תורת א"י של רבי נחמן מברסלב. מה עניינה ?
מה שורש ההבדל בין התורה של רבי נחמן מברסלב בארץ ישראל לבין לפני ארץ ישראל ?
רמז, תורה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה. מה הקשר של הדברים ?
*
אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=546 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רעט - יֵּשׁ שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה
דַּע שֶׁיֵּשׁ שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה
וְהִיא מִלְּמַטָּה רְחָבָה מְאד
שֶׁלְּמַטָּה מַרְחִיבִין הַדָּבָר וּמַגְדִּילִין אוֹתוֹ מְאד
וּלְמַעְלָה הוּא קָצָר, וְהוֹלֵך וּמְקַצֵּר וְעוֹלֶה עַד שֶׁלְּמַעְלָה מַעְלָה הוּא קָצָר מְאד מְאד
כִּי לְמַעְלָה לא נִשְׁאָר מִמֶּנָּה כְּלוּם, רַק מְעַט מְעַט
כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ שָׁם אֵיזֶה נִיצוֹץ הַקָּדוֹשׁ
אֲבָל יֵשׁ לְהֵפֶך שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה
וְשָׁם לְמַעְלָה הִיא רְחָבָה מְאד מְאד
וְכָל מַה שֶּׁיּוֹרֶדֶת לְמַטָּה מִתְקַצֶּרֶת וְיוֹרֶדֶת
עַד שֶׁלְּמַטָּה הִיא קְצָרָה מְאד וְהִיא רַק מְעַט מְעַט לְמַטָּה
אֲבָל לְמַעְלָה הִיא רְחָבָה מְאד.
והעניין הוא, כי התורה של ארץ ישראל היא מלמעלה למטה והתורה של חו"ל היא מלמטה למעלה.
פירוש: התורה של ארץ ישראל נמשכת כולה מהאין סוף, ומצטמצמת לתוך צמצומים קטנים עבור השומעים. אך התורה של חו"ל היא כולה בחינת צמצומים שרודפים להשיג את האין סוף.
פירוש: כי כל התורה של חו"ל כולה היא בחינת צמצומים שונים של האין סוף, שנמשכים מהדעת של אדם הראשון אחרי שהוא חטא בעץ הדעת, ואחרי שדעתו הצטמצמה לטוב ורע.
כי טוב ורע הוא כולו צמצום, שבו הרע נפרד מהטוב והטוב נפרד מהרע. שזה נמשך מבחינת אחרי הבריאה שיש שם בחירה בין טוב לרע.
לעומת זאת התורה של ארץ ישראל, היא כולה אך ורק טוב ממש, כי היא כולה מנשכת האין סוף, שהוא בחינת לפני הבריאה, ששם הכל טוב והכל רע, כי באין סוף לא שייך רע כלל, כי שורש הרע הוא כולו טוב, ולפני הבריאה היה כולו טוב וכולו אחד.
והתורה של חו"ל היא כולה מלמטה למעלה. פירוש: כי כל זמן שאדם לא זוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, ולא זוכה לברר את כוח המדמה שלו בשלמות, הרי שכל התורה שלו היא רק מלמטה למעלה, היינו שכל השגות האלוקות שלו, הן רק מלמטה למעלה.
כי למעלה היינו האין סוף. ולמטה היינו בחינת סוף וצמצומים.
וכל זמן שאדם לא זוכה להגיע לארץ ישראל ולהכלל באין סוף לגמרי, הרי שכל הדיבורים שלו על האין סוף, הם רק בחינת צפצופים בעלמא, כי המדמה של אותו אדם הוא אינו מבורר מספיק כדי להשיג את האין סוף.
ולכן כל דברי התורה שלו הם רק מלמטה למעלה, דהיינו כמו אדם שנמצא למטה ורק משער בדעתו מה קורה למעלה, שזו בחינת אספקלריא שאינה מאירה.
שהוא רק מדמה בדעתו דברים מסוימים לגבי הבורא וכולי, למרות שהוא אינו יודע כלל מהשגות אמיתיות באמת.
וזו בחינת הרבה צפו לדרוש במעשה מרכבה ולא ראו אותה מימיהם, היינו אלו שדורשים במעשה מרכבה למעלה, למרות שהם כל כולם נמצאים למטה ולא ראו אותה מימיהם.
אך לעומת זאת, יש את התורה של ארץ ישראל, שהיא כולה אך ורק טוב, ושם כל התורה היא רק מלמעלה למטה.
היינו כי הצדיק האמת שזוכה להיכנס לארץ ישראל וזוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, הוא דייקא זוכה להשיג את האין סוף עצמו. ולאחר מכן כל התורות שלו הן מלמעלה למטה, היינו שהוא צריך לצמצם את דעתו האין סופית, כדי להלביש אותה בצמצומים סופיים עבור השומעים.
ובזה יתבאר עניין אחר, מ"ש רבי נחמן מברסלב כי בהכרח שבתורה של הצדיק ימצא טוב ורע, כדי לתת חיות לעולם.
והעניין הוא, כי התורה של חו"ל היא מעורבת טוב ורע, לא כדי לתת חיות לעולם, אלא משום שאומר התורה עדיין לא זכה להשלים את דעתו, ועדיין דעתו מעורבת טוב ורע, מאחר שלא תיקן את חטא עץ הדעת טוב ורע, וממילא דברי התורה שלו מעורבים טוב ורע.
אך לעומת זאת יש את התורה של הצדיק האמת, שהיא כולה אך ורק טוב בלבד. כי הצדיק האמת הוא אך ורק מי שתיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, וזוכה לאכול מעץ החיים, שהוא השכל הנקנה שבו זוכים לחיים נצחיים וכולי.
ואצל הצדיק הזה, התורה שלו מעורבת טוב ורע, לא מחמת חסרון הצדיק, אלא מחמת חסרון השומע שהצדיק צריך לצמצם את שכלו עבור השומע וכולי.
לסיכום: התורה של חו"ל נמשכת מהדעת של אדם הראשון אחרי החטא. והתורה של ארץ ישראל, היא כולה טוב ממש, והיא עניין אחר לגמרי, והיא נמשכת כולה מהדעת של אדם הראשון לפני החטא...
וראה גם כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=23
המאמר תורת א"י של רבי נחמן מברסלב. מה עניינה ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: ברסלב, אמונה, תורה, רבי נחמן מברסלב, יהדות, רבי נחמן ועוד ...