חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רבי נחמן מברסלב - חידוש

רבי נחמן מברסלב - חידוש

רבי נחמן מברסלב אומר שיש 2 תורות. תורת ה ותורת האדם.

רבי נחמן מברסלב מבאר שהתורה שהאדם קורא לה תורת ה, היא רק על שם המושאל. דהיינו זה רק באופן יחסי. וככל שהאדם עולה יותר מדרגה לדרגה. כך הוא מתקרב יותר אל תורת ה ממש.

בכל מקרה, הדבר נכון כמובן גם לגבי דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, שגם בהם יש אין סוף בחינות ופירושים.

לגבי התיקון הכללי.

גם לתיקון הכללי, יש דרגות שונות.

ברמה של עולם העשייה הגשמי, התקון הכללי, הוא הפרקי תהלים שרבי נחמן מברסלב נתן לקרוא.

יחד עם זאת, רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהרן מבאר שתקון הכללי הוא תקון המחשבה !

רבי נחמן מברסלב מביא שהבגדים של האדם צריכים להיות לבנים ונקיים, כי אם לא, אז הבגדים של האדם נוקמים בו. וזה כמובן צריך ביאור.

והעניין הוא, כי הבגדים של האדם, הם המקיפים של האדם.

פירוש: כל מה שהאדם אינו יודע, זה בעצם שכל שנמצא מחוץ לאדם ומקיף את האדם.

הבגדים של האדם = השכל של האדם, המחשבות של האדם וכולי.

בגדים לבנים = שכל נקי.

התיקון כללי הוא תיקון המחשבה, שאז כאשר המחשבה מתוקנת, אז הכל תקין.

אם האדם פוגם בבגדים שלו, דהיינו פוגם בשכל שלו, אז הבגדים עצמם נוקמים בו.

פירוש: השכל הטיפשי של האדם, זה עצמו העונש שלו.

מי שאין לו אמונת חכמים, נידון במותרות.

פירוש: מי שהאמונה שלו אינה חכמה, אלא יש לו אמונות כוזביות, הרי שהוא נידון במותרות. דהיינו הוא עושה דברים מיותרים שהוא לא צריך לעשות, ומפחד מדברים מיותרים וכולי.

העוונות של האדם עוברים בתוך עצמותיו של האדם ומענישים אותו. כאן בעולם הזה.

מדוע ?

כי כאן זה הגן עדן.

כאשר יש לאדם אמונה שלמה, על ידי זה הוא כולל את הבריאה בבורא, ועל ידי זה הוא חי חיים טובים באמת תמיד, כאן בעולם הזה וגם אחרי המוות, כי זה הכל אחד.

לעומת זאת, מי שאין לו אמונה שלמה, זה עצמו העונש שלו. כי כשיש פגם אמונה, זה פגם הדעת ויש סבל וכולי.

ואיך זוכים לאמונה ? על ידי אמת.

פירוש: אמונה אמיתית היא שכל שמעל השכל.

ז"א אמונה אינה נוגדת את השכל, אבל היא שכל מאוד גדול, שהוא מעל השכל הרגיל.

ככל שהאדם משתמש יותר בשכל שלו, כך הוא מכיר טוב יותר את הבורא, ועל ידי זה הוא נכלל בבורא.

וכאשר האדם נכלל בבורא לגמרי, באמצעות השכל שלו, על ידי זה הוא זוכה לשכל חדש, שנקרא שכל הנקנה. שהוא בחינת שלמות האמונה.

הבורא ברא את אדם הראשון בגן עדן. גן עדן זה כאן. ממש כאן איפה שאנחנו נמצאים. כל העולם הזה הוא גן עדן.

הבורא נתן לאדם הראשון רק מצווה אחת בלבד. לא לאכול מעץ הדעת טוב ורע.

החטא של אדם הראשון היה, שהוא אכל מעץ הדעת, דהיינו הלך אחרי השכל שלו הרגיל, ולא אחרי האמונה.

פירוש: עץ הדעת טוב ורע, היינו שהאדם אומר עושה הפרדה בין טוב לבין רע. זה החטא של עץ הדעת.

לפני החטא, אדם הראשון לא הבדיל בין טוב לבין רע, לא הבדיל בינו לבין אשתו, ולא הבדיל בין גופו לבין נשמתו. וממילא הוא גם היה חי לנצח לפני החטא.

ברגע שהוא חטא, הוא עשה הפרדה בין הבורא לבין הבריאה, בין הטוב לבין הרע, בינו לבין אשתו, בין נשמתו לבין גופו, ואז ממילא נגזרה עליו מיתה.

מדוע ? כי ברגע שהוא חושב שהוא זה הגוף שלו, ממילא הוא נחשב מת. ז"א העונש שלו הוא תוצאה ישירה של העוון עצמו.

ולהיכן הבורא גירש את אדם הראשון ? לגהנום !

ז"א כאן זה גם גהנום. כי כאשר האדם רחוק מהבורא זה עצמו הגהנום.

הספקות / הפחדים / החששות וכולי, זה עצמו הגהנום כאן בעולם הזה.

והעיקר הוא התיקון הכללי, דהיינו לתקן את המחשבה, דהיינו "חשוב מה", שהאדם יחזיק את עצמו לכלום ביחס לבורא. זה הכל.

רבי נחמן מברסלב כותב בפירוש, שהמשיח לא יבוא בזכות התורה והמצוות, אלא רק בזכות רחמי ה בלבד.

מה היה החטא של משה ?

משה רצה לגלות את התורה שקדמה לבריאת העולם. אבל הוא ניסה לעשות זאת בכוח הזרוע, דהיינו הוא חשב לזכות לזה בזכות המצוות שלו.

אבל הוא חטא בכך.

כי הוא היא צריך לזכות לתורה שקדמה לעולם, רק באמצעות רחמים בלבד, ולא בזכות המצוות שלו.

ולכן הוא לא נכנס לארץ ישראל.

זה בדיוק אותה הבחינה שהמשיח לא יבוא בזכות המצוות, אלא רק בחסד חינם.

והעיקר שהכל תלוי בו, זו האמונה.

כי המשיח לא מגיע רק בגלל פגם האמונה בלבד ! ! ! ולא בגלל שום דבר אחר... ! ! !

רבי נחמן מברסלב לעומת זאת, זכה לשלמות האמונה, כי הוא זכה להגיע לארץ ישראל. ואז הוא קיבל שכל חדש וגילה תורה חדשה.

עד לפני ארץ ישראל, התורה של רבי נחמן מברסלב, הייתה כמו התורה של משה רבנו. דהיינו לא תורת ה ממש.

אחרי ארץ ישראל, רבי נחמן מברסלב גילה את התורה שקדמה לבריאת העולם, וביקש לגנוז את כל מה שהוא גילה לפני ארץ ישראל.

בשורה התחתונה, ארץ ישראל היא שלמות האמונה. פירוש, אם האדם מבדיל בין השגחה לבין טבע, הרי שאין לו שלמות אמונה.

אם האדם לא מרגיש שהכל טוב תמיד, אין לו שלמות אמונה.

והכל נובע מחסרון הדעת בלבד.

רבי נחמן מברסלב הבטיח, שאם האדם מוציא את שכלו מכוח אל הפועל, אז הוא זוכה לאמונה ולשכל הנקנה וכולי.

ולהכל אפשר להגיע על ידי חיפוש האמת וכולי...

ואז זוכים שכבר כאן בעולם הזה, זה עצמו כבר הופך להיות העולם הבא ועולם האמת.

עולם השקר, היינו כאשר האדם חי בשקר ולא רואה את הבורא בכל דבר.

עולם האמת = כאשר האדם רואה את הבורא בכל דבר.

עולם הבא, היינו התכלית הסופית, שבה הכל טוב.

ואצל צדיק אמיתי, אצלו הכל טוב תמיד באותה המידה ממש. כך שהוא תמיד בעולם הבא.

אצל הצדיק האמת, הוא בכל דבר משיג את השעשוע של העולם הבא. דהיינו בכל פעולה בעולם שהוא עושה, הוא מרגיש בה את השעשוע של העולם הבא וכולי.

ביומו תתן שכרו. אספקלריה מאירה, היא כאשר האדם רואה את הבורא בבירור בכל דבר. ושאינה מאירה, היינו שהוא רק מאמין בכך אך לא רואה בחוש.

לא יראני האדם וחי. מה הפירוש ?

אנשים חושבים בטעות שאחרי המוות רואים את הבורא, אבל זה קשקוש. כי מצד האמת אין הבדל בין עם גוף לבין בלי גוף.

לא יראני האדם וחי פירושו, לא יראני האדם כל זמן שהאגו שלו חי.

לראות את הבורא, היינו כאשר האגו של האדם מתבטל לגמרי. וזה אפשרי גם כאן בעולם הזה בגוף הגשמי.

וראית את אחורי ופני לא יראו. פירוש:

תוכל לראות רק את החלק האחורי והרחוק של הבורא, אך לא את הבורא עצמו.

רבי נחמן מברסלב לעומת זאת, זכה לראות את הבורא עצמו "פנים בפנים", דהיינו ביטול הגאווה המוחלט, שבו הנשמה של האדם נכללת בא"ס לגמרי.

ובאין סוף, הכל טוב תמיד. כי אין שם שום הבדל בין טוב לרע.

סוף פירושו הבדל בין טוב לרע. יש גבול בין הטוב לבין הרע.

אין סוף פירושו, אין הבדל וגבול בין טוב לבין רע. ואז הכל הופך לטוב.

וגם אחרי שהכל טוב, גם אז עולים מדרגה לדרגה, דהיינו הטוב עצמו רק גדל כל הזמן, בלי שום נפילות, רק עלייה בלבד.

המאמר רבי נחמן מברסלב - חידוש - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: רבי נחמן, יהדות, אמונה, תורה, ברסלב, רבי נחמן מברסלב ועוד ...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאת: אליעד כהן - היחיד בעולם שמתחייב - 100% אושר אמיתי בשלמות מוחלטת בכל תחומי החיים - נסו ותראו! 

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אישי / אימון אישי / חרדה / פחד / הפרעת חרדה / טיפול בחרדה / פחדים / דיכאון - EIP.co.il ועוד...

ידע - להצליח

תכנסו ותהנו ...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ברסלב - רבי נחמן מברסלב - אימון אישי

רבי נחמן מברסלב מבאר כי קיימת אהבה שבדעת, שהיא האהבה של השי"ת לעם ישראל כפי שהיא היתה לפני בריאת העולם. ובפשיטות הרעיון הוא כי כאשר האדם נכלל בבחינת לפני הבריאה, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הזאת שהיא אינה תלויה בדבר. והאהבה הזאת שבדעת היא בחינת מחוייב המציאות, והיא נצחית והיא מעל הזמן, והיא לא משתנה, ואין בה שום רע, והיא לא תלויה בשום סיבה משום שהיא קודמת לבריאת הסיבות וכולי. ומצו"ב מאמר מהעניין הנ"ל - אהבה עצמית אמיתית. איך להגיע אליה ? והרעיון שלו הוא, כי על ידי זה שהנשמה של האדם נכללת באין סוף, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הנ"ל **** אהבה עצמית. מהי ...


- ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא ואחר כך כשמשיג בשכלו כל מה שיש ביד אנושי להשיג אז שכלו שב שכל הנקנה כמו שכתבו המחקרים שיש שכל בכח, ושכל הפעל, ושכל הנקנה ועקר קיומו של אדם לאחר מיתתו אינו אלא שכל הנקנה וזה השארותיו לאחר המיתה וזה בחינת אמנה כי אמנה לשון קיום דבר כי שכל הנקנה הוא קיום של אדם לאחר מותו ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר ואחר כך כשמשיג את הדבר משליך הקדמותיו ויודע את הדבר בידיעה אחת וראה גם כעין זה - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי ...


כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל אבל לפני השם יתברך יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים ולא יתלה בשום זכות וזהו: "ואתחנן אל ה' ...


אמר רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה צריך להיות ירידה קדם העליה כי הירידה היא תכלית העליה וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות וכיו"ב גם כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם ובאמת כל ההתרחקות ...


- שיחות הר"ן - אות רסב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן דע שיש חן שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות החן הזה הוא בחינת החן שמובא כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה א - אשרי תמימי דרך דהיינו קישור החוכמה למלכות, דהיינו להסתכל בשכל שיש בכל דבר, שזהו בחינת חן עיי"ש. ועניין החלומות ובירור החלומות, שורשו בבירור כוח המדמה של האדם. כי כוח המדמה שורה על המלכות. וכאשר האדם מסתכל בשכל שבכל דבר, על ידי זה הוא מתקן את המדמה שהוא הדמיון, כי הוא משתמש בשכל, שעל ידו נעשה בירור המדמה וכולי. ועניין החלומות הברורים שמובא שם, הוא ...


. כמה פעמים חזר בעצמו דברי העולם שאומרים עליו שאין כאן ממצע, רק או שהוא חס ושלום כמו שהמתנגדים בודים עליו וכו' הדוברים על צדיק עתק רחמנא לצלן וכו' או אם הוא להפך שהוא צדיק אמתי, אזי הוא חדוש נפלא ונורא ונשגב שאי אפשר לשער במח אנושי כלל. כי כך היו רגילים רב העולם לומר עליו זכרונו לברכה. והוא זכרונו לברכה חזר בעצמו דבורים אלו כמה פעמים ורמז לנו שהאמת הוא כן שאין כאן ממצע. והבוחר יבחר לו האמת כי האמת הוא אחד. [ועין בסימן נ"א בלקוטי א] ומזאת השיחה בעצמה יוכל להבין מעט גדלתו כי על ידי עצם ההתנגדות והמחלקת יוכל להבין האמת בהפך ממש ויתפלא על עצם גדלתו ...


בסיפור על בת המלך, מסופר על המשנה למלך שפגש איש שנושא אילן... גם בסיפור על החיגר מסופר על האילן שהשדים ניסו לעקור. גם בסיפור על הקבצנים, מסופר על זה שיש אילן שתחתיו נמצאים כל הציפורים והחיות וכולי בשלום. מה הקשר בין האילנות האלו ? מהו הנמשל של האילן ? תשובה: אילן פירושו שכל. כגודל וכעומק השכל, כך חוזקו וכולי של האילן. ראה כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מי שרוצה לטעם טעם אור הגנוז והעניין הוא: כאשר המשנה למלך באבידת בת המלך פגש אדם שנושא אילן, הנמשל הוא שהמשנה למך הגיע לשכל ולתובנה כלשהי גדולה כ"כ שאף אחד לא הגיע אליה לפניו. ומהאילן הזה יוצאים ...


מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107915 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica