חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה

להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה

אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם

כִּי יֵשׁ דָּרֵי מַעְלָה וְיֵשׁ דָּרֵי מַטָּה

דְּהַיְנוּ עוֹלָם הָעֶלְיוֹן וְעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, בְּחִינַת שָׁמַיִם וָאָרֶץ

וְצָרִיך הַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לְדָרֵי מַעְלָה

שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל בִּידִיעָתוֹ יִתְבָּרַך

שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַשָּׂגָה שֶׁל מָה

בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ'

בְּחִינַת אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ

וּלְהֶפֶךְ: צָרִיך לְהַרְאוֹת לְדָרֵי מַטָּה

שֶׁאַדְּרַבָּא מְלא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ

כִּי יֵשׁ שׁוֹכְנֵי עָפָר, שֶׁהֵם בְּנֵי אָדָם הַמּוּנָחִים בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה

וְנִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם רְחוֹקִים מְאד מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַך

וְצָרִיך הַצַּדִּיק לְעוֹרְרָם וְלַהֲקִיצָם

בִּבְחִינַת "הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שׁכְנֵי עָפָר"

וּלְגַלּוֹת לָהֶם שֶׁה' עִמָּם

וְהֵם סְמוּכִים אֵלָיו יִתְבָּרַך, כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"

וּלְחַזְּקָם וּלְעוֹרְרָם, שֶׁלּא יִהְיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן, חַס וְשָׁלוֹם

כִּי עֲדַיִן הֵם אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך וּקְרוֹבִים אֵלָיו

כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"

...

וְהַכְּלָל שֶׁהַצַּדִּיק עִקָּר שְׁלֵמוּתוֹ, כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁנֵי הַבְּחִינוֹת הַנַּ"ל

דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּדַע אֵיך לְדַבֵּר וְלִלְמד וּלְהָאִיר בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד

בְּדָרֵי מַעְלָה וְדָרֵי מַטָּה, בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים, בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ

שֶׁהֵם בְּחִינַת גְּדוֹלִים וּקְטַנִּים

הַיְנוּ שֶׁלְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה בְּנֵי עֲלִיָּה, בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה

צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה כּחַ לְהַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לָהֶם וּלְגַלּוֹת לָהֶם

שֶׁעֲדַיִן אֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך

בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ' וְכוּ'

וְזֶה הַלִּמּוּד וְהַהַשָּׂגָה הוּא צָרִיך לְהָאִיר וּלְהַכְנִיס בְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה

שֶׁהֵם בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה

וּלְהֶפֶך, יֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁמּוּנָחִים בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה מְאד

עַד שֶׁהָיוּ מְיָאֲשִׁין אֶת עַצְמָן לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם

כִּי נִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם רְחוֹקִים מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך

וּכְבָר אָבַד נִצְחָם וְתוֹחַלְתָּם מֵה'

צָרִיך הַצַּדִּיק שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כּחַ לְעוֹרְרָם וְלַהֲקִיצָם

שֶׁלּא יִהְיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם, יִהְיֶה אֵיך שֶׁיִּהְיֶה

וּלְהַרְאוֹת לָהֶם וּלְהָאִיר בָּהֶם, כִּי עֲדַיִן ה' עִמָּם וְאֶצְלָם וְקָרוֹב לָהֶם

וַאֲפִילּוּ בְּתוֹך הָאָרֶץ מַמָּשׁ

אֲפִילּוּ אִם נָפַל לִשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת, חַס וְשָׁלוֹם

אַף עַל פִּי כֵן שָׁם דַּיְקָא נִמְצָא כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַך, כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"

וְזֶה בְּחִינַת כּל שֶׁיֵּשׁ לְהַצַּדִּיק וְכוּ', כַּנַּ"ל]

וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=245 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה

עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה

שֶׁיִּהְיֶה יָכוֹל לְהַרְאוֹת לְמִי שֶׁהוּא לְמַעְלָה

וְנִדְמֶה בְּדַעְתּוֹ שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה

יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁהוּא הַהֵפֶך

וְכֵן לְהֵפֶך, לְמִי שֶׁהוּא לְמַטָּה מְאד בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה

בְּתוֹך הָאָרֶץ מַמָּשׁ

יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁאַדְּרַבָּא הוּא סָמוּך לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך

וְזֶה הַשְּׁלֵמוּת מֻכְרָח שֶׁיִּהְיֶה לְהַצַּדִּיק

וּבְלא זֶה אֵינוֹ צַדִּיק כְּלָל

וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

גַּם שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר

אִם הָיִיתִי אוֹמֵר פְּשָׁטִים בגמפ"ת [בְּגְמָרָא פֵּרוּשׁ רַשִׁ"י תּוֹסְפוֹת]

הָיוּ כָּל הַלּוֹמְדִים וְהַגְּדוֹלִים מֻנָּחִים תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלַי

אַךְ עֲדַיִן אֵין לִי חֵשֶׁק לָזֶה.

וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁאָמַר

שֶׁבַּנִּגְלֶה קַל יוֹתֵר לְחַדֵּשׁ וְכוּ'

וּמִי שֶׁמְּעַיֵּן הֵיטֵב בִּדְבָרָיו

יוּכַל לְהָבִין מֵאֵלָיו עצֶם גְּדֻלַּת חָכְמָתוֹ עַד אֵין סוֹף וְאֵין תַּכְלִית

*

ועל האדם לדעת שהבחינה הנ"ל של הצדיק שהוא צריך להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה, היא נכונה לכל אדם ואדם ביחס לשאר העולם ואפילו ביחס לאדם עצמו כלפי עצמו.

פירוש: כי הצדיק צריך להיות מסוגל להראות לדרי מעלה שאינם יודעים כלל ולדרי מטה להראות להם שהם בתכלית הקרוב.

וכן הוא אצל כל אדם. כי אצל כל אדם יש אצלו דרי מעלה ודרי מטה, היינו כי כל אדם יש בני אדם אחרים שהוא מחזיק אותם לדרי מעלה עבורו ויש אצלו בני אדם אחרים שהוא מחזיק אותם לדרי מטה אצלו.

לדוגמא, כי אצל כל אדם יש את אלו שנחשבים בעיניו לצדיקים, בין אם מדובר בצדיקים חיים ובין אם מדובר בכאלו שכבר נפטרו מהעולם.

וצריך האדם שתהיה לו את היכולת להאיר באותם דרי מעלה, היינו שתהיה לאדם את הידיעה השלמה והברורה שכל אותם דרי מעלה, הם בכלל דרי מטה ביחס לגדולת השי"ת.

היינו שידע האדם את חוסר השלמות ואת העוונות והחטאים גם של כל הצדיקים הגדולים, וידע שמצד האמת ביחס להשי"ת הם בדיוק כמו הרשעים הכי גדולים והכי שפלים ונמוכים במדרגתם.

כי באמת ביחס לגדולת השי"ת, גם הצדיקים הגדולים כולם צריכים לחזור בתשובה, כפי מה שהזכיר רבי נחמן מברסלב הרבה פעמים.

וכעין מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

מֵאַחַר שֶׁהַצַּדִּיקִים וְכוּ' אֵינָם מִתְקָרְבִים אֵלַי

אֲנִי מֻכְרָח לְקָרֵב הָרְשָׁעִים וְקַלֵּי עוֹלָם אוּלַי אֶעֱשֶׂה מֵהֶם אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים בֶּאֱמֶת.

וגם עוד שם:

עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי

שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו

מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר

וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה

בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי

הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד

שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.]

וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

כְּשֶׁנָּסַע לְנָאוְורִיטְשׁ בִּהְיוֹתוֹ יוֹשֵׁב עַל הָעֲגָלָה אָמַר

יֵשׁ לְאֵל יָדִי לְהַחֲזִיר כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְמוּטָב

וְלא בִּלְבַד אֲנָשִׁים פְּשׁוּטִים אֶלָּא אֲפִילּוּ צַדִּיקִים וַאֲנָשִׁים גְּדוֹלִים אֲנִי יָכוֹל לְהַחֲזִירָם לְמוּטָב.

כִּי גַּם הַצַּדִּיקִים צְרִיכִים לְהַחֲזִירָם לְמוּטָב.

וְלא מִבָּעֲיָא יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים

אֶלָּא כָּל הָאֻמּוֹת הָעוֹלָם כֻּלָּם אֲנִי יָכוֹל לְהַחֲזִירָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

וְהָיִיתִי יָכוֹל לְהוֹלִיכָם סָמוּךְ לְדַת יִשְׂרָאֵל.

אַךְ דַּיּוֹ לְעֶבֶד לִהְיוֹת כְּרַבּוֹ

ומי שישים את ליבו היטב לדברי רבי נחמן מברסלב, יראה כי רבי נחמן מברסלב שם בכפיפה אחת את הצדיקים (אלו שנחשבים לדרי מעלה צדיקים) ואת הרשעים ואומות העולם ועובדי האלילים (אלו שנחשבים לדרי מטה רשעים).

ובאמת ביחס לגדולת השי"ת, כולם צריכים לחזור בתשובה שלמה.

**

כי באמת כל העולם וכל אלו שבאו אחרי אדם הראשון, כולם פגומים בדעתם בחטא של אדם הראשון.

ואין איש זוכר את זה שכולם פגומים בחטא אדם הראשון. ולכל אחד נדמה לו שהוא כבר צדיק ובעל השגה וכולי... למרות שהוא רחוק בתכלית הריחוק.

וכעין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה

כִּי יֵשׁ מִי שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁנִּכְנָס לִפְנִים, וְלִפְנַי וְלִפְנִים

וַעֲדַיִן עוֹמֵד בַּחוּץ לְגַמְרֵי, כִּי לא הִתְחִיל לְהַשִּׂיג הַשָּׂגָה שֶׁל אֱמֶת.

ובזה רבי נחמן מברסלב כלל את כל בני האדם שלא תיקנו את חטא אדם הראשון בשלמות, שהם כולם בחוץ לגמרי מהדעת של השי"ת שהוא השכל הנקנה וכולי.

וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לִפְעָמִים בָּא לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה

כִּי בֶּאֱמֶת יֵשׁ רוּחַ שְׁטוּת שֶׁל עֲבֵרָה

שֶׁהוּא חָכָם גָּדוֹל יוֹתֵר מִכָּל הָעוֹלָם

וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא רוּחַ שְׁטוּת

וגם בזה כולל רבי נחמן מברסלב את כל בני האדם עלי אדמות שלא תקנו את חטא אדם הראשון.

***

וגם אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=2207 - שיחות הר"ן - אות נא

וְלַעֲבד ה'

אֵינִי יוֹדֵעַ מִי הוּא שֶׁיּוּכַל לוֹמַר שֶׁיַּעֲבד אֶת ה' לְפִי גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ

מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מְעַט מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ אֵינִי יוֹדֵעַ אֵיךְ יָכוֹל לוֹמַר שֶׁיַּעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ

וְשׁוּם מַלְאָךְ וְשָׂרָף אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְפָּאֵר עַל זאת שֶׁיּוּכַל לַעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ

...

וּבֶאֱמֶת לְפִי גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ

כָּל אֵלּוּ הָעֲבוֹדוֹת אֵינָם כְּלוּם

רַק הַכּל הוּא בְּדֶרֶךְ "כְּאִלּוּ"

כִּי הַכּל הוּא כְּמוֹ שְׂחוֹק בְּעָלְמָא כְּנֶגֶד גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ]

כי יש גם תורת ה ממש וגם השי"ת מקיים את כל המצוות ממש. והצדיק האמת רק הוא זוכה לקיים את כל המצוות כמו שהשי"ת מקיים אותן ממש.

ראה כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=64 - קיום המצוות של הצדיק האמת

כי השי"ת אין לו גוף ולא דמות הגוף, ובכל זאת הוא מקיים את כל המצוות.

והצדיק האמת יודע לקיים את כל המצוות גם בלי גוף כלל.

וזאת הסיבה שבגללה הוא זוכה לעלות מדרגה לדרגה גם אחרי מותו וזוכה לעבוד את ה' גם אחרי מותו, משום שהצדיק יודע איך לקיים את המצוות בשורשן גם בלי גוף כלל.

וכל זמן שהאדם לא זוכה לדעת ולהשיג את קיום כל המצוות כפי מה שהשי"ת מקיים את המצוות, הרי שהוא בבחינת דרי מטה ממש, גם אם נדמה לו שהוא בבחינת דרי מעלה.

*

וצריך האדם לדעת שכל מי שנדמה לו כדרי מעלה הם בכלל דרי מטה לגמרי, משום שביחס לנקודת האמת של השי"ת, כולם בחוץ לגמרי.

ומצד השי"ת הצדיק הגדול במעלה, הוא בבחינה אחת עם הרשע הנמוך במעלה.

וזאת הבחינה של הצדיק שמאיר בדרי מעלה שידעו שהם רחוקים, היינו שידע האדם שאלו שהוא חושב אותם לדרי מעלה, הרי שהם רחוקים בתכלית הריחוק מהשי"ת, בבחינת "מה חמית" וכולי.

***

אך יש גם דרי מטה, שהם הרשעים של אומות העולם שהיו בכל הדורות, כולל כל הרשעים שיש בעולם ושהיו ושיהיו בעולם, שהם דרי מטה ממש.

וצריך האדם לדעת להאיר בהם את ההארה של דרי מעלה, היינו שצריך האדם לדעת ללמד זכות על כל הברואים שיש בעולם, ולמצוא בהם נקודות טובות, ולהאיר אותם בהארה של דרי מעלה.

היינו שידע האדם להתייחס לאותם דרי מטה כשם שהוא מתייחס לצדיקים הגדולים במעלה.

שזאת הבחינה של לדון את כל העולם לכף זכות.

ראה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=100 - לדון לכף זכות - מהו שורש העניין ?

***

וכיו"ב מובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=305 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לג - מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים

וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=191 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יב - כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵך אַחַר שִׂכְלוֹ וְחָכְמָתוֹ

http://breslev.eip.co.il/?key=382 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קטו - וַיַּעֲמד הָעָם מֵרָחֹק וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל

שאם יאמר לך אדם היכן אלוהיך, אמור לו בכרך גדול שברומי.

כי באמת יש עשרה כתרי דקדושא גם בתוך העשרה כתרי דמסאבותא.

ובאמת סודות התורה נמצאים גם בתוך העבודה זרה ממש.

ולהאיר בדרי מטה, זה אפשרי רק על ידי זה שהאדם מגלה את הסודות שמלובשים בכל דבר ודבר.

***

ונסכם:

על האדם שיהיו לו 2 בחינות.

להאיר בדרי מעלה שהם רחוקים לגמרי, היינו שידע שגם כל הצדיקים הגדולים כולל כולם, כולם רחוקים לגמרי לגמרי בתכלית הריחוק מהשי"ת.

וגם להאיר בדרי מטה, היינו שידע שכל הרשעים שיש בעולם, כולם מצד האמת קרובים בתכלית הקירוב להשי"ת.

*

ועוד תוספת בעניין הנ"ל, הנ"ל רלוונטי גם למי שזכה לתקן את חטא אדם הראשון. היינו שגם רבי נחמן מברסלב עצמו לדוגמא וגם כל מי שהוא צדיק אמת באמת, גם הוא רחוק בתכלית הריחוק מהשי"ת.

היינו כי באמת גם הצדיק האמת שנכלל בא"ס לגמרי גם הוא עולה מדרגה לדרגה עד אין סוף. ויש את הבחינה של תשובה על תשובה עד אין סוף. וגם באין סוף עולים מדרגה לדרגה. שהוא בחינת חלוקת השכר שתהיה בעולם הבא, שגם בעולם שכולו טוב בשלמות, גם שם יש שלמות שאין שלמות אחריה מעל שלמות שאין שלמות אחריה.

כי יש את ההשגה של "מה" של הצדיק, והיא השגה ברצוא ושוב. וגם הצדיק כאשר הוא חוזר למוחין בבחינת ושוב, אז גם הוא למרות הרשימו שלו מה"רצוא" שלו, הרי שגם הוא רחוק בתכלית הריחוק מהשי"ת, וזה גם אם הוא תיקן את חטא אדם הראשון וכולי...

המאמר להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: תורה, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן, יהדות, ברסלב, אמונה ועוד ...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאת: אליעד כהן - היחיד בעולם שמתחייב - 100% אושר אמיתי בשלמות מוחלטת בכל תחומי החיים - נסו ותראו! 

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אישי / אימון אישי / חרדה / פחד / הפרעת חרדה / טיפול בחרדה / פחדים / דיכאון - EIP.co.il ועוד...

ידע - להצליח

תכנסו ותהנו ...

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ברסלב - רבי נחמן מברסלב - אימון אישי

רבי נחמן מברסלב מבאר כי קיימת אהבה שבדעת, שהיא האהבה של השי"ת לעם ישראל כפי שהיא היתה לפני בריאת העולם. ובפשיטות הרעיון הוא כי כאשר האדם נכלל בבחינת לפני הבריאה, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הזאת שהיא אינה תלויה בדבר. והאהבה הזאת שבדעת היא בחינת מחוייב המציאות, והיא נצחית והיא מעל הזמן, והיא לא משתנה, ואין בה שום רע, והיא לא תלויה בשום סיבה משום שהיא קודמת לבריאת הסיבות וכולי. ומצו"ב מאמר מהעניין הנ"ל - אהבה עצמית אמיתית. איך להגיע אליה ? והרעיון שלו הוא, כי על ידי זה שהנשמה של האדם נכללת באין סוף, על ידי זה הוא זוכה לאהבה הנ"ל **** אהבה עצמית. מהי ...


- ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא ואחר כך כשמשיג בשכלו כל מה שיש ביד אנושי להשיג אז שכלו שב שכל הנקנה כמו שכתבו המחקרים שיש שכל בכח, ושכל הפעל, ושכל הנקנה ועקר קיומו של אדם לאחר מיתתו אינו אלא שכל הנקנה וזה השארותיו לאחר המיתה וזה בחינת אמנה כי אמנה לשון קיום דבר כי שכל הנקנה הוא קיום של אדם לאחר מותו ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר ואחר כך כשמשיג את הדבר משליך הקדמותיו ויודע את הדבר בידיעה אחת וראה גם כעין זה - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי ...


כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ? ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ? תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו: וכשמתפלל קדם הדרוש צריך להתפלל בתחנונים ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם ולא יתלה בזכות עצמו אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו אין זה המטה כדי להתגאות אלא כדי להכניע הרע שבעדה כי ברבים יש בהם טובים ורעים וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל אבל לפני השם יתברך יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים ולא יתלה בשום זכות וזהו: "ואתחנן אל ה' ...


אמר רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה צריך להיות ירידה קדם העליה כי הירידה היא תכלית העליה וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות וכיו"ב גם כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך כשאדם נכנס בעבודת השם אזי הדרך שמראין לו התרחקות ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם ובאמת כל ההתרחקות ...


- שיחות הר"ן - אות רסב - שיחות מורנו הרב רבי נחמן דע שיש חן שמי שיכול להשתמש בזה החן הוא יכול לעשות שאלת חלום ולידע עתידות על ידי החלומות החן הזה הוא בחינת החן שמובא כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה א - אשרי תמימי דרך דהיינו קישור החוכמה למלכות, דהיינו להסתכל בשכל שיש בכל דבר, שזהו בחינת חן עיי"ש. ועניין החלומות ובירור החלומות, שורשו בבירור כוח המדמה של האדם. כי כוח המדמה שורה על המלכות. וכאשר האדם מסתכל בשכל שבכל דבר, על ידי זה הוא מתקן את המדמה שהוא הדמיון, כי הוא משתמש בשכל, שעל ידו נעשה בירור המדמה וכולי. ועניין החלומות הברורים שמובא שם, הוא ...


. כמה פעמים חזר בעצמו דברי העולם שאומרים עליו שאין כאן ממצע, רק או שהוא חס ושלום כמו שהמתנגדים בודים עליו וכו' הדוברים על צדיק עתק רחמנא לצלן וכו' או אם הוא להפך שהוא צדיק אמתי, אזי הוא חדוש נפלא ונורא ונשגב שאי אפשר לשער במח אנושי כלל. כי כך היו רגילים רב העולם לומר עליו זכרונו לברכה. והוא זכרונו לברכה חזר בעצמו דבורים אלו כמה פעמים ורמז לנו שהאמת הוא כן שאין כאן ממצע. והבוחר יבחר לו האמת כי האמת הוא אחד. [ועין בסימן נ"א בלקוטי א] ומזאת השיחה בעצמה יוכל להבין מעט גדלתו כי על ידי עצם ההתנגדות והמחלקת יוכל להבין האמת בהפך ממש ויתפלא על עצם גדלתו ...


בסיפור על בת המלך, מסופר על המשנה למלך שפגש איש שנושא אילן... גם בסיפור על החיגר מסופר על האילן שהשדים ניסו לעקור. גם בסיפור על הקבצנים, מסופר על זה שיש אילן שתחתיו נמצאים כל הציפורים והחיות וכולי בשלום. מה הקשר בין האילנות האלו ? מהו הנמשל של האילן ? תשובה: אילן פירושו שכל. כגודל וכעומק השכל, כך חוזקו וכולי של האילן. ראה כאן - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מי שרוצה לטעם טעם אור הגנוז והעניין הוא: כאשר המשנה למלך באבידת בת המלך פגש אדם שנושא אילן, הנמשל הוא שהמשנה למך הגיע לשכל ולתובנה כלשהי גדולה כ"כ שאף אחד לא הגיע אליה לפניו. ומהאילן הזה יוצאים ...


מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19107915 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196011 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196060 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196068 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196065 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/196094 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica