלו בתוך הליקוטי מוהרן.

יחד עם זאת כל תלמידיו של רבי נחמן מברלסב ללא יוצא מן הכלל הם עניין אחר ונפרד מרבי נחמן עצמו. כי באמת בדברי הצדיק יש אין סוף דרגות עמקות שונות. ורק מי שמגיע לדרגת הצדיק עצמו, רק הוא באמת מבין את הצדיק באמת, וכל השאר הם רק מדמים בנפשם שהם מבינים את דברי הצדיק, והכל זה באספקלריא שאינה מאירה.

כי רק הצדיק עצמו הבין את עצמו. ורק מי שהוא כמו הצדיק ממש, רק הוא מבין את הצדיק ממש.

וראה בעניין זה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

וְאָמַר לָנוּ אַתֶּם אֲנָשִׁים קְטַנִּים בְּמַעֲלָה מְאד וְאֵין לִי עִם מִי לְדַבֵּר

וכן, http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי

שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו

מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר

וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי

הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד

שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.

ואת זה רבי נחמן עשה כהשוואה בין האפיקורסים הגדולים באומן לבין התלמידים שלו.

וכעין זה מובא בעוד מקומות, שאין מי שיבין באמת בדברי הצדיק, אלא מי שהוא צדיק כמוהו ממש, ואילו ידעתיו הייתיו, ועל ידי זה הוא זוכה להבין את דברי הצדיק בשלמות.

כך שכנ"ל, תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו לבין תלמידיו.

חסידי ברסלב זכו עם יותר מזל משכל בכך שיש להם רבי כזה. אך זה שאדם משייך את עצמו לרבי נחמן מברסלב, זה אומר שיש לו בעיקר הרבה מזל שהוא מאמין במשהו אמיתי, אך זה לא מעיד על כך שיש לו הרבה שכל.

כי להתקרב לרבי נחמן מברסלב מצד השכל... זה עניין אחר לגמרי... כי לשם כך צריך להבין את השכל של הצדיק... וזה כבר עניין אחר...

וכל חסידי ברסלב וכל תלמידי רבי נחמן מברסלב, יש להם את הזכות שיש להם את המזל שהם לא חולקים על הצדיק אלא רוצים להתקרב אליו. אך להתקרב באמת זה עניין אחר לגמרי.

ומקורב באמת לצדיק היינו רק כאשר האדם מגיע לדרגת הצדיק עצמו. שאז הדעת שלהם מתאחדת, ושלא נשאר אצל האדם שום שכל עצמי כלל, אלא יש לו רק את השכל של הצדיק בלבד.

והשכל של הצדיק נכלל בשכל של השי"ת שהוא מעל הזמן והמקום. כך שכל זמן שהשכל של האדם הוא לא מעל הזמן והמקום כמו השי"ת ממש, הרי שזה אומר שהוא רחוק מדעתו של הצדיק וכולי.

ולסיכום: תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו, לבין כל השאר יהיה מי שיהיה.

*********

לעצם שאלתך לגבי השכל והשימוש בשכל, רבי נחמן מברסלב כתב בפירוש כי כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, מצווה גדולה להשיג את השכל הזה.

השכל הוא קודש הקודשים. ובניין הדעת הוא בניין בית המקדש. והשכר של העולם הבא הוא רק שכל. זה כל השכר כולו, שלאדם יהיה שכל יותר גדול. וגם בעולם הבא עולים מדרגה לדרגא על ידי הגדלת השכל. ורק על ידי השכל האדם יכול לזכות להכלל בהשי"ת ולזכות לשלמות אמיתית.

וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ארץ ישראל הוא כולו שכל. וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי...

אלא מאי ?

שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים באמת, אלא שאינם מוכנים למסור את נפשם כדי להגיע לשכל הזה של הצדיק האמת. כי אילו רצו באמת להשיג את השכל הזה, היו כולם משיגים את השכל הזה. כי אין דבר העומד בפני הרצון. ואפילו אנוס שרחמנא פטריה, אם יחזק את רצונו, בוודאי שיוציא את רצונו מכוח אל הפועל כמובא.

כך שאם האדם באמת היה רוצה בלב שלם להשיג את האין סוף שהוא השכל האמיתי, בוודאי שהוא היה זוכה לזה.

אך מחמת שלא כל אחד נמצא במצב הנ"ל, לכן יש את העניין של להאמין לצדיק, דהיינו לדעת שהשכל של הצדיק האמת הוא האמיתי, ולא להקשיב לשכלך שאומר את ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק.

אך כל זה שצריך להתחזק באמונה וכולי, זה הכל נכון עבור מי שמוכן לצאת ידי חובה, כי אנוס רחמנא פטריה, ומה לעשות שאי אפשר בשכל אנושי לדעת את הכל, ואז האדם סומך על האמונה ועוזב את השכל.

אך מי שליבו חזק, הוא לא מתפשר על כך שהשכל האנושי מוגבל, והוא דייקא מנסה להשיג את האור אין סוף. איך ? על ידי זה שהוא משלים את שכלו בכל מה שאפשר, ועל ידי זה בסופו של דבר השכל שלו יוצא מגדר אנושי וזוכה להשגת האין סוף וכולי.

וראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2232 - שיחות הר"ן - אות עו

כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר.

*

לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ברסלב במובן המוסבר כאן אלא יותר בגדר של "אוהדים" (אם אפשר לכנות זאת כך).

והאמת היא שתמיד הפריעה לי מאוד הנקודה הזאת ואפילו הרחיקה אותי מברסלב כי כל מי שדיברתי איתו בענייני החסידות לא הראה אלא הבנה שטחית ביותר במקרה הטוב. וכל ההתנהלות כולה היא של מוחין דקטנות רחוק מדעת הצדיק באמת בשעה שחסיד ברסלב אמיתי צריך להיות אדם משכיל מאוד ומתבונן

*

במעשה מהבעל תפילה מבואר כי הכי קל להחזיר בתשובה היה דווקא את הכת של החכמים.

והאפיקורסים היו החברים הכי טובים של רבי נחמן מברסלב...

בכל מקרה, השי"ת הוא הדעת עצמה. והתכלית זה להתקרב אליו. על ידי הדעת.

אז איך בדיוק אפשר בלי שכל להתקרב להשי"ת ?

אם השי"ת היה נוכל ח"ו... אז היה צריך להאמין בו.

אך השי"ת הוא האמת... וצריך לדעת אותו... על ידי מידת האמת ולא על ידי אמונות כזביות.

בכל מקרה, רבי נחמן מברסלב עצמו אמר לתלמידיו שהם רק כמו נוצות שעל הבגד שלו...

כמו שיש ארץ ישראל של מעלה ושלמטה... וכמו שיש תורתו ותורת ה ממש וכולי, כך גם יש בחינות שונות של ברסלב.

יש ברסלב על השם המושאל... ויש את רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא ורק הוא היה ברסלבר אמיתי.

מאחר שהוא הבטיח שמי שיצייט אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שמי שלא כמוהו ממש, הרי שהוא לא מצייט אותו. וגם אם זה יהיה מי שיהיה... אם הוא לא במדרגה של רבי נחמן מברסלב עצמו בשלמות, אז הוא לא מצייט את רבי נחמן מברסלב...

וכפי שהתבאר כאן בפורום במספר מקומות לגבי מה העניין של לזרוק את השכל ולהיות מקושר לצדיק... עיי"ש.

**

נכון, תתרחק מברסלב... זה הכל שקר...

אבל תתקרב לרבי נחמן מברסלב... כי יש שם אמת...

בהצלחה

המאמר מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: יהדות, רבי נחמן מברסלב, אמונה, רבי נחמן, תורה, ברסלב ועוד ...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאת: אליעד כהן - היחיד בעולם שמתחייב - 100% אושר אמיתי בשלמות מוחלטת בכל תחומי החיים - נסו ותראו! 

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אישי / אימון אישי / חרדה / פחד / הפרעת חרדה / טיפול בחרדה / פחדים / דיכאון - EIP.co.il ועוד...

ידע - להצליח

תכנסו ותהנו ...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ברסלב - רבי נחמן מברסלב - אימון אישי

רבי נחמן מברסלב מבאר כי קיימת אהבה שבדעת, שהיא האהבה של השי"ת לעם ישראל כפי שהיא היתה לפני בריאת העולם. ובפשיטות הרעיון הוא כי כאשר האדם נכלל בבחינת לפני הבריאה, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הזאת שהיא אינה תלויה בדבר. והאהבה הזאת שבדעת היא בחינת מחוייב המציאות, והיא נצחית והיא מעל הזמן, והיא לא משתנה, ואין בה שום רע, והיא לא תלויה בשום סיבה משום שהיא קודמת לבריאת הסיבות וכולי. ומצו"ב מאמר מהעניין הנ"ל - אהבה עצמית אמיתית. איך להגיע אליה ? והרעיון שלו הוא, כי על ידי זה שהנשמה של האדם נכללת באין סוף, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הנ"ל **** אהבה עצמית. מהי ...


- ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא ואחר כך כשמשיג בשכלו כל מה שיש ביד אנושי להשיג אז שכלו שב שכל הנקנה כמו שכתבו המחקרים שיש שכל בכח, ושכל הפעל, ושכל הנקנה ועקר קיומו של אדם לאחר מיתתו אינו אלא שכל הנקנה וזה השארותיו לאחר המיתה וזה בחינת אמנה כי אמנה לשון קיום דבר כי שכל הנקנה הוא קיום של אדם לאחר מותו ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר ואחר כך כשמשיג את הדבר משליך הקדמותיו ויודע את הדבר בידיעה אחת וראה גם כעין זה - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי ...


כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל אבל לפני השם יתברך יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים ולא יתלה בשום זכות וזהו: "ואתחנן אל ה' ...


אמר רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה צריך להיות ירידה קדם העליה כי הירידה היא תכלית העליה וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות וכיו"ב גם כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם ובאמת כל ההתרחקות ...


- שיחות הר"ן - אות רסב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן דע שיש חן שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות החן הזה הוא בחינת החן שמובא כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה א - אשרי תמימי דרך דהיינו קישור החוכמה למלכות, דהיינו להסתכל בשכל שיש בכל דבר, שזהו בחינת חן עיי"ש. ועניין החלומות ובירור החלומות, שורשו בבירור כוח המדמה של האדם. כי כוח המדמה שורה על המלכות. וכאשר האדם מסתכל בשכל שבכל דבר, על ידי זה הוא מתקן את המדמה שהוא הדמיון, כי הוא משתמש בשכל, שעל ידו נעשה בירור המדמה וכולי. ועניין החלומות הברורים שמובא שם, הוא ...


. כמה פעמים חזר בעצמו דברי העולם שאומרים עליו שאין כאן ממצע, רק או שהוא חס ושלום כמו שהמתנגדים בודים עליו וכו' הדוברים על צדיק עתק רחמנא לצלן וכו' או אם הוא להפך שהוא צדיק אמתי, אזי הוא חדוש נפלא ונורא ונשגב שאי אפשר לשער במח אנושי כלל. כי כך היו רגילים רב העולם לומר עליו זכרונו לברכה. והוא זכרונו לברכה חזר בעצמו דבורים אלו כמה פעמים ורמז לנו שהאמת הוא כן שאין כאן ממצע. והבוחר יבחר לו האמת כי האמת הוא אחד. [ועין בסימן נ"א בלקוטי א] ומזאת השיחה בעצמה יוכל להבין מעט גדלתו כי על ידי עצם ההתנגדות והמחלקת יוכל להבין האמת בהפך ממש ויתפלא על עצם גדלתו ...


בסיפור על בת המלך, מסופר על המשנה למלך שפגש איש שנושא אילן... גם בסיפור על החיגר מסופר על האילן שהשדים ניסו לעקור. גם בסיפור על הקבצנים, מסופר על זה שיש אילן שתחתיו נמצאים כל הציפורים והחיות וכולי בשלום. מה הקשר בין האילנות האלו ? מהו הנמשל של האילן ? תשובה: אילן פירושו שכל. כגודל וכעומק השכל, כך חוזקו וכולי של האילן. ראה כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מי שרוצה לטעם טעם אור הגנוז והעניין הוא: כאשר המשנה למלך באבידת בת המלך פגש אדם שנושא אילן, הנמשל הוא שהמשנה למך הגיע לשכל ולתובנה כלשהי גדולה כ"כ שאף אחד לא הגיע אליה לפניו. ומהאילן הזה יוצאים ...


מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107915 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica