החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל ?
http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
שאלה:
מצד אחד מסביר רבי נחמן מברסלב בכל התורה הנ"ל כי בחלל הפנוי אין שום שכל לתרץ את הקושיות שבאות משם.
מצד שני הוא כותב שם:
אֲבָל יֵשׁ עוֹד מִין אֶפִּיקוֹרְסִית
וְהֵם הַחָכְמוֹת שֶׁאֵינָם חָכְמוֹת
אֶלָּא מֵחֲמַת שֶׁהֵם עֲמֻקִּים וְאֵינָם מַשִּׂיגִים אוֹתָם
וּמֵחֲמַת זֶה נִרְאִים כְּחָכְמוֹת
כְּמוֹ לְמָשָׁל כְּשֶׁאֶחָד אוֹמֵר סְבָרָא שֶׁקֶר בְּגמפ"ת [גְּמָרָא, פֵּרוּשׁ רַשִׁ"י, תּוֹסָפוֹת]
וּמֵחֲמַת שֶׁאֵין לַמְדָן לְיַשֵּׁב הַקֻּשְׁיָא שֶׁבָּא עַל יְדֵי סְבָרָא זוֹ
עַל יְדֵי זֶה נִדְמֶה שֶׁאָמַר סְבָרָא וְחָכְמָה גְּדוֹלָה
אַף שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינוֹ סְבָרָא כְּלָל
כֵּן יֵשׁ כַּמָּה מְבוּכוֹת וְקֻשְׁיוֹת אֵצֶל הַמְּחַקְּרִים
שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינָם שׁוּם חָכְמָה
וְהַקֻּשְׁיוֹת בְּטֵלִים מֵעִקָּרָא
אַך מֵחֲמַת שֶׁאֵין בְּהַשֵּׂכֶל אֱנוֹשִׁי לְיַשְּׁבָם
עַל יְדֵי זֶה נִדְמִים לְחָכְמוֹת וְקֻשְׁיוֹת
וּבֶאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר לְיַשֵּׁב אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת
כִּי אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת שֶׁל אֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, בָּאִים מֵחָלָל הַפָּנוּי
אֲשֶׁר שָׁם בְּתוֹך הֶחָלָל הַפָּנוּי אֵין שָׁם אֱלקוּת כִּבְיָכוֹל
וְעַל כֵּן אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת הַבָּאִים מִשָּׁם, מִבְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי
אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן לִמְצא לָהֶם תְּשׁוּבָה הַיְנוּ לִמְצא שָׁם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
כִּי אִלּוּ הָיָה מוֹצֵא שָׁם גַּם כֵּן אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אִם כֵּן לא הָיָה פָּנוּי, וְהָיָה הַכּל אֵין סוֹף כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, נֶאֱמַר: "כָּל בָּאֶיהָ לא יְשׁוּבוּן"
כִּי אֵין שׁוּם תְּשׁוּבָה עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת
והשאלה היא פשוטה:
מצד אחד רבי נחמן מברסלב אומר שזה עניין עמוק שרק נראה כחוכמה וכולי, ומלשונו ניתן להבין כי גם שכל גדול אפשר למצוא תשובות לשאלות האלו.
ומצד שני רבי נחמן מברסלב אומר שאין שם שכל כלל.
מה פשר העניין ? יש או אין שם שכל ?
ואם כן יש שם שכל, אז אולי דווקא כן אפשר להכנס לשם...
תשובה:
נשיב בקצרה מחמת שהעניין הזה כבר התבאר בצורה עקיפה במספר מקומות.
מצד האמת בהחלט שיש שכל ליישב את הקושיות שבאות מהחלל הפנוי. אחרת לא היה שום עניין להחזיק שם עם אמונה.
ולא רק שיש שכל לתרץ את הקושיות האלו, אלא שיש שכל גדול כ"כ ששם השאלות האלו לא קיימות כלל. זה לא שיש תשובה, אלא שאין כלל שאלה. ז"א השאלה עצמה בטלה מעיקרא.
אך השכל הזה הוא שכל הנקנה / שכל על אנושי. ולכן רבי נחמן מברסלב אמר שאין שם שכל.
אך מצד שני, מי שמעיין בשאלות האלו ומחזק את עצמו שם עם אמונה פשוטה בלבד ללא שום שכל אנושי כלל, על ידי זה הוא דייקא זוכה לשכל הנקנה, שהוא השכל של האין סוף.
וכל השכר לעתיד לבוא, יהיה התגלות השכל הזה, שזהו בעצמו השכר.
ודייקא על ידי אמונה חזקה, על ידי זה זוכה לשכל הנ"ל, שהוא השכר הנצחי וכולי.
המאמר החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: אמונה, יהדות, תורה, רבי נחמן, רבי נחמן מברסלב, ברסלב ועוד ...