בס"ד
איך להצמיח ילדים בעלי מסוגלות גבוהה ?
מציאות כה משתנה, בה הילד והילדה הנער והנערה מתמודדים עם לימודים, חיי חברה ועולם משתנה חשוב כל כך לפתח תפיסת מסוגלות גבוהה ?
מה תפקיד ההורה ? המורה ? איך יוצרים "תפיסת מסוגלות גבוהה" ?
אמא יקרה,
אבא יקר,
מורה יקרה,
כמה פעמים שמעת את הילד אומר: "אני לא יודע", אני לא יכול", "אני לא רוצה" ?
מה מסתתר אחרי אמירות אילו ?ממה הן יכולות לנבוע ?
יכולות להיות מספר אפשרויות: אי קבלת סמכות, חוסר מוטיבציה, עצלנות, תפיסת מסוגלות עצמית נמוכה ועוד...
במאמר זה, ברצוני, להתייחס לנושא "תפיסת מסוגלות עצמית" (self-efficasy).
את המושג "תפיסת מסוגלות עצמית" קבע בנדורה, פסיכולוג קוגנטיבי התנהגותי, בשנת 1977.
בעבר השתמשנו במושג "ביטחון עצמי" במקום במושג "תפיסת מסוגלות עצמית".
מדוע יעיל יותר להשתמש במושג "תפיסת מסוגלות עצמית" ולא ב"מושג ביטחון עצמי" ?
יש לך השערה ?
אמרי אותה בקול או כתבי אותה.
ובכן, התשובה היא שהמושג "ביטחון עצמי" הוא כללי והמושג "תפיסת מסוגלות עצמית" הוא ספציפי יותר.
מדוע חשובה הספציפיות ? כי אפשרי יותר קל יותר לעבוד על משהו ספציפי מאשר על משהו כללי.
הבדל נוסף הוא שבחברה מקובל שביטחון עצמי הוא דבר שיש לך אותו או שאין לך אותו, ובמושג "תפיסת מסוגלות עצמית" מסתתרת הנחת יסוד שזה עניין של "תפיסה". זאת אומרת, כיצד האדם תופס את עצמו ? מהי תפיסת המסוגלות שלו.
בסרטון שנמצא ביוטיוב בשם "מסוגלות עצמית הסברתי את חשיבותה של תפיסת המסוגלות העצמית.
במאמר זה, ברצוני להסביר כיצד ניתן לפתח "תפיסת מסוגלות גבוהה" אצל ילדים:
א. יש ליצור עבור הילדים חוויות של הצלחות. גם אם ההצלחות קטנות העיקרון עדיין תופס.
העיקר שהילד יתפוס את האירוע כחווית הצלחה.
ב. יש לברר עם הילד למה הוא מייחס את ההצלחה.
הבירור יעשה ע"י השאלה: מה הסיבה שהצלחת ? אם הילד יגיד הצלחתי כי המבחן היה קל אין בחווית הצלחה זו
שום תרומה לפיתוח תחושת המסוגלות. יש להגיע עם הילד בשיחה אישית עם הילד שיש משהו שהוא ביצע שתרם להצלחה.
ג. יש לקיים מעקב יומי לגבי סוג האמירות לילד. כמה מהן הן ביקורת ? וכמה מהן הן אמירות מעודדות ? מפרגנות ?
ילד שחווה ביקורת יותר מעידוד תפיסת המסוגלות שלו נפגעת.
ד. לא לוותר לילד מבחינת ביצוע משימות. ילד שמוותרים לו לומד להאמין שהוא לא יכול.
לכן, צריך ליצור משימות שמתאימות לרמת היכולת של הילד ולגילו ואז לא לוותר על הביצוע.
ברצוני לאחל לכם הרבה הצלחה בפיתוח תפיסת מסוגלות גבוהה אצל הילדים,
איריס זנזורי
M.Ed