פעם לא סמכנו על עובד שמרחף כמו ענן אבל היום טכנולוגית ענן שומרת מידע אין סופי ואנו שמחים וסמוכים עליה. פעם הממשק הפנים ארגוני וחוץ ארגוני התקיים דרך טלפונים, פקסים, והיום דרך רשת האינטרנט והטבלט.
איך הכל התחיל
בשנות השמונים ותחילת שנות התשעים המחשבים התחילו להיות חלק מחיינו. הקפיצה בשנות האלפים לטאבלטים וסמארטפונים והתפתחות עולם המחשב גרמו לפיתוח קהילות חברתיות כמו פיסבוק, סקייפ, טוויטר, ווטס אפ ובשני המקרים הדבר מפחית את כמות המפגשים הבין אישיים.
לא מזמן נכנסתי להרצאות לתלמידי כיתה ז' זה היה מדהים כאשר כל אחד היה עם הסמארט פון שלו ובעצם ולמרות שהיו ביחד בעצם כל אחד היה עם עצמו. בשנות האלפיים המנהלים ניסו למנוע מהעובדים להיכנס לאתרים או לגלוש בפייסבוק היום בעידן הסמארטפון העובדים/ות לא צריכים טובות מאף אחד. זה אחד מהשינויים המובהקים שקראו.
למה לעזעזל צריך לקום מכיסא
בשנות השבעים והשמונים כמות המפגשים בין העובדים/ות היו הרבה יותר גדולים. היה צורך הרבה יותר גדול לקום וללכת כדי לשאול מישהו מהחדר השני גם אם מדובר במנהל/ת. השימוש בטלפון היה חלק ממפגש קולי שבו דיברת עם מישהו, דמיינת X וכשנפגשתם יצא Y.
יש עוד תקווה - הסלולר
בשנות התשעים התחיל עידן הסלולר. אפשר לדבר כששני עובדים/ות באוטו או באוטובוס. לפחות הפגישות הטלפוניות היו קצרות כי אחרי 10 דקות של שיחה הבטרייה הייתה נגמרת.
עידן המחשב בשנות התשעים האלפיים
המייל התחיל את המהפכה. בשנות התשעים והאלפיים המחשבים והאינטרנט החלו את המהפכה המהותית. למה לזוז מהכיסא אם אפשר לשלוח הודעה במיוחד אם אתה רוצה להיפגש עם "הקולגה" שלך. פעם לא הייתה לך ברירה והיית מעביר פתק או כותב מכתב. אז העובדים התכתבו במיילים, הרגשת בר מזל כאשר הגדירו לך שם משתמש ומייל עד שכמות הספאם עברה את חמותך בכמות החפירות והנושאים שכלל לא מעניין אותך.
ברוך הבאה מארק צוקרברג
ואז הגיעו אלינו המהפכה הבאה הרשת החברתית. דף הפיסבוק הפך ללוח המודעות שלך. לא צריך להתקשר או לשלוח מייל באון ליין החברים/ות ראו את התמונות מהנופש ומה עשית ביום שבת.
סדנאות לעובדים ככלי לשינוי וכיף
ההבדל בין סדנאות לעובדים להרצאה לעובדים שבסדנאות העובדים/ות לוקחים חלק אקטיבי בפעילות בעוד הרצאה מועבר חומר והפעילות היא על בסיס מילולי. זה כמו לדבר בנייד לאומת מפגש פנים אל מול פנים (ברוב המקרים). סדנאות לעובדים לעורך השנים בישראל ובשוק העבודה נועדה הן לפנאי וכיף בימי גיבוש וכו והן בכדי לעשות שינוי (סדנאות עבודת צוות).
דווקא במקום שבו הטכנולוגיה משתלטת על חיינו יש צורך לערוך סדנאות לעובדים כיד לחזק ולשמר את התקשורת הבין אישית, את שיתוף הפעולה ואת ההאה וההנעה.
מנחה שפר הופעתך
החיבור בין טכנולוגיה לבין הנחיית קבוצות הוא חשוב. ולמרות זאת חשוב כי מנחה הקבוצות ישתמש במשורה באפקטים טכנולוגים ויתמקד יותר באפקטים הקשורים ליחסים הבין אישיים.
בעוד מספר ימים ארצה על ראש ממשלת ארצות הברית ברק אובמה ולכן אשתמש בסרטון ובתמונות. מרצה בהחלט צריך למצוא את האיזון הנכון בין סרטונים, תמונות, קולות בכדי לרתק את הקהל וליצור עניין למשך זמן ארוך.
מנחה קבוצה צריך ליצור ענין דרך סיטואציות חברתיות. בין אם הסדנה על לחץ ושחיקה, סדנה מנהיגות, עבודת צוות, ניהול זמן, פיתוח מצוינות, חדשנות הוא צריך למקד את הפעילות לרמה הבין אישית במיוחד לנוכח השינויים הטכנולוגים שמשפיעים על העובד ברמה הבין אישית כך שמפגשים בלתי פורמאליים בעבודה מופחתים עם השנים.