מגדש טורבו הומצא בשנת 1905 על ידי אלפרד בוצ'י. השימוש העיקרי בו החל במהלך מלחמת העולם הראשונה, על ידי מגזר התעופה. באותן השנים, מטוסים נעזרו במנועי בוכנה קונבנציונליים לצורך הנעה - דבר אשר הגביל את מהירות הטיסה שלהם באופן משמעותי. בעיה נוספת וחמורה אף יותר, הייתה גובה הטיסה. ככל שהמטוס הגביה טוס - כך פחתה יעילות המנועים, עקב דילול האוויר. כאשר ניסו להצמיד מגדשי טורבו למנועים - מצאו כי הם מגבירים באופן משמעותי את כוחם ומאפשרים, בנוסף, טיסה בגובה משמעותי מבעבר.
היעילות המוכחת של המגדשים היא זו אשר הביאה לכך שהם ישולבו גם בשאר כלי התחבורה שלהם מנועי בערה פנימית, כמו מכוניות, משאיות, רכבות וכיוצא בזה.
מאז ועד היום, האביזר המהפכני הוסיף והשתכלל רבות, אך בסיס הרעיון נותר זהה למקור. מה זה בעצם מגדש טורבו? מה הם יתרונותיו? וכיצד יש לתחזק אותו על מנת למנוע תקלות מיותרות?
מה זה מגדש טורבו?
מגדש טורבו (באנגלית Turbo Charger) הוא מדחס אוויר מכאני, מגדש. מגדש טורבו לרכב מורכב מזוג טורבינות - מדחסים עם מניפות צנטריפוגליות פנימיות המותקנים בתוך מבנה שצורתו כשל שבלול - אשר מחבר בניהן ציר סיבובי.
צד אחד של המגדש (הצד "החם") מותקן על צנרת הפליטה של הרכב ועושה שימוש בגזים החמים שפולט המנוע. לאותם הגזים, אשר לרוב משתחררים ללא תועלת, יש תפקיד חשוב בפעולת המגדש . כאשר הם נפלטים במהירות מן המנוע הם גורמים לסיבוב הטורבינה החמה עד לעשרות רבות של אלפי סל"דים. והטורבינה החמה, כאשר היא המסתובבת - גורמת לסיבוב הטורבינה הקרה, הודות לציר המחבר בניהן. הטורבינה הקרה (הצד "הקר" של המגדש ), אחראית ליניקת אוויר טרי מחוץ למנוע, ודחיסתו בכוח אל תוך המנוע, בשונה ממנוע אטמוספרי שפעולת היניקה מושכת אוויר פנימה.
במה תורמת הגדלת המסה של האוויר במנוע, יחד עם הגדלת כמות הדלק לפי יחס קבוע? הגדלת המסה של האוויר במנוע, תוך הגדלת כמות הדלק לפי יחס קבוע מראש מאפשרת הגדלת גמישות וכוח מנוע באופן משמעותי. מסיבה זו, ניתן לדוגמה להפיק ממנוע 1.2 ליטר הספק ומומנט של מנועי 1.6 אואפילו 2.0 ליטר.
איך שומרים על מגדש טורבו?
מגדש טורבו מאפשר ביצועים טובים יותר של המנוע בפחות מאמץ, וחסכון בדלק. חשוב לדעת כיצד יש לשמור על המגדש , על מנת להינות מיתרונותיו לאורך זמן.
מספר טיפים חשובים לשמירה על מגדש טורבו:
· לא לאמץ את המנוע לפני שהגיע לחום העבודה התקין! הרכיבים הפנימיים במנוע, ובמיוחד במגדש הטורבו, ישחקו במהירות.
· לאחר נסיעה, ובמיוחד אם הייתה זו נסיעה מאומצת, לא לכבות את המנוע מיד ברגע העצירה. החום הגבוה בתוך המגדש עלול לבשל את השמן שבתוך מעברי השימון הדקים שבמגדש ולסתום אותם. כאשר מעברים אלו נסתמים - שימון לא יוכל להגיע אל המיסבים של המגדש (אשר ממאפשרים את התנועה הסיבובית שלו) ובכך עלולה להגרם שחיקה מוגברת והרס כללי של המגדש.
כיצד צריך לפעול, אם כן? יש לנהוג בעדינות לפני העצירה, ולהשאיר את המנוע פועל למשך שתיים-שלוש דקות בכדי לאפשר למגדש להאט את סיבוביו ולהתקרר.
· חשוב מאוד להקפיד על שימוש בשמן הייעודי למגדש שעליו המליץ היצרן. שמן שאינו מתאים, עלול לגרום להרס המגדש.