זכיינות – מהי?
שיטת זכיינות היא שיטה נפוצה שבאמצעות מרחיבות רשתות רבות את פעילותן. למעשה, בשיטה זו הופכים חלק מסניפי הרשת ליחידות עצמאיות על ידי מנהלים שרוכשים את שם המותג ואת השפה השיווקית שלו. ישנן שתי דרכים עיקריות לביצוע זכיינות – בשיטה הראשונה מקבלת הרשת תשלום חד פעמי עבור הענקת הזכות לשימוש בשמה המסחרי, ובשיטה השנייה והנפוצה יותר נהנית הרשת מתמלוגים או מאחוזים מתוך מחזור המכירות של הסניף החדש והעצמאי.
זכיינות – שני הצדדים מרוויחים
העברת זכיינות לידיים פרטיות מאפשרת לרשת להתרחב בעלויות נמוכות למדי, שכן הזכיין הוא שנדרש להשקיע הון פרטי לצורך הקמת הסניף, גיוס צוות העובדים והכשרתם, רכישת הציוד ופרסום. מן הצד השני, גם הזכיין יוצא מורווח, שכן שיטת הזכיינות מאפשרת לו להקים עסק עצמאי תוך שהוא נהנה מיתרון הגודל של הרשת ומתמיכתה המקצועית בו.
זכיינות – שיטה נפוצה בישראל
רשתות ישראליות רבות – כ-350 ליתר דיוק – פועלות כיום בארץ בשיטת זכיינות. חברות אלה, ישראליות וזרות כאחד, פועלות במגוון רחב של ענפים, בהם אופנה, ציוד משרדי, מזון ועוד. רשתות אלה מתפארות בפריסה ארצית רחבה על אף שבמקרים רבים נדרשו ממנה עלויות נמוכות ביותר לצורך ההתרחבות, וזאת בזכות השיטה שמאפשרת להן להעניק זכיינות לאדם פרטי ולראות את הרשת גדלה בהשקעה מינימאלית של משאבים.
זכיינות – טוב לעצמאי
זכיינות למעשה מאפשרת לאנשים המעוניינים להקים עסק עצמאי לעשות זאת בתחושת ביטחון גדולה יותר. הקשיים הנלווים להקמת עסק עצמאי חדש הם רבים ורובם נחסכים בזכות הליווי והתמיכה שמעניקה החברה לזכיין, מתוך אינטרס משותף להצלחתו של הסניף. בעל העסק יכול ללמוד רבות מאנשי המקצוע המנוסים של הרשת, משיטות העבודה שלה ומהצלחתה בסניפים אחרים. כל זאת, תוך קבלת עצמאות יחסית.