NLP, ליצורמוטיבציה, סודות השכנוע, מניפולציות, יצירת מוטיבציה, מטרה יחסית, מטרה מוחלטת, איךעובד התת מודע? כסף ואושר, איך עובד המוח? לשלוט במחשבות, לשתול מחשבות, איךלשכנע?
פרדוקס בין מהלמה?
ש: בין האמירהשאם יהיה לי כסף ובין אני אוכל לקנות כל מה שאני רוצה.
אליעד: תראהנגיד בן אדם אומר "אם יהיה לי כסף אוכל לקנות את כל מה שאני רוצה" ויש באתר וידאושנקרא "כסף קונה פחד וחרדה" או משהו כזה או הדבר היחיד שהכסף לא יכול לקנות לך זהלהיפטר מהפחד שלא יהיה לך כסף, אוקי נכון אם יהיה לך כסף תוכל לקנות את כל מה שאתהרוצה, מה אתה רוצה? לא לפחד יותר אחד מהדברים, אתה יכול באמצעות כסף לקנות אתהאופציה לא לפחד? אין אפשרות. אתה הבנת?
אני מסכיםנכון הכי חשוב בחיים שיהיה את כל מה שאתה רוצה כסף יקדם אותך לזה שיהיה את כל מהשאתה רוצה אבל בא נקצין נתייג כל מה שאתה רוצה. תקשיב בפורמלי תקשיבו משהו פשוט כלדבר יחסי כשאתה שם אותו ליד דבר מוחלט הדבר היחסי מושמד לא משנה מה שמת שמה אם אתהעושה לו ביחס למוחלט איבד את משמעותו. שים כסף, כסף מנסה להשיג מטרה שקוראים לה"אושר" אם את המילה "אושר" אתה הופך "לאושר מוחלט" הכסף איבד את המשמעות. שיםזוגיות, זוגיות מנסה להשיג לך אהבה אם במקום אהבה תשים "אהבה מוחלטת" אין זוגיות.שים רווקות, רווקות מנסה להשיג לך חופש אם תשים את המילה "מוחלט" ליד "חופש" איןמשמעות יותר לרווקות.
לא משנה מה אםאתה לוקח דבר לוקח את המטרה שלו וליד המטרה אתה שם את המילה "בשלמות, במאה אחוז,במוחלט" הדבר שרצית להשיג הדרך איבדה את משמעותה. אם אתה רוצה לנסוע יותר מהר שיםיותר גז אבל אם אתה רוצה לנסוע במהירות אינסופית אתה יכול לעצור כי אתה אף פעם לאיכול לנסוע במהירות אינסופית. ככל שאתה יותר מזדהה עם רצון להשגת משהו מוחלט ככה ישפחות משמעות לדברים יחסיים, מה זה אומר? זה אומר גם את ההפך שלו זה אומר שאם אתהרוצה לגרום למישהו לרצות משהו יחסי אתה צריך לשים לב שהוא לא רוצה להשיג מטרהמוחלטת עם הדבר היחסי הזה.
אם נגידלדוגמא אתה רוצה נגיד לגרום, נגיד שיש מערכת יחסים, נגיד אשתך רבה איתך נניח ונגידהיא רוצה לפרק את המערכת יחסים, למה? כי היא אומרת "תראה זוגיות אמורה להביא אהבהמוחלטת, אין אהבה מוחלטת בשביל מה זוגיות" אז מה שעושים זה בראש שלה מורידים אתהמילה "מוחלט" עם ההקשר של זוגיות, זוגיות לא באהבה מוחלטת אמורה להביא אהבה באופןיחסי יש תמיד אהבה. זאת אומרת שאם אתה רואה מישהו שהוא נחלש ברצון שלו להשיג מטרהיחסית תבדוק למה הוא נחלש ברצון שלו להשיג מטרה יחסית כי הוא רוצה משהו מוחלט וככלשאתה רוצה יותר מוחלט ככה פחות יש לך משמעות ליחסי.
לכן תגיד לו"תקשיב מוחלט בכל מקרה נשיג" עכשיו ברגע שהוא לא רוצה את המוחלט הוא יכול יותרלרצות את היחסי. עכשיו מה ההפך של זה? בואו נביא את ההפך, יש הפך לא הפך השלמהתסתכלו תראו, ככל שבן אדם פחות רוצה את המוחלט ככה הוא פחות רוצה דברים יחסיים, כלמה שאני אומר כתוב בספרים כבר שנכתבו, מישהו זוכר, אתה זוכר איפה זה כתוב, איפה זהכתוב?
ש:בהתחלה.
אליעד: נכוןבהתחלה, עכשיו תסתכלו ככל שאם בן אדם לא ירצה להשיג מטרה מוחלטת גם אז לא יהיה לוחשק להשיג שום מטרה יחסית כי אם אתה לא רוצה להשיג את האושר המוחלט, בא נגיד זוגיותאם אתה לא רוצה אהבה מוחלטת בלב שלם אתה לא רוצה אהבה מוחלטת זה אומר שבלב שלם טובלך מכך שאין אהבה מוחלטת אז בשביל מה אתה צריך להשיג זוגיות. לא, אתה רוצה אהבהמוחלטת ואתה אומר" אני אשיג אותה באמצעות משהו יחסי" אבל אל תרצה להשיג את המחלטבאמת כי אם תרצה אותו באמת היחסי אין לזה משמעות. אתה מבין את הרעיון כל פעם שישמישהו שמשיג, תסתכלו עוד פעם כל פעולה היא נועדה לשרת מטרה אם אתה רוצה לגרום לבןאדם להפסיק לעשות את הפעולה תבדוק, תגרום לו להזדהות יותר עם המטרה שהוא רוצה להשיגככל שהוא יזדהה יותר עם המטרה שהוא רוצה להשיג ככה זה מקטין את הסיכוי.
עכשיו עוד פעםברמה מסוימת הוא יעשה יותר אבל אם אתה תמשוך את המטרה שהוא רוצה להשיג לאזור המוחלטהוא מפסיק לעשות את הפעולה כי אין לזה משמעות יותר. לדוגמא אתה עושה מצוות כדילהתקרב לאלוהים ברבי נחמן אתה עושה מצוות כדי להתקרב לאלוהים, אלוהים יגיד לך "לאכדי להתקרב לאלוהים כדי להיות אלוהים" אז אין משמעות למצוות, אתה עושה מצוות כדילהרגיש שהכל מאלוהים אז אין משמעות למצוות לדוגמא.
על ידי שאתהלוקח את הדבר ומקצין אותו הוא מאבד את המשמעות היחסית שלו אבל גם להפך, מה ההפך שאםאתה רואה מישהו שיותר מדי טוב לו זה גם גורם לו שהוא לא ירצה לעשות פעולות כי אםטוב לך גם לא מספיק כי אם הוא לא יזדהה עם המטרה הוא גם לא יעשה, אם הוא יגיד "לא,טוב לי כבר אז בשביל מה לעשות" לכן אתה צריך שהוא ירצה יותר. כדי לעשות פעולה אתהצריך לרצות להשיג את המטרה שלך אבל לא יותר מדי שזאת בעצם הנוסחה הקלאסית ללהיותאומלל, לרצות משהו ולוודא שלא תשיג אותו לכן הבן אדם אומלל כי הוא גם רוצה וגםמעדיף לא לרצות את זה יותר מדי כי אתה ממשיך לעשות.
ש: כן אז אםמצד שני הוא לא יכול להרוויח את ההנאה אם הוא כל הזמן יהיה במוחלט.
אליעד: אבל אםהוא במוחלט הוא לא צריך את ההנאה.
ש: נכון אבלהוא יחווה את ההנאה גם.
אליעד: אבלהוא לא צריך לחוות את ההנאה.
ש: בסדר אזשיישאר במוחלט אז זאת שאלה שנשאלת.
אליעד: לאמשנה, באתי להגיד שזה הכל משחק אתה לוקח את בן אדם לוקח את המטרה שלו, אומר לו"נכון המטרה שלך היא הכי חשובה בעולם אין עוד מלבדה, אין אפשרות לחיות אם אתה לאמשיג אותה" הקצנת ואז אין לו רצון להשיג את המטרה.
ש: אתה רואהאת הפנים שלו, אתה רואה לאן הפנים שלו מועדות.
אליעד: ודוחףאותו יותר פנימה.
ש: ואז"פנטסטי איזה יופי".
אליעד: אבל לאיותר מדי כי אז הוא לא יצא.
ש: לא יותרמדי ברור.
אליעד: בסדרלא משנה, השאלה מה רוצים אבל אותה שיטה גם הפוך, זאת אומרת שלפעמים בן אדם לא משיגמטרה כי הוא רוצה להשיג משהו מוחלט. לדוגמא נגיד בן אדם שלא אוכל אוכל בריא הוא לאאוכל אוכל בריא מסוים כי זה לא טעים לו, מה זה אומר שהוא בעצם חושב שהאכילה אמורהלספק לו הנאה מושלמת ומרוב שהוא חושב שאכילה אמורה לספק הנאה מושלמת אז הוא לא אוכלאוכל מסוים שאתה רוצה שיאכל אותו כי זה לא נותן לו הנאה מושלמת, אז מה עושים?מבינים, למה הוא לא רוצה לאכול? כי הוא מחפש הנאה מושלמת ומאחר שזה לא מספיק טעיםלו אז הוא לא אוכל את זה, אז מה עושים? מסבירים לו "תקשיב, אכילה היא לא כדי להשיגאיזה הנאה מושלמת לאכילה יש חסרונות ועושים אותה כדי להשיג מטרה יחסית, בשביל מטרהיחסית אפשר לאכול את האוכל למרות שהוא לא טעים".
זאת אומרת אםאתה תדחוף אותו למוחלט אז הוא לא ירצה לאכול, אז אתה אומר לו "לא, זה לא מוחלטלאכול זה רק יחסי זה לא מוחלט, אוכלים בשביל תועלת יחסית כזו או אחרת", "אה באמת אזמה אפשר לאכול את זה למרות שיש חסרונות?", "כן עכשיו אפשר לאכול את זה למרות שישחסרונות". הבנת?
ש: קצת מתבלבלבעניין הזה.
אליעד: השאלהמה אתה רוצה לשמר, אתה רוצה לשמר את היחסי או רוצה להרוג את היחסי, אתה רוצה להרוגאת היחסי שים לידו מוחלט, אתה רוצה להחיות את היחסי תנמיך את המוחלט אבל לא יותרמדי כי אם תנמיך את המוחלט יותר מדי כבר גם לא תהיה משמעות ליחסי, כי היחסי מטרתולהשיג לך מטרה מוחלטת. היחסי קיים רק כדי להשיג מטרה מוחלטת באופן יחסי, זאת אומרתשאם לא תרצה להשיג שום מטרה אבסולוטית ובלב שלם לא תרצה אותה בשביל מה להשיג מטרותבכלל, אם בלב שלם לא תרצה אושר מוחלט זה אומר שאתה בלב שלם מוכן לקבל את זה שיש גםרע ואם אתה בלב שלם מוכן לקבל את זה שיש גם רע אז ממילא כבר טוב לך עם זה שיש רעואז גם לא תעשה שום פעולה.
לכן אתה גםצריך לרצות את המוחלט וגם לא לרצות אותו יותר מדי ואז אתה נשאר על היחסי. אם אתהרוצה לחזק מישהו ביחסי תבדוק שהוא רוצה את המוחלט ולא יותר מדי, אם אתה רוצה שהואלא ירצה את היחסי תדחוף אותו ליותר מוחלט או פחות מהזה. למי שמבין את זה החיים שלויותר? מה שאת רוצה תשלימי.
ש: יש פתגם אופילוסופיה שאומרת "השלמות זה השתלמות".
אליעד: מישהואמר את זה על השלמות?
ש: לא, סתםאני אומר.
אליעד: מה זההשתלמות בכלל?
ש: לא, כאילוהשתלמות זה כמו שאתה משתלם כל הזמן מתקדם.
אליעד: אזאיזה שלמות יש בזה?
ש: כאילוהשלמות שמדברים עליה.
אליעד: תגדירשלמות.
ש: זה כל הזמןגורם להרגיש שמתפתח ומתפתח.
אליעד: אנישמח אבל אתה בכל מקרה, בכל מקרה בן אדם כל הזמן מתפתח אז הוא כל הזמן בשלמות.
ש: אולי הואכל הזמן מתפתח אז זה יחסית מלחיץ אותו.
אליעד: לא אניאמרתי יותר מזה הוא...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל רוחני, אימון אישי ועסקי, מוחלטות,פסיכולוגיה, חינוך, לשכנע, nlp, מאמן אימון אישי, תכלית מטרה, פילוסופיה ועוד...