חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 1

לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 1

רבות נכתב בשבח ובמעלת הלימוד של הספר ליקוטי מוהר"ן (ראה כאן). יחד עם זאת לכל אחד ישנם קשיים שונים ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, כל אחד ומניעותיו הוא.

מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבנו "מִתְּחִלָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְלַבֵּשׁ עַצְמוֹ בְּמִצְווֹת וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ מְסִיתוֹ לַעֲשוֹת מִצְוָה". דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים.

ואיך היצר הרע עובד על האדם ומפריע ללמוד ליקוטי מוהר"ן בהתחזות של משהו חיובי ? תשובה: על ידי זה שהאדם מנסה בתום לב ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן כמו שלומדים כל ספר אחר. דהיינו שהאדם בתום ליבו מנסה להבין את מה שהוא קורא בספר ליקוטי מוהר"ן, כמו שמנסים להבין כל ספר אחר.

ואז, כאשר האדם מנסה מתוך רצון "חיובי" להבין את כל מה שהוא קורא מיד בפעם הראשונה / שניה וכולי, לא עובר הרבה זמן עד שהוא מתייאש ומפסיק לקרוא את הספר. ולמה ? כי הספר ליקוטי מוהר"ן שונה מכל הספרים שקיימים בעולם בהמון דברים. ואחד מהדברים הוא בשיטת הלימוד של הספר עצמו. ולהלן נבהיר מספר נקודות חשובות.

שאלה: האם כל אחד יכול ללמוד ולהתחזק מלימוד הספר ליקוטי מוהר"ן ?

תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא "פַּעַם אַחַת נִתְקָרְבוּ אֲנָשִׁים חֲדָשִׁים אֵלָיו [לרבנו] וְהָיָה אוֹמֵר לִפְנֵיהֶם תּוֹרָה גָּבוֹהַּ [דברי תורה גבוהים] כְּדַרְכּוֹ. אַחַר כָּךְ סִפְּרוּ לְפָנָיו עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים [שהתקרבו אליו] שֶׁאוֹמרִים שֶׁאֵינָם מְבִינִים תּוֹרָתוֹ, כִּי מַאי נַפְקָא מִנַּהּ לָהֶם [כי מה יוצא להם] בְּתוֹרָתוֹ הַגָּבוֹהּ, כִּי הֵם [חושבים בטעות שהם] צְרִיכִים תּוֹרָה פְּשׁוּטָהּ וְדִבְרֵי תוֹרָה פְּשׁוּטִים כְּפִי מַדְרֵגָתָם הַפְּשׁוּטָה וְהַנְּמוּכָה.
וְחָרָה לוֹ זַ"ל עֲלֵיהֶם וְאָמַר אָז: מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִמְצא עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי תּוֹרָתוֹ הוּא אֶפִּיקוֹרֶס, כִּי בֶּאֱמֶת תּוֹרָתוֹ הוּא כְּלָלִיּוּת גָּדוֹל מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִּין עַד סוֹף כָּל דַּרְגִּין. [דברי תורתו של רבנו הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]"
. דהיינו שכל אחד באשר הוא יכול להתחזק מדברי רבנו ולא משנה מה מצבו וכולי.

שאלה: מה לעשות האם יש תועלת בקריאת ספרי רבנו בכלל ובפרט הספר ליקוטי מוהר"ן גם אם חושבים שלא מבינים אותם כלל ? האם זה נותן משהו ?

תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבנו גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא "אֲמִירַת סִפְרֵי אַדְמוֹ"ר זַ"ל, שֶׁהֵם הַלִּקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן וְסֵפֶר הַמִּדּוֹת וְהַסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת וְהַשִּׂיחוֹת שֶׁלּוֹ, הָאֲמִירָה לְבַד מְסֻגֶּלֶת לְהַנְּשָׁמָה כְּמוֹ אֲמִירַת סִפְרֵי הַזּהַר וְהַתִּקּוּנִים". וכמו שאמר רבנו "שֶׁגַּם בְּנֵי אָדָם הַשּׁוֹמְעִים הַתּוֹרָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְאֵינָם מְבִינִים אוֹתָהּ, לֶעָתִיד בָּעוֹלָם הַבָּא יָבִינוּ. כִּי עִקָּר הָתּוֹרָה שֶׁלּוֹ הִיא לְהַנְּשָׁמוֹת שֶׁלָּנוּ..."

כאשר אדם מנסה ללמוד רשימת מילים בשפה אחרת בע"פ, האם יש תועלת בכך שהוא קורא את הרשימה בפעם הראשונה ? הרי אחרי הפעם הראשונה שקוראים את הרשימה לא זוכרים כלום, אז למה בעצם קוראים ? תשובה: כי גם אם לא זוכרים כלום, התת מודע זוכר... ולכן באמת אחרי כמה פעמים שחוזרים על רשימת המילים, פתאום זוכרים את כולה...

שאלה: באיזו צורה רבי נחמן עצמו הציע ללמוד את הספר שלו ?

תשובה: על כך אמר רבנו "וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה...
וְאָמַר שֶׁטּוֹב לִקְבּעַ לְעַצְמוֹ שְׁנֵי שִׁעוּרִים לִלְמד סְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים, שִׁעוּר אֶחָד *פָּשׁוּט* לִלְמד בִּמְהִירוּת הַרְבֵּה מְאד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה, וְשִׁעוּר אֶחָד לִלְמד *בְּעִיּוּן* גָּדוֹל"
. דהיינו שצריך וטוב לקבוע שני סדרי לימוד. בסדר לימוד אחד צריך רק לקרוא את הספר כפי שהוא ולא לנסות להבין את מה שקוראים יותר מידי. וסדר לימוד נוסף שבו קוראים ומנסים להבין כל דבר.

שאלה: כיצד בעצם ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן ברמה המעשית ?

תשובה: אמר רבנו "כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי הִיא כֻּלָּהּ הַקְדָּמוֹת". כל דיבור ודיבור של רבנו הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבנו עצמו אמר. כל דיבור של רבנו נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבנו. הבנה של כל דיבור של רבנו, מאירה את כל שאר דברי רבנו. ובנוסף, כל התורה של רבנו היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי.

ולכן ברמה המעשית כאשר קוראים את ספרי רבנו בכלל ואת הספר ליקוטי מוהר"ן בפרט, הדבר היחיד שצריך לשים אליו לב, הוא העצות המעשיות שהאדם צריך ויכול לקחת לעצמו לחיים האישיים שלו. התכלית שלשמה רבנו אמר את תורותיו הוא למען תיקון נשמת האדם ולא למען הפלפול כמובן. ולכן מה שצריך לעשות בפועל, זה פשוט לקרוא את הספר ליקוטי מוהר"ן בקצב רגיל פסקה אחרי פסקה, גם אם לא מבינים כלום פשוט להמשיך ולקרוא בלי לנסות ולהבין, כי בתוך כל מה שלא מבינים, בתוך הדברים האלו טמונים יהלומים יקרים שמתנוצצים לאדם ונותנים לו עצות טובות וכולי.

ולכן הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב כאשר קוראים את ספרי רבנו, הוא אל העצות המעשיות שרבנו מגלה לנו שניתן להתגבר עליהן על כל הדברים... ולזכות לשלמות ולתכלית וכולי.

אחת הטעויות הכי גדולות שיכול האדם לעשות כאשר הוא ניגש ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, היא לנסות להבין בפעם הראשונה את כל מה שהוא קורא. שים לב: ככל שהאדם קורא יותר ויותר את דברי רבנו, כך הוא מבין אותם יותר. ככל שתקרא את דברי רבנו יותר ויותר, כך תבין אותם יותר. ככל שתיישם יותר את דברי רבנו, כך תזכה להבין אותם יותר. ככל שתלמד את דברי רבנו על מנת להבין מה לעשות נכון יותר בחיים שלך, כך תזכה יותר להבין אותם. וככל שתמסור את נפשך יותר לזכות ולהבין את דברי רבנו, על ידי רצונות וכולי, כך תבין אותם יותר ויותר עד אין סוף.

רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבנו כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבנו לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבנו פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבנו. וכמו שאמר רבנו "אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהָבִין בְּהַסֵּפֶר [הַיְנוּ בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן] כִּי אִם מִי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה פָּנִים וְאָחוֹר [בקיאות + הבנה רבה בספר]"

* לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 2.

המאמר לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? - חלק 1 - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: אמונה, רבי נחמן, יהדות, תורה, רבי נחמן מברסלב, ברסלב ועוד ...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאת: אליעד כהן - היחיד בעולם שמתחייב - 100% אושר אמיתי בשלמות מוחלטת בכל תחומי החיים - נסו ותראו! 

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אישי / אימון אישי / חרדה / פחד / הפרעת חרדה / טיפול בחרדה / פחדים / דיכאון - EIP.co.il ועוד...

ידע - להצליח

תכנסו ותהנו ...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ברסלב - רבי נחמן מברסלב - אימון אישי

רבי נחמן מברסלב מבאר כי קיימת אהבה שבדעת, שהיא האהבה של השי"ת לעם ישראל כפי שהיא היתה לפני בריאת העולם. ובפשיטות הרעיון הוא כי כאשר האדם נכלל בבחינת לפני הבריאה, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הזאת שהיא אינה תלויה בדבר. והאהבה הזאת שבדעת היא בחינת מחוייב המציאות, והיא נצחית והיא מעל הזמן, והיא לא משתנה, ואין בה שום רע, והיא לא תלויה בשום סיבה משום שהיא קודמת לבריאת הסיבות וכולי. ומצו"ב מאמר מהעניין הנ"ל - אהבה עצמית אמיתית. איך להגיע אליה ? והרעיון שלו הוא, כי על ידי זה שהנשמה של האדם נכללת באין סוף, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הנ"ל **** אהבה עצמית. מהי ...


- ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא ואחר כך כשמשיג בשכלו כל מה שיש ביד אנושי להשיג אז שכלו שב שכל הנקנה כמו שכתבו המחקרים שיש שכל בכח, ושכל הפעל, ושכל הנקנה ועקר קיומו של אדם לאחר מיתתו אינו אלא שכל הנקנה וזה השארותיו לאחר המיתה וזה בחינת אמנה כי אמנה לשון קיום דבר כי שכל הנקנה הוא קיום של אדם לאחר מותו ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר ואחר כך כשמשיג את הדבר משליך הקדמותיו ויודע את הדבר בידיעה אחת וראה גם כעין זה - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי ...


כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל אבל לפני השם יתברך יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים ולא יתלה בשום זכות וזהו: "ואתחנן אל ה' ...


אמר רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה צריך להיות ירידה קדם העליה כי הירידה היא תכלית העליה וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות וכיו"ב גם כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם ובאמת כל ההתרחקות ...


- שיחות הר"ן - אות רסב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן דע שיש חן שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות החן הזה הוא בחינת החן שמובא כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה א - אשרי תמימי דרך דהיינו קישור החוכמה למלכות, דהיינו להסתכל בשכל שיש בכל דבר, שזהו בחינת חן עיי"ש. ועניין החלומות ובירור החלומות, שורשו בבירור כוח המדמה של האדם. כי כוח המדמה שורה על המלכות. וכאשר האדם מסתכל בשכל שבכל דבר, על ידי זה הוא מתקן את המדמה שהוא הדמיון, כי הוא משתמש בשכל, שעל ידו נעשה בירור המדמה וכולי. ועניין החלומות הברורים שמובא שם, הוא ...


. כמה פעמים חזר בעצמו דברי העולם שאומרים עליו שאין כאן ממצע, רק או שהוא חס ושלום כמו שהמתנגדים בודים עליו וכו' הדוברים על צדיק עתק רחמנא לצלן וכו' או אם הוא להפך שהוא צדיק אמתי, אזי הוא חדוש נפלא ונורא ונשגב שאי אפשר לשער במח אנושי כלל. כי כך היו רגילים רב העולם לומר עליו זכרונו לברכה. והוא זכרונו לברכה חזר בעצמו דבורים אלו כמה פעמים ורמז לנו שהאמת הוא כן שאין כאן ממצע. והבוחר יבחר לו האמת כי האמת הוא אחד. [ועין בסימן נ"א בלקוטי א] ומזאת השיחה בעצמה יוכל להבין מעט גדלתו כי על ידי עצם ההתנגדות והמחלקת יוכל להבין האמת בהפך ממש ויתפלא על עצם גדלתו ...


בסיפור על בת המלך, מסופר על המשנה למלך שפגש איש שנושא אילן... גם בסיפור על החיגר מסופר על האילן שהשדים ניסו לעקור. גם בסיפור על הקבצנים, מסופר על זה שיש אילן שתחתיו נמצאים כל הציפורים והחיות וכולי בשלום. מה הקשר בין האילנות האלו ? מהו הנמשל של האילן ? תשובה: אילן פירושו שכל. כגודל וכעומק השכל, כך חוזקו וכולי של האילן. ראה כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מי שרוצה לטעם טעם אור הגנוז והעניין הוא: כאשר המשנה למלך באבידת בת המלך פגש אדם שנושא אילן, הנמשל הוא שהמשנה למך הגיע לשכל ולתובנה כלשהי גדולה כ"כ שאף אחד לא הגיע אליה לפניו. ומהאילן הזה יוצאים ...


מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107915 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica