מחלוקת שבין החכמים
שאלה:
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
מוסבר כי המחלוקת שבין החכמים הכרחית לצורך קיום העולם.
מוסבר שם גם כי משה הוא מעל המחלוקת הזו.
אז כיצד בדיוק התקיים העולם בזמן משה ? ואיך יתקיים העולם לעתיד לבוא כשיהיה שלום ולא מחלוקות ?
*
תשובה:
בדברי רבי נחמן מברסלב הנ"ל מלובש הסוד הבא:
אכן בבחינת משה העולם לא קיים וכל קיומו של העולם הוא רק בבחינת המחלוקת שבין החכמים.
היינו, כי משה הוא השכל והמוחין. ובאמת כאשר המוחין נכללים בא"ס לגמרי, אז באמת אין שום קיום לעולם, והאדם נסתלק כולו לגמרי והוא אפילו אינו יודע מעצמו. אך אח"כ הוא חוזר אל המוחין, שהם הצמצומים בבחינת המחלוקת שבין החכמים. ושם דייקא יש קיום לעולם. אך כאשר הוא חוזר בבחינת "ושוב", אז יש את הרשימו של המוחין מה"רצוא" ועל ידי זה הוא מתקן את המחלוקת שבין החכמים וכולי.
ועניין זה של ביטול המוחין ברצוא וחזרת השכל אל המוחין לצורך קיום העולם, מובא בעיקר כאן:
http://breslev.eip.co.il/?key=33 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ד - אָנכִי ה' אֱלהֶיךָ
http://breslev.eip.co.il/?key=336 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סה - וַיּאמֶר בּעַז אֶל רוּת
http://breslev.eip.co.il/?key=182 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר, הָעִקָּר הוּא הָאֱמוּנָה
****
הסבר נוסף בפשיטות, כל קיומו של העולם תלוי בצמצום של האין סוף והסוף. שזו המחלוקת שבין החכמים, דהיינו המחלוקת וההפרדה בין ההפכים השונים והדעות השונות.
כי לפני הבריאה הכל היה אחד וכולי. וכל קיומו של העולם תלוי בכך שההפכים נפרדים זה מזה.
וגם בזמן משה היו קיימים ההפכים האלו, כי זו בדיוק הייתה השאלה של משה, מדוע צריך ורע לו רשע וטוב לו, דהיינו הפכים.
ומשה רצה לדעת את השכל הזה של לפני הבריאה, שבו ההפכים היו אחד. ואז הקב"ה אמר לו לשתוק, כי על ידי השתיקה דייקא הוא יקבל תרוץ על הקושיות וכולי.
ולעתיד לבוא יתחברו כל ההפכים בגלל הדעת שתתגלה לעתיד לבוא, ואז באמת העולם "יחרב", דהיינו יהיה אותו העולם ממש, אבל בצורה אחרת לגמרי...
ורק מי שזוכה לשכל הנקנה שכולם יזכו לו לעתיד לבוא, רק הוא באמת יכול להבין את העניין הזה בשלמות.
המאמר מחלוקת שבין החכמים - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: יהדות, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן, אמונה, תורה, ברסלב ועוד ...