בחירה חופשית. יש או אין ? מהי האמת המלאה ?
דטרמיניזם. בחירה חופשית. האם באמת ולמי באמת יש בחירה חופשית ?
כפי שכבר התבאר (כאן, וגם כאן), המהות של הבחירה החופשית היא, רצון יוצר עשייה. וכאן נחדד את העניין הזה.
הבחירה החופשית נוצרת רק בגלל שהאדם ממוקד בעשייה שלו ולא ברצון שלו.
ז"א הסיבה שנדמה לאדם שיש לו בחירה חופשית, היא רק משום שהוא ממוקד במה שהוא עושה ולא במה שהוא רוצה.
הסבר:
כאשר האדם עסוק כל הזמן בלעשות דברים במקום בלחשוב על מה שהוא עושה, במקרה כזה נדמה לאדם שהוא בוחר את מה שהוא עושה.
ומדוע נדמה לאדם שהוא בוחר את מה שהוא עושה ?
משום שהוא מרגיש שהוא עושה את מה שהוא רוצה.
בחירה חופשית = רוצה עושה, לא רוצה לא עושה.
כל זה כמובן נכון, ובאמת האדם בוחר לעשות את מה שהוא רוצה. אז היכן התרמית ?
העניין שהוא שהאדם בוחר לעשות את מה שהוא רוצה ואכן עושה אך ורק את מה שהוא רוצה, אך הוא לא בוחר את מה שהוא רוצה שיוצר ומוביל את האדם אל מה שהוא עושה.
העניין הנ"ל מנפץ את הגאווה המטופשת של האדם לחלוטין, ולכן האויב הגדול ביותר של האדם להבין את העניין הזה, הוא כמובן האגו של האדם.
כל הסבל של האדם מגיע רק מהאגו שלו, כי אם אין אגו אז אין סבל ויש רק טוב אמיתי.
מטרתו של האגו הדמיוני של האדם, היא לגרום לאדם להאמין שהוא משהו ממשי, כדי שהאדם ימשיך לסבול.
לכן האגו לא מוכן לקבל את זה שהוא כלום, ולכן הוא מתעקש לגרום לאדם להשלות את עצמו שהוא בוחר לעשות משהו.
כדי להבין את העניין הזה לעומק וכדי להבין אותו באמת, על האדם להסתכל על העניין בעין אמיתית בלבד וללא שום שיקול של אגו כלשהו.
הנושא הוא די פשוט. האדם בוחר מה לעשות. האדם עושה את מה שהוא רוצה ויכול שלא לעשות את מה שהוא לא רוצה. אך האדם לא בוחר מה לרצות.
יתכן ונדמה לאדם שהוא בוחר מה לרצות, אך זו כמובן לא יותר מאשר אשליה. כי גם כדי לבחור מה לרצות, גם לשם כך צריך רצון אחר פנימי יותר שמגיע מעצמו ללא בחירה של האדם.
אם נדמה לאדם שהוא בוחר מה לרצות, אז נראה אותו בוחר להפסיק לרצות לחלוטין !
האדם לא בוחר לרצות ולא בוחר מה לרצות.
האדם עושה את מה שהוא רוצה.
הרצון של האדם הוא זה שמחליט לאדם מה לעשות.
האדם לא יכול שלא לעשות את מה שהוא רוצה. והאדם חייב לעשות את מה שהוא רוצה.
אם הרצון של האדם יחליט עבור האדם שהוא יעשה פעולה, האדם לא יכול להתנגד לרצון העצמי שלו. אא"כ יהיה לו רצון אחר פנימי יותר. אך זה כמובן לא תלוי באדם עצמו.
מי שחושב שיש לו רצון עצמי, עליו פשוט להסתכל אל תוך עצמו ולשאול את עצמו מדוע בכלל הוא רוצה משהו ? מדוע לרצות בכלל ? האדם הוא מסוגל להפסיק לרצות ? האם הוא מסוגל להשתחרר מהרצון לחלוטין ?
כאשר האדם מחפש את האמת, הוא רואה שהוא אכן בוחר בבחירה חופשית לעשות את מה שהוא רוצה בלבד, והוא עושה אך ורק את מה שהוא רוצה, אך הוא לא בוחר מה לרצות.
כל הרעיון של בחירה חופשית מבוסס על הרעיון של סיבה שיוצרת תוצאה.
האדם בוחר שזו הסיבה שיוצרת את התוצאה שהיא הפעולה.
אך מאחר שלכל סיבה יש סיבה, הרי שיש סיבה גם מדוע האדם בחר את הבחירה שלו ולא אחרת.
על האדם לשאול את עצמו, מדוע בחרתי X ולא Y.
אם אין לכך סיבה, הרי שלא הייתה כאן בחירה חופשית. ואם יש לכך סיבה, הרי שגם אז אין כאן בחירה חופשית.
הסיבה היחידה שנדמה לאדם שיש לו בחירה חופשית, היא רק משום שכך הוא חונך לחשוב.
אם היו מסבירים לילד קטן שאין הבדל בינו לבין דומם / צומח / בעל חיים, הרי שהוא לא היה חושב שיש לו בחירה חופשית יותר מאשר לגרגיר אבק.
ילד קטן מטבעו אינו רואה הבדל בינו לבין שאר הדברים שקיימים במציאות.
לילד קטן נדמה שגם לבובה יש רגשות / מחשבות בדיוק כמו שיש לו.
החינוך שהילד מקבל, גורם לו להאמין שהוא שונה משאר הדברים שקיימים במציאות, וגורם לו לחשוב שהוא בוחר מה לעשות בניגוד לדומם לדוגמא שאינו בוחר מה לעשות.
החינוך שהילד מקבל, שגורם לו לחשוב שהוא שונה מהותית משאר הדברים שקיימים במציאות, הוא חינוך שמבוסס על האגו הדמיוני של האדם בלבד. האגו שאחראי לסבל של האדם.
מי באמת מחליט לאדם מה הוא ירצה ומה הוא יעשה ?
תשובה: המציאות. המציאות היא זו שמחליטה בכל רגע מחדש כיצד היא תהייה.
המציאות היא זו שמחליטה בכל רגע שהעולם יהיה כפי מה שהוא.
המציאות היא זו שמהווה את כל הדברים כולם באופן שווה.
מנקודת המבט של המציאות לא אפשרי שתהיה לאדם שבתוכה בחירה חופשית אמיתית.
אפשרי שהוא יחשוב שיש לו בחירה חופשית, אך לא אפשרי שבאמת תהיה לו בחירה חופשית, משום שהמציאות היא זו שמהווה את כל מה שקיים בתוכה.
הדבר דומה לאדם שחולם חלום.
ה"אני" שנמצא בתוך החלום יכול לחשוב כמה שהוא רוצה שיש לו ישות עצמית. גם האנשים שבתוך החלום יכולים להתעקש על כך שיש להם ישות עצמאית ושיש להם בחירה חופשית.
לאדם שנמצא בתוך החלום, אכן נדמה לו שיש הבדל בין הדומם / צומח / בעלי חיים / מדבר שיש בתוך החלום.
האדם שנמצא בתוך החלום נדמה לו שהוא אכן בוחר מה לעשות, ונדמה לו שיש לו ישות עצמי.
אך מי שמסתכל על העניין הזה מנקודת מבט חיצונית לחלום, הוא יודע את האמת שבאמת כל מה שנמצא בתוך החלום, זו הכל מהות אחת שמהווה את כל מה שקיים בתוך החלום.
כאשר אדם חולם חלום, נדמה לו שהוא נמצא במקום גדול וממשי. אך באמת כל המקום כולו נמצא בתוך מחשבה של זה שחושב אותו.
כל מה שקיים במציאות, נמצא בתוך המציאות.
האדם נמצא בתוך המציאות. המציאות היא זו שמחליטה כיצד היא תהיה ומה האדם שבתוכה יעשה ואיך בדיוק הוא יעשה זאת.
המציאות היא זו שמחליטה מה האדם יחשוב / ירגיש / ירצה / יעשה וכולי.
כל מה שהאדם "עושה", אינו שונה מהותית ממה שהאדם "רואה".
גם מה שהאדם עושה, זה רק אירוע שאותו ה"אני" שלו חווה.
גם ה"אני" של האדם עצמו, גם הוא עצמו אינו ישות עצמאית, אלא חלק מישות אחרת שמהווה אותו בכל רגע.
אם המציאות תפסיק לחשוב את ה"אני" של האדם, באותו הרגע האדם יפסיק לחשוב "אני" ולהיות מודע לעצמו.
כמו שלאף אחד שנמצא בתוך חלום אין לו ישות עצמאית ובחירה חופשית אמיתית, כך גם אין לאף אחד שנמצא בתוך המציאות בחירה חופשית אמיתית.
למי כן יש בחירה חופשית אמיתית ?
תשובה: למציאות עצמה ואך ורק למציאות עצמה יש בחירה חופשית אמיתית לעשות כרצונה.
באפשרותה של המציאות להחליט להפסיק להוות את העולם, והרי שלא יהיה עולם.
האדם שנמצא בתוך המציאות, אינו יכול לגרום לעצמו להיות קיים בכוחות עצמו.
האדם לא בוחר להיות מודע ל"אני" של עצמו ואינו בוחר לרצות / מה לרצות / ומה לעשות.
האדם עושה את מה שהוא רוצה, אך לא מעבר לכך.
יחד עם זאת, גם לאדם עצמו אפשרי שתהיה בחירה חופשית אמיתית.
איך ?
תשובה: על ידי שהוא מבטל את עצמו למציאות.
פירוש:
ברגע שהאדם מתבונן לעומק בעניין הנ"ל, האגו הטיפשי של האדם נעלם, והאדם מתמזג אל תוך המציאות.
ברגע שהאדם מתחיל לראות את המציאות כפי מה שהיא באמת, ממילא הזהות של ה"אני" שלו נעלמת והוא הופך להיות באחדות עם המציאות כולה.
כאשר ה"אני" של האדם שנמצא בתוך החלום מודע ל"אני" האמיתי שלו שנמצא מחוץ לחלום, על ידי זה הוא מתחיל לחוות בחירה חופשית אמיתית.
כאשר האדם מתחיל להרגיש "אני" ביחס למציאות כולה, דהיינו הוא אינו מרגיש שונה משום דבר אחר, אלא רואה את כל הדברים כחלק מה"אני" האמיתי שלו, דהיינו ה"אני" שחושב את העולם, דהיינו המציאות עצמה, על ידי זה הוא מגיע לחוויה של בחירה חופשית אמיתית, כמו שהמציאות עצמה בוחרת.
ככל שהאדם מבין טוב יותר שה"אני" שלו זאת המציאות עצמה, דהיינו הישות שחושבת את המציאות, על ידי זה הוא מתקרב יותר לבחירה חופשית אמיתית.
ונקודה נוספת:
כאשר האדם עדיין חושב שיש טוב ורע, ואינו מבין שהכל זו מהות אחת ושהכל טוב באותה המידה בדיוק, לאדם כזה אין בחירה חופשית אמיתית, משום שהוא חייב לבחור בטוב משום שהוא מפחד מהרע.
לעומת זאת, כאשר האדם רואה את המציאות כפי מה שהיא רואה את עצמה, במקרה כזה הוא יכול לבחור את מה שהוא רוצה בלי שום סיבה מוקדמת. במקרה כזה הבחירה של האדם היא בין טוב אחד לטוב אחר זהה לחלוטין כמו הטוב השני.
לסיכום:
מצד האמת לכל אחד יש בחירה חופשית מלאה. היינו מצד מי שהאדם באמת, דהיינו ה"אני" האמיתי של האדם, הרי שיש לו באמת בחירה חופשית מלאה על כל דבר. מצד האמת ה"אני" האמיתי של האדם בוחר אפילו את קיומו של העולם כולו...
אך רק כאשר האדם מודע ל"אני" האמיתי שלו, רק אז יש לו את הבחירה החופשית הזאת.
אך כל זמן שהאדם אינו מודע לכך שה"אני" שלו הוא המציאות עצמה, עדיין אין לו ועדיין הוא לא נהנה מבחירה חופשית אמיתית.
ברמה המעשית:
על האדם להתבונן אל תוך עצמו, לגלות את ה"אני" האמיתי שלו ולזכות לבחירה חופשית אמיתית, שבה הוא גם בוחר האם לרצות ומה בדיוק לרצות. בנוסף, כאשר האדם מחובר לשורש של ה"אני" שלו, באותו הרגע כל מה שקורה לו, הוא מרגיש שזאת בחירה אישית שלו...
ראה גם: * בחירה חופשית. מהו תהליך הבחירה החופשית ?.
* בחירה חופשית. מהי הבחירה החופשית שיש לאדם ?.
* פרדוקס הרצון. האם אפשר להפסיק לרצות לחלוטין ?.
* אני חושב משמע אני קיים. האומנם ? מהי האמת המלאה ?.
* סיבות. מהי הסיבה של כל הסיבות ? ואיך למצוא אותה ?.
* רצון. מהו רצון אנושי חסר ? מהו רצון אמיתי מושלם ?.
* שיגעון גדלות. מגלומניה. גאווה. אגו. מה טוב בהם ?.
המאמר בחירה חופשית. יש או אין ? מהי האמת המלאה ? - מהאתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאות מאמרים על: טיפש, הכל טוב, מהות, חוויה חוויות, בעלי ועוד ...