אלוהים / העולם - חלק 12 - האם לכל מוגבל יש מגביל עד המגביל הראשון שאינו מוגבל ?!
האם יש אלוהים ? האם / איך נברא העולם ? מי ברא את העולם ? מי ברא את אלוהים / הבורא ? בריאת העולם / אלוהים ועוד.
טיעון:
מוכרח להיות אלוהים שהוא כל יכול ושאינו מוגבל, שהוא זה שהגביל וברא את העולם כפי מה שהוא.
הוכחה: לכל מוגבל יש מגביל. א"כ יש מגביל שאינו מוגבל דהיינו הבורא הראשון שהגביל את כל המוגבלים.
הסבר:
מידות השולחן הוגבלו על ידי הנגר. מידות השעון הוגבלו על ידי השען וכולי.
אם כן, מכך שמידות כדור הארץ / השמש / הירח וכולי מוגבלות בצורות שונות, א"כ מוכרח להיות להם מגביל, דהיינו מוכרח שיש להם בורא / אלוהים שאינו מוגבל.
בנוסף מוכרח להיות שהבורא עצמו אינו מוגבל, כי אם הוא מוגבל, אז מי הגביל אותו ?
א"כ נוכיח כי קיים מגביל ראשון שאינו מוגבל.
נקודה נוספת: מכאן גם נוכיח שאין 2 בוראים, כי אחרת כל אחד מוגבל בצורה כלשהי על ידי השני.
סוף טיעון.
הפרכה 1:
לא ניתן להוכיח כי לכל מוגבל יש מגביל ללא יוצא מן הכלל. יתכן כי קיים יוצא מן הכלל. ובפרט כאשר אנחנו בסוף אומרים כי קיים יוצא מן הכלל כלשהו דהיינו המגביל הראשון.
הפרכה 2:
אכן מידותיו של כדור הארץ / השמש והירח וכולי מוגבלים, אך מידותיו של מרחב המקום ש*בתוכו* נמצאים כדור הארץ / השמש וכולי, *אינן* מוגבלות ! (ראה בהרחבה: כאן).
וא"כ גם אם נאמר שבהכרח שלכל מוגבל יש מגביל, הרי שניתן לומר כי מרחב המקום האין סופי, הוא זה שהגביל בתוכו את כדור הארץ וכולי. אך איננו נזקקים לאלוהים חיצוני למרחב המקום כדי לעשות זאת.
הפרכה 3:
גם אם נאמר כי מרחב המקום עצמו מוגבל (מה שאינו נתפס בשכל אנושי ואינו לוגי / חושי בעליל. ראה כאן), עדיין לא ניתן להוכיח כי המגביל של העולם הוא עצמו אינו מוגבל.
יתכן כי לכל מגביל יש מגביל אחר שקדם לו עד אין סוף. אין דרך להוכיח כי קיימת נקודת התחלה.
כך שיתכן כי אכן העולם הוגבל על ידי אלוהים הבורא, אך גם הבורא עצמו הוגבל על ידי מישהו אחר.
הפרכה 4:
אם יש בורא לעולם, הרי שניתן להוכיח אך ורק כי כוחו של הבורא אינו מוגבל לברוא את העולם כפי מה שהוא. אך לא ניתן להוכיח כי הוא אינו מוגבל לחלוטין.
ואם נשאל: מי הגביל את כוחו של הבורא להיות כפי מה שהוא ?
נשיב: כוחו היה מוגבל באופן נצחי, דהיינו כוחו מוגבל מאז ומעולם, ללא נקודת התחלה.
כשם שקיומו של הבורא אינו מוגבל בזמן, כך גם מגבלתו של הבורא אינו תחומה בזמן כלשהו, אלא היא נצחית...
נקודה נוספת:
הגיוני יותר לומר כי הבורא מוגבל !
הוכחה 1:
קיומו של העולם מגביל את הבורא בצורה כלשהי.
הסבר: מכך שקיים עולם, הרי שקיימת ישות נוספת מלבד הבורא, והרי שהבורא מוגבל בצורה כלשהי, על ידי העולם עצמו שהוא עצמו ברא.
הוכחה 2:
בריאת העולם מגבילה את הבורא.
הסבר:
נשאל: האם הבורא היה מוכרח לברוא את העולם דווקא בצורה שהוא כרגע, או שמא הוא היה יכול לברוא את העולם בצורה אחרת ?
נשאל גם: האם הבורא בכלל היה מוכרח לברוא את העולם, או שמא הוא היה יכול שלא לברוא אותו ?
מסקנה: או שהבורא לא ברא את העולם, או שהבורא הוגבל לברוא את העולם בכלל, ודווקא כפי מה שהוא בפרט.
הוכחה 3:
רצונו של הבורא, מעיד על מגבלתו של הבורא.
הסבר: הבורא מוכרח למלא את הרצון של עצמו.
אם נאמר שהוא אינו מוכרח למלא את רצונו העצמי, הרי שמשהו הכריח אותו למלא את רצונו לברוא את העולם. כי אם הוא אינו מוכרח למלא את רצונו העצמי + לא הוכרח לברוא את העולם, א"כ מדוע העולם נברא ?
סיכום:
הגיוני יותר לומר שהבורא מוגבל.
נקודה נוספת:
גם אם נאמר כי הבורא הוא אינו מוגבל, הרי שהוא כן מוגבל !
כיצד ?
תשובה: מעצם הגדרתו כבלתי מוגבל, הרי שהוא הוגבל להיות בלתי מוגבל, דהיינו הוא אינו יכול להיות מוגבל בצורה כלשהי.
נחדד: גם להיות בלתי מוגבל זו מגבלה, דהיינו מגבלת היכולת להיות ישות מוגבלת.
ונחדד עוד יותר:
כל דבר מוגבל על ידי ההגדרה של עצמו. כל דבר מוגבל על ידי ההפך של עצמו / השונה ממנו.
ברגע שהבורא מוגדר כבלתי מוגבל, הרי שהוא מוגבל על ידי ההגדרה של עצמו.
מסקנה: גם בורא בלתי מוגבל הוא מוגבל בצורה כלשהי, ואם כן מי הגביל אותו ?!
הוכחה בכיוון הנגדי:
כל דבר בעולם הוא *אינו* מוגבל, אלא יכול להיות מה שהוא.
וכדי שדבר לא יהיה מוגבל אלא יכול להיות מה שהוא, הרי שיש מישהו אחר שמאפשר לו לא להיות מוגבל בכך.
לדוגמא: השולחן אינו מוגבל להיות עץ ללא צורה, אלא הוא יכול להיות בצורה ספציפית דהיינו שולחן ולא כסא וכיו"ב.
לכל בלתי מוגבל יש מאפשר אחר. לדוגמא נגר שמאפשר לשולחן לא להיות מוגבל להיות עץ, אלא מאפשר לו להיות בלתי מוגבל ולהיות גם שולחן כנ"ל.
מסקנה: לכל בלתי מוגבל יש מאפשר, דהיינו גורם שמאפשר לו להיות מה שהוא ולא משהו אחר.
וא"כ גם אם נאמר שאלוהים הוא אינו מוגבל, הרי שחייב להיות גורם אחר שקדם לו שמאפשר לו להיות בלתי מוגבל.
ובנוסף, על כורחך לומר שהגורם הראשון הוא דווקא מוגבל.
כי אילו הוא לא היה מוגבל כלל, הרי שהוא לא היה עושה פעולה כלשהי.
ולכן נוכיח כי:
קיים בורא ראשון מוגבל באופן נצחי, שמגבלתו וקיומו נצחיים ללא נקודת התחלה, או שמוגבל אחר קדם לו וכולי, ושאותו הבורא אפשר לעולם להיות בצורה שלו ולא בצורה אחרת...
נחדד: לקחנו לדוגמא שולחן, ובמקום להגדיר אותו כמוגבל, הגדרנו את המגבלה שלו כאפשרות וכיכולת להיות מה שהוא. וכך בעצם הפכנו את הטיעון כולו...
לוגיקה נוספת:
כל דבר בעולם *מוגבל* ומוכרח להיות דווקא מה שהוא.
כמו כן, כל דבר בעולם הוא גם *אינו מוגבל* ואינו מוכרח להיות מה שהוא אינו. דהיינו הוא *אינו* מוכרח להיות כל דבר אחר שהוא לא.
ולכן, כל דבר בעולם, מסוגל להיות מה שהוא כפי מה שהוא ולא אחרת.
מסקנה: כל דבר בעולם הוא גם מוגבל וגם בלתי מוגבל. מוגבל להיות מה שהוא. לא מוגבל ולא מוכרח להיות כל דבר אחר שהוא אינו הוא.
ומכאן נוכיח, כי גם הבורא הוא כנראה מוגבל להיות מה שהוא ובלתי מוגבל להיות משהו אחר.
האם מישהו הגביל אותו ? האם לכל מוגבל / מאופשר יש מגביל / מאפשר אחר ? האם יש כאן לולאה אין סופית ? האם יש נקודת התחלה ?
תשובה: ברמה הלוגית, הכל יכול להיות...
ראה גם: * האם יש אלוהים ? מי ברא את העולם / אלוהים ? – חלק 1.
* ההגיון הנגדי - רשימת כל המאמרים....
המאמר אלוהים / העולם - חלק 12 - האם לכל מוגבל יש מגביל עד המגביל הראשון שאינו מוגבל ?! - מהאתר EIP.co.il
הכנס לאתר ותהנה ללא הגבלה מעוד מאות מאמרים על: עולם, נצח, הוכחה, אין סוף, חיים, רצון, שכל ועוד ...