חובות / כסף
אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=124 - ספר המידות - ממון
מִי שֶׁעוֹשֶׂה מַעֲשָׂיו בִּמְהִירוּת בְּלִי יִשּׁוּב הַדַּעַת, נַעֲשֲׂה בַּעַל חוֹב
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=161 - ספר המידות - תשובה
מִי שֶׁרוֹצֶה לָשׁוּב, יִזָּהֵר מִלִּהְיוֹת בַּעַל חוֹב.
כמו כן מביא רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2278 - שיחות הר"ן - אות קכב
שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר
שֶׁאִם לא הָיָה מַמְתִּין בְּבִטָּחוֹן לִישׁוּעַת ה'
כְּבָר הָיָה אִישׁ נוֹסֵעַ וּמְטֻלְטָל
כְּמוֹ כָּל הַנּוֹסְעִים וּמְטַלְטְלִים עַצְמָם בִּשְׁבִיל הַפַּרְנָסָה כַּנָּהוּג עַכְשָׁו
וְהַכַּוָּנָה כִּי אָמַר זאת לְעִנְיַן הַנְהָגַת הַבַּיִת בְּפַרְנָסָה וּמַלְבּוּשִׁים וּשְׁאָר צָרְכֵי הַבַּיִת
שֶׁעַל פִּי רב חָסֵר לָאָדָם הַרְבֵּה
כְּגוֹן, לָזֶה חָסֵר מַלְבּוּשׁ פָּשׁוּט
וְיֵשׁ שֶׁחָסֵר לָהֶם מַלְבּוּשִׁים חֲשׁוּבִים אוֹ דִּירָה וְכוּ'
שֶׁצְּרִיכִין לְהַמְתִּין לִישׁוּעַת ה'
וְלִבְלִי לִדְחֹק אֶת הַשָּׁעָה לְמַלְּאוֹת הַחִסָּרוֹן תֵּכֶף וּמִיָּד
רַק צְרִיכִין לְהַמְתִּין עַד יְרַחֵם ה'
וְאָמַר עַל עַצְמוֹ עִנְיָן הַנַּ"ל שֶׁאִם לא הָיָה מַמְתִּין, כְּגוֹן כְּשֶׁהָיָה חָסֵר לוֹ אֵיזֶה דָּבָר, אִם הָיָה דּוֹחֵק אֶת הַשָּׁעָה שֶׁיִּהְיֶה דַּוְקָא תֵּכֶף
הָיָה צָרִיךְ לִלְווֹת לְעַצְמוֹ וְלִהְיוֹת בַּעַל חוֹב
עַד שֶׁהָיָה מֻכְרָח לִהְיוֹת נוֹסֵעַ וּמְטֻלְטָל
כְּמוֹ שֶׁאָנוּ יוֹדְעִים עִנְיַן הַנּוֹסְעִים
שֶׁהֵם מֻכְרָחִים תָּמִיד לִסַּע עַל הַמְּדִינָה
מֵחֲמַת שֶׁהֵם תָּמִיד בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
וְעִנְיָן זֶה צְרִיכִים לֵידַע מְאד
וּצְרִיכִין לִלְמד עַצְמוֹ לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ בָּזֶה מְאד
כִּי לְכָל אָדָם חָסֵר הַרְבֵּה אֲפִילּוּ בַּעֲלֵי בָּתִּים וַעֲשִׁירִים גְּדוֹלִים
מִכָּל שֶׁכֵּן מְקַבְּלִים אֲפִילּוּ הַחֲשׁוּבִים וְהַגְּדוֹלִים
וְצָרִיךְ לָזֶה לְהִסְתַּפֵּק בְּמִעוּט וּלְהַנְהִיג בֵּיתוֹ כְּפִי הַשָּׁעָה וְהַזְּמַן
וְאִם נִדְמֶה לוֹ שֶׁצָּרִיךְ מַלְבּוּשׁ אוֹ לְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו
אַף עַל פִּי שֶׁמֻּכְרָח לוֹ אַל יִדְחַק הַשָּׁעָה לִלְווֹת וּלְהַקִּיף וְלִהְיוֹת בַּעַל חוֹב
אַךְ יַמְתִּין עַד שֶׁיָּבוֹא עִתּוֹ
וְטוֹב לִסְבּל דּחַק אֲפִילּוּ בִּמְזוֹנוֹת וְכָל שֶׁכֵּן בְּמַלְבּוּשִׁים וְדִירוֹת וְכוּ'
וְלא לִהְיוֹת בַּעַל חוֹב
וּמוּטָב שֶׁיִּהְיֶה בַּעַל חוֹב לְעַצְמוֹ אוֹ לִבְנֵי בֵּיתוֹ בְּמַלְבּוּשִׁים
מִלִּהְיוֹת בַּעַל חוֹב לְהַחֶנְוָנִי אוֹ לַאֲחֵרִים
כִּי בְּכָל עִנְיְנֵי פַּרְנָסָה צְרִיכִין לְהַמְתִּין עַד שֶׁיָּבוֹא עִתּוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עֵינֵי כל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ"
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=2270 - שיחות הר"ן - אות קיב
אִיתָא אִם הַתּוֹרָה הָיְתָה נִכְתֶּבֶת כְּסֵדֶר
הָיוּ יוֹדְעִין כָּל ענֶשׁ וְשָׁכָר שֶׁל כָּל לא תַעֲשֶׂה וַעֲשֵׂה
הִנֵּה יֵשׁ עֲבֵרָה שֶׁעָנְשָׁהּ שֶׁל עֲבֵרָה הַהִיא שֶׁיְּהֵא בַּעַל חוֹב תָּמִיד
וַאֲפִילּוּ יַעֲשֶׂה כָּל טַצְדְּקִי דְּאֶפְשָׁר וְהִתְפַּעֲלוּת
לא יוֹעִיל כְּלָל וְיִהְיֶה בַּעַל חוֹב תָּמִיד
וְלִפְעָמִים גּוֹרֵם הָעֲבֵרָה שֶׁמַּפִּיל גַּם אֲחֵרִים לִהְיוֹתָם בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
וְלָזֶה יֵשׁ עֵת שֶׁנַּעֲשׂוּ כַּמָּה בַּעֲלֵי חוֹבוֹת בָּעוֹלָם
זֶהוּ מֵחֲמַת הָעֲבֵרָה הַנַּ"ל שֶׁנִּתְגַּבְּרָה בָּעוֹלָם חַס וְשָׁלוֹם
וְעֵצָה לָזֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה בִּכְלָלִיּוּת
וּלְהִתְחַנֵּן לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְהַצִּילוֹ מֵעֲבֵרָה זוֹ וּלְהִתְחָרֵט בִּכְלָלִיּוּת עַל עֲבֵרָה זוֹ
וְעֵת לָשׁוּב עַל זֶה הוּא כְּשֶׁהוּא בְּמחִין דְּגַדְלוּת
אֲזַי טוֹב לְהִתְחָרֵט וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ עַל זֶה וְלָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה
כִּי מחִין דְּקַטְנוּת הוּא בְּחִינַת בַּעַל חוֹב
כִּי אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "עֲשָׂרָה קַבִּין שֵׁנָהּ יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלוּ עֲבָדִים"
שֵׁנָה הוּא בְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
עֲבָדִים בְּחִינַת: "עֶבֶד לוֹוֶה לְאִישׁ מַלְוֶה"
וְלָזֶה כְּשֶׁהוּא בְּמחִין דְּגַדְלוּת אֲזַי הָעֵת לָשׁוּב עַל זֶה
וּלְבַטֵּל הָענֶשׁ שֶׁל בַּעַל חוֹב
בְּחִינַת מחִין דְּקַטְנוּת
כַּנִּזְכָּר לְעֵיל
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=165 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כג - הֲוֵי לָן כַּדְנַיְתָא וִילַדָה
עֲבוֹדַת אֱלִילִים הִיא חוֹבָה
שֶׁמַּכְרַעַת אֶת הַכּל לְכַף חוֹבָה
וְכָל הַמִּתְדַּבְּקִין בָּהּ הֵם בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
כְּמוֹ שֶׁאָנוּ רוֹאִים בְּחוּשׁ
שֶׁזֶּה הַמַּשָּׂא תָּלוּי בְּצַוַּאר בְּנֵי אָדָם
שֶׁאֵין מִסְתַּפְּקִין בְּמָמוֹנָם
וְלוֹוִין מָמוֹן מֵאֲחֵרִים
וְנִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם מִשְׂתַּכְּרִין שָׂכָר הַרְבֵּה
וְאַחַר כָּךְ מֵתִים בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
וְאִם אֵינָם מֵתִים בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
הֵם בְּחַיֵּיהֶם בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
וּמַטְרִיחִים אֶת עַצְמָם בִּטְרָחוֹת גְּדוֹלוֹת
וּמְסַכְּנִים אֶת עַצְמָם בְּסַכָּנַת דְּרָכִים, בִּשְׁבִיל שָׂכָר מֻעָט
בִּשְׁבִיל לְשַׁלֵּם חוֹב אֲבִיהֶם
חוֹב עֲבוֹדָה זָרָה
כִּי 'מִצְוָה לְקַיֵּם דִּבְרֵי הַמֵּת'
וְזֶה הַדָּבָר לָהֶם כְּמוֹ צַוָּאָה מֵאֲבִיהֶם
שֶׁיְּשַׁלְּמוּ חוֹבוֹתָיו
...
כִּי עַל פִּי הָרב
אֵלּוּ הָרוֹדְפִים בְּיוֹתֵר אַחַר תַאֲוַות מָמוֹן
הֵם מֵתִים בַּעֲלֵי חוֹבוֹת, וּמְאוּמָה אֵין בְּיָדָם
וַאֲפִילּוּ אִם אֵינָם מֵתִים בַּעֲלֵי חוֹבוֹת
הֵם בְּחַיֵּיהֶם בַּעֲלֵי חוֹבוֹת לְתַאֲוַותָם
שֶׁהֵם מִתְאַוִּים כָּל כָּךְ לְמָמוֹן הַרְבֵּה
עַד שֶׁהֵם רָצִים וִיגֵעִים מְאד כָּל יְמֵיהֶם בִּיגִיעוֹת גְּדוֹלוֹת
וּמְסַכְּנִים עַצְמָם בְּסַכָּנוֹת גְּדוֹלוֹת
בִּשְׁבִיל לְמַלּאת תַאֲוַותָם
כְּאִלּוּ הָיָה עֲלֵיהֶם חוֹב גָּדוֹל לְשַׁלֵּם
הַיְנוּ חוֹב הָעֲבוֹדָה זָרָה וְכוּ', כַּמְבאָר לְעֵיל
וְכָל יְמֵיהֶם אֵינָם יְכוֹלִים לְמַלּאת תַאֲוַותָם
וּלְשַׁלֵּם חוֹב הַזֶּה שֶׁל תַאֲוַותָם
כִּי 'אֵין אָדָם מֵת וַחֲצִי תַאֲוַותוֹ בְּיָדוֹ' וְכוּ' כַּנַּ"ל
נִמְצָא שֶׁאֵין מָמוֹנוֹ מָמוֹן כְּלָל
כִּי אֵין לוֹ שׁוּם הֲנָאָה מִמָּמוֹנוֹ
עיין שם באורך
********
והכל הוא עניין אחד.
כי כל התאוות שיש לאדם הם בחינת חובות שיש לאדם.
וכל העצבות שיש לאדם, היא רק בגלל החובות של התאוות שלו, הן תאוות העולם הזה והן תאוות העולם הבא.
ורק על ידי תיקון הכללי, שהוא תיקון הברית, תיקון המחשבה בשלמות, תיקון הדעת, שהוא בחינת מוחין דגדלות, בחינת שמחה שלמה וכולי, על ידי זה נשלמים כל החסרונות. ואין לאדם יותר חובות.
המאמר חובות / כסף - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: יהדות, ברסלב, רבי נחמן, אמונה, רבי נחמן מברסלב, תורה ועוד ...