"אחרי 11 שנות נשואים בהיותי בהריון עם ילדנו השביעי ביקש בעלי שאסכים לקבל לביתנו "אשה שניה" - צעירה ממני ב- 10 שנים. " סיפרה תמרה בקול שלו, בוטח וצופן הפתעות.
איך הגבת?
-איך בכלל יכולת לשמוע בקשה כזאת?
מה, לא נעלבת מעצם השאלה?
לא הרגשת ניבגדת?
הקינאה,... הקינאה לא הרגה אותך באותו רגע.?
הסכמת? סרבת?
האם יכולת בכלל לסרב?
אלו מקצת התגובות שנזרקו בחלל החדר בו ישבו 50 נשים שהגיעו עם "מסע נשי" לפורום נשים בחברת שלוש "אחיות" מקרב קהילת הישראליות העבריו ת - כהות העור - בדימונה.
תמרה אשה שחורה נאה, בשנות ה-40 לחייה, מנשות הקהילה של הישראלים העבריים בדימונה - לבושה בשמלה ארוכה שחורה שזורה בהדפסי פרחים גדולים בצבעים בוהקים של ירוק וצהוב - ישבה נינוחה, חייכה לכל עבר וענתה בשקט לכל שאלה ושאלה .
-" כן הסכמתי. הסכמתי שבעלי יתחתן עם אשה שניה שחומת עור כמוני וזאת רק לאחר שימולאו כל התנאים שאני הצבתי. "
רינה סטודנטית צעירה למשפטים שבאה למפגש "מסע נשי" עם אמה, לא יכלה לשבת בשקט על כסאה. כל הזמן העירה הערות לנשים שישבו לצידה ולבסוף התפרצה לדבריה של תמרה המארחת ואמרה:
- " לא יתכן, לא יכול להיות שבמדינת ישראל לגבר תהינה שתי נשים , אסור לשאת יותר מאשה אחת, זו היא פוליגמיה, ופוליגמיה אסורה על פי חוק. ותאמינו לי, אני מכירה את החוק. פוליגמיה נאסרה בחרם דרבנו גרשום בסביבות שנת 1000 לספירה, והיא אסורה כיום גם בדין הרבני גם בדין האזרחי".
תמרה הפנתה מבטה לעבר רינה הסטודנטית המלומדה , הקשיבה בסבלנות רבה לכל מילה ומילה ,איפשרה לה להביע את מחאתה ואז הביטה לעבר קבוצת הנשים שישבה מולה והמשיכה בשקט לספר את סיפור חייה .
- "עליכן להבין , בעיני זה מאוד טבעי לחיות במשפחה שבה לגבר אחד יש מספר נשים, כי כך גדלתי גם אני , גדלתי כאן בדימונה עם שלוש אמהות ואב אחד. הגעתי לארץ עם אימי שעזבה את קהילת הכושים בדטרויט שבארה"ב לפני כ- 30 שנה והצטרפנו לקהילת הישראלים העבריים. אימי נישאה כאשה שלישית לאבי החדש. כילדה יש לי רק זכרונות נעימים משלושת האמהות שהיו לי ובכלל תקופת הילדות שלי היא תקופה חיובית בחיי. היינו הרבה ילדים 12 במספר והיה לנו ביחד כף גדול, בבית לא שמענו מריבות ולא חווינו כעסים בין הנשים- האמהות שלנו.
אנחנו - שבעבר קראו לנו הכושים העבריים והיום אנו נקראים הישראלים העבריים -מקפידים לחיות על פי הכתוב בתנ"ך. כידוע לכם לפי התנך מותר לשאת מספר נשים כמו דוד המלך שלמה המלך ויעקוב אבינו .
ומכאן שכאשר בעלי ביקש להכניס לביתנו אישה שניה היה לי ברור שאסכים בתנאי כמובן שהיא תקבל את התנאים שאני אציב.
- ומה הם התנאים?
עליה לעבוד את "אדוננו" בדיוק כמוני . "אדונינו" הוא כינוי חיבה לבעלי. כלומר עליה לסייע לי להכין לבעל שלנו אוכל, לכבס לו, לגהץ,לטפל בילדים שלי ושלה(לכשיהיו לה?) וכל שאר עבודות הבית.
ורדה אישה בשנות ה-50 לחייה, לקחה חלק במספר טיולי נשים של "מסע נשי" בארץ ואף בהודו , ישבה בקצה החדר ושאלה בהיסוס....
- "אז איך אתן שתיכן מסתדרות ב"חדר המיטות" ?
איך שתי נשים מתחלקות עם בעל אחד?"
- - " אין כל בעיה ענתה תמרה, החלטנו ש 3 ימים הוא ישן אצלי ו- 4 ימים הוא ישן אצלה , ובשבוע הבא אנו מיתחלפות.
זה ממש פשוט. תאמינו לי, לשיטה הזאת יש כל כך הרבה
יתרונות שלוא הייתן מודעות לכך, אני משוכנעת שהייתן
מאמצות גם אתן את ה"שיטה" שלנו" .
רינה הסטודנטית הצעירה- שלא מכבר נישאה לבחיר ליבה - התפרצה לדבריה ואמרה:
-" את לא מרגישה שיש כאן ניצול ורמיסה של מעמד האישה? הגברים שלכם דואגים רק לעצמם, הם שיכנעו אתכן שזה בסדר כאשר הם שוכבים כל לילה עם אישה אחרת."
-" מה פתאום שיכנעו אותנו - פתחה תמרה בשטף דיבור בוטח ופסקני- אנחנו בוחרות מרצון בשיטה הזאת , אתן לא מבינות כאשר אנו שתי נשים נשואות לגבר אחד -אנחנו הן אלו שמרוויחות בגדול .
כיצד?
תקשיבו היטב אמרה תמרה:
אתן הנשים הנשואות , לכן אין עצמאות מלאה מהבעל
ואילו לנו יש חופש מלא מהבעל, כל פעם שהוא נימצא עם האישה השניה אני עושה מה שמתחשק לי .
כאישה נשואה אף אחת מיכן לא יודעת עם מי הבעל שלכן שוכב
מלבדכן.
אנחנו יודעות גם יודעות עם מי הבעל שלנו שוכב , הרי אנחנו אישרנו את האישה הזאת .
ברגע זה אפשר היה לחתוך את האויר בסכין .......ולא היו יותר שאלות
תאור מפגש עם הכושיות העבריות אחד מסידרת מפגשי נשים במסגרת טיולי נשים של "מסע נשי"
תאור מפורט באתר www.masanashi.com