הכת של השמחה במעשה מהבעל תפילה
כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=59 - סיפורי מעשיות - מעשה יב - מבעל תפילה
כַּת אַחֶרֶת אָמְרוּ, שֶׁעִקַּר הַתַּכְלִית הוּא שִׂמְחָה
כִּי כְּשֶׁנּוֹלָד בֵּן שְׂמֵחִים
כְּשֶׁיֵּשׁ חֲתֻנָּה שְׂמֵחִים
כְּשֶׁכּוֹבְשִׁים אֵיזֶה מְדִינָה שְׂמֵחִים
נִמְצָא שֶׁתַּכְלִית הַכּל הוּא שִׂמְחָה
עַל כֵּן בִּקְשׁוּ אִישׁ שֶׁיִּהְיֶה שָׂמֵחַ תָּמִיד
נִמְצָא שֶׁהוּא אֵצֶל הַתַּכְלִית, וְהוּא יִהְיֶה מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם
וְהָלְכוּ וּמָצְאוּ שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ עָרֵל אֶחָד בְּכֻתּנֶת בָּזוּי כְּדַרְכּוֹ
וְנָשָׂא בקבוק יֵין שָׂרָף
וְהָלְכוּ אַחֲרָיו כַּמָּה עֲרֵלִים
וְזֶה הֶעָרֵל הָיָה שָׂמֵחַ מְאד [כִּי הָיָה שִׁכּוֹר מְאד]
וְרָאוּ שֶׁזֶּה הֶעָרֵל הוּא שָׂמֵחַ מְאד וְאֵין לוֹ שׁוּם דְּאָגָה
עַל כֵּן הוּטַב בְּעֵינֵיהֶם הֶעָרֵל הַזֶּה
כִּי הִשִּׂיג אֶת הַתַּכְלִית שֶׁהוּא שִׂמְחָה
וְקִבְּלוּ אוֹתוֹ לְמֶלֶךְ עֲלֵיהֶם
וּבְוַדַּאי הִנְהִיג אוֹתָם בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר
וּבָחֲרוּ לָהֶם אֶרֶץ גּוֹרֶמֶת לָעִנְיָן שֶׁלָּהֶם
דְּהַיְנוּ מְקוֹם כְּרָמִים [וְכַיּוֹצֵא], שֶׁיִּהְיוּ עוֹשִׂין יַיִן
וּמֵהַחַרְצַנִּים יִהְיוּ עוֹשִׂין יֵין שָׂרָף
וְלא יֵלֵךְ שׁוּם דָּבָר לְאִבּוּד
כִּי זֶהוּ עִקַּר הַתַּכְלִית אֶצְלָם לִשְׁתּוֹת וּלְהִשְׁתַּכֵּר וְלִהְיוֹת שָׂמֵחַ תָּמִיד
אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שׁוּם שַׁיָּכוּת וְעִנְיָן לְשִׂמְחָתָם
כִּי אֵין לָהֶם כְּלָל עַל מַה לִּשְׂמחַ
אַף עַל פִּי כֵן זֶה הָיָה עִקַּר הַתַּכְלִית אֶצְלָם לִהְיוֹת שָׂמֵחַ תָּמִיד עַל לא דָבָר
רבי נחמן מברסלב מביא דבר דומה על הקבצן החירש
http://breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים
רק שכל העולם כלו אינו עולה אצלי לכלום, שאשמע החסרון שלהם. כי כל הקולות כלם הם מן חסרונות כי כל אחד ואחד צועק על חסרונו ואפילו כל השמחות שבעולם כלם הם רק מחמת החסרון ששמח על החסרון שחסר לו ונתמלא ואצלי, כל העולם כלו אינו עולה לכלום, שיכנסו באזני החסרון שלהם כי אני חי חיים טובים שאין בהם שום חסרון
*****
לכאורה הדברים די דומים
אז מה בעצם היה החסרון בכת שהתכלית שלה היא השמחה.
****
באותו עניין רבי נחמן מברסלב מביא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2249 - שיחות הר"ן - אות צג
דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת
וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ
וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת וכולי...
...
וּמִי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ זאת
אֵינוֹ יוֹדֵעַ מִפְּנֵי מַה הוּא עַכְשָׁו בְּשִׂמְחָה
****
בעניין זה ראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2318 - שיחות הר"ן - אות קעז - גדולות נוראות השגתו
חִזֵּק אֶת אֶחָד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה
וְאָמַר שֶׁרָאוּי לוֹ לִשְׂמחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אַתֶּם יוֹדְעִים מִגְּדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
רָאוּי לָכֶם לִסְמךְ עָלַי
כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
וְהִזְכִּיר אָז הַפָּסוּק: "כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה'" וְכוּ'
גַּם רָאוּי לָכֶם לִשְׂמחַ בִּי
מַה שֶּׁזְּכִיתֶם שֶׁיִּהְיֶה לָכֶם רַבִּי כָּזֶה
גַּם חִזֵּק אֶת אֶחָד שֶׁיְּשַׂמַּח אֶת עַצְמוֹ אֲפִילּוּ בְּעִסְקֵי חֹל
וְאָמַר לוֹ: בְּוַדַּאי כֵּן הוּא
שֶׁבַּתְּחִלָּה צְרִיכִין לִשְׂמחַ עַצְמוֹ בְּמִלֵּי דְּעַלְמָא בְּכָל מַה שֶּׁיְּכוֹלִין
וְאַחַר כָּךְ בָּאִין לְשִׂמְחָה אֲמִתִּית
***
השאלות:
מהו בעצם החסרון של הכת של השמחה ?
מה ההבדל בין הכת של השמחה לבין החירש ?
למרות שאנחנו מאשימים את הכת של השמחה בחסרון, האם באמת יש בהם חסרון ? ואם כן מדוע בהכרח שיהיה בהם חסרון, הרי בסופו של דבר הם בתכלית השמחה תמיד. אז לכאורה מה הבעיה בכך ?
*
רמזים לצורך התשובה:
http://breslev.eip.co.il/?key=2188 - שיחות הר"ן - אות לב
ואף על פי שנדמה לנו שההמון עם הם רחוקים מחקירות ואינם מחקרים כלל אף על פי כן באמת כלם הם מערבים בחקירות כי כל אחד ואחד יש לו חקירות ואפילו קטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים
וגם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=211 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לד - וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה
*
תשובה:
העניין הוא די פשוט. העניין הוא השורש של השמחה שלהם.
השמחה של הצדיק היא שמחה ללא חסרון כלל. והיא שמחה שנובעת מדבקות להשי"ת שהיא שמחה אין סופית וכולי.
אך לעומת זאת, השמחה של השיכורים האלו, למרות שהיא נראית כמו השמחה של החירש, הרי שגם אצלם השמחה אינה שלמה. כי למרות שהם נראים שמחים, עדיין גם אצלהם הם אינם שמחים כל הזמן באופן רצוף, וגם אצלהם יש כעסים שונים על דברים קטנים וכולי, כמו הספקות שיש להמון העם, למרות שנראה שיש להם אמונה.
אך אצל הצדיק האמת, הוא זוכה לשמוח משורש השמחה, דהיינו שהוא מחובר לשורש של הבריאה וכולי, ששם יש את האהבה שבדעת, שזו שמחה אחרת לגמרי ללא חסרון כלל וכולי.
ראה גם כיו"ב כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=52
המאמר הכת של השמחה במעשה מהבעל תפילה - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: ברסלב, תורה, רבי נחמן, יהדות, רבי נחמן מברסלב, אמונה ועוד ...