האם העולם קיים בזכות התורה או התפילה ?
שאלה:
רבי נחמן מברסלב מדבר רבות בספריו על עניין התפילה, ואף הזכיר בזה את מ"ש "ולוואי ויהיה אדם מתפלל כל היום כולו" וכיו"ב.
יחד עם זאת, כידוע אלמלא התורה אין קיום לעולם, כמו שמבוא על הפסוק "אלמלא בריתי יומם וליל חוקות שמים וארץ לא שמתי".
אז האם העולם קיים בזכות התורה או בזכות התפילה ?
אשמח שתעשו לי סדר בעניין הזה.
*
תשובה. העניין הוא כדלקמן:
אכן כל הקיום של כל העולם כולו, תלוי אך ורק בתורה ולא בתפילה ! אלמלא התורה אין קיום לעולם.
יחד עם זאת יש להבין כי התורה שבזכותה קיים העולם, היא לא התורה שבנגלה שמוכרת לנו ואפילו לא התורה שבנסתר שמוכרת לנו. אלא מדובר על תורה אחרת לגמרי והיא התורה דעתיקא סתימאה.
פירוש: כי קודשא בריך הוא ואורייתא וישראל חד הוא, עניין זה מדבר על התורה דעיקא סתימאה, שהיא התורה הנצחית שקדמה לבריאת העולם ושלא תשתנה לעולם. והקב"ה שהסתכל בתורה וברא את העולם, היינו בתורה של העתיקא סתימאה שהיא קדמה לעולם. ובזכותה נברא העולם. ובזכותה גם מתקיים העולם בכל רגע ורגע.
היינו כי אין שום דבר בעולם יהיה אשר יהיה, שלא מלובשת ומוסתרת בו התורה דעתיקא סתימאה הנ"ל. כי התורה דעתיקא סתימאה, היא השכל של השי"ת שמלובש בכל דבר ודבר שיש בעולם.
וכל דבר ודבר שיש בעולם בכל רגע ורגע, מלובשת בו התורה דעתיקא סתימאה, שהיא בחינת סתרי תורה שנמצאים בעמקי הקליפות בעולם הזה ובגלות, והתורה הזאת דעתיקא סתימאה, היא מחייה את כל אחד ואחד מפרטי הבריאה בכל רגע ורגע.
כי אין שום דבר בעולם שלא תהיה בו חיות אלוקות ממש. והשי"ת הוא אין סוף. והוא מחייה את כל הדברים שיש בעולם, באמצעות התורה הזאת דעתיקא סתימאה שנמצאת בכל דבר ודבר בעולם.
וגם קודם מתן תורה, גם אז היה קיים העולם בזכות התורה הזאת שהיא מלובשת בכל דבר ודבר בעולם.
והתורה הזאת היא התורה החדשה שתתגלה לעתיד לבוא, דהיינו שכולם יראו את סודות הבריאה שמלובשים בכל פרט ופרט מפרטי הבריאה.
ובאמת, כל אדם בעולם בכל מקום וזמן, מקבל את חיותו מהתורה הזאת, גם אם הוא אינו מודע לכך. כי התורה הזאת נמצאת בכל דבר ודבר ובכל פעולה ופעולה בעולם. ובכל דבר ודבר בעולם שעושה אותו האדם, הוא בעצם עוסק בלי ידיעתו בלימוד התורה שמלובשת בכל דבר ודבר בעולם.
וזו בחינת הרמזים שיש בכל דבר בעולם, שדרכם האדם מתקרב להשי"ת מכל דבר שיש בעולם. וזו גם בחינת מ"ש להסתכל בשכל שיש בכל דבר, היינו בתורה הזאת דעתיקא סתימאה שמלובשת בכל דבר ודבר שיש בעולם.
והתורה הזאת שמלובשת בבריאה, היא תורת ה' ממש. וכל קיום המצוות של השי"ת, הוא באמצעות זה שהוא מחייה את העולם, ובזה השי"ת מקיים את כל המצוות כולן כמובא.
ומי שזוכה להשגת התורה הנ"ל, הוא זוכה לכך שהוא תמיד יעסוק בתורת ה' ממש, בכל דבר ועניין שהוא עושה בענייני העולם הזה ממש, משום שאכן התורה הזאת מלובשת בכל דבר ודבר שיש בעולם.
וכאשר האדם זוכה להשגת התורה הנ"ל, הוא זוכה גם לקיים את כל המצוות כולם בכל דבר ודבר שהוא עושה בעולם, משום שכל התורה כולה בשורשה היא דבר אחד, והיא מלובשת כולה בכל דבר ודבר שיש בעולם כנ"ל.
בנוסף יש להבין, כי התפילה היא השורש של התורה. היינו כי התפילה היא בחינת לפני בריאת העולם. והתורה היא בחינת בריאת העולם, כי בזכותה נברא העולם. והתפילה היא גבוהה מהתורה והיא השורש של התורה, אך קיום העולם הוא רק בזכות התורה בלבד כנ"ל.
כי התפילה היא כולה בחינת דבקות ואין סוף, שהוא כולו בחינת לפני הבריאה, ששם אין קיום לעולם כלל.
וברמה המעשית זה אומר, שמי שרוצה להשיג את התורה הנ"ל דעתיקא סתימאה שקדמה לבריאת העולם ושהיא מחייה את כל העולם כולו, לשם כך עליו לעסוק בתפילה דייקא. ולא סתם בתפילה, אלא בתפילה במסירות נפש.
כי על ידי תפילה במסירות נפש, על ידי זה זוכה האדם להכלל בא"ס, וזוכה להתגלות התורה ולקבלת התורה דעתיקא, ואז ממילא הוא יכול תמיד לעסוק בתורה וכולי.
וראה עוד בעניין זה כאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=75 - תורה או תפילה ? מה גדול יותר ?
ולהלן מספר מראי מקומות:
על ידי תפילה במסירות נפש זוכה לתורה שבנסתר דעתיקא
http://breslev.eip.co.il/?key=44 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טו - מִי שֶׁרוֹצֶה לִטְעם טַעַם אוֹר הַגָּנוּז
שורש התורה הוא התפילה
http://breslev.eip.co.il/?key=37 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ח - רָאִיתִי מְנוֹרַת זָהָב
התורה דעתיקא מחייה את העולם ומלובשת בכל דבר
http://breslev.eip.co.il/?key=255 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה עח - בְּעִנְיַן הַנְהָגַת הַפְּשִׁיטוּת שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=64 - בעניין קיום המצוות של הצדיק האמת
המאמר האם העולם קיים בזכות התורה או התפילה ? - בחסות האתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאמרים על: תורה, ברסלב, יהדות, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן, אמונה ועוד ...