בס"ד
איך להצמיח ילדים בעלי מסוגלות עצמית גבוהה – חלק ב'-אהבה
אמא יקרה,
אבא יקר,
מורה יקרה,
במאמר הקודם, "איך להצמיח ילדים בעלי מסוגלות עצמית גבוהה ?" הסברתי כיצד ניתן לפתח "תפיסת מסוגלות גבוהה" אצל ילדים.
ציינתי שם, 4 פעולות עקרוניות שיש לבצע:
א. תצרי עבור הילדים חוויות של הצלחות.
ב. תבררי עם הילד למה הוא מייחס את ההצלחה.
ג. תבדקי כמה אמירות מעודדות וכמה אמירות ביקורתיות הוא מקבל ביום ?
ד. אל תוותרי לילד על ביצוע משימות בטווח היכולת שלו.
במאמר זה ברצוני להסביר מהו התנאי הבסיסי שנדרש ממך כאמא על מנת לפתח את המסוגלות העצמית של הילד שלך.
אפתח בשאלה אישית אלייך. התשובה לשאלה תשאר אצלך, אינך צריכה לגלות אותה לאף אחד.
כמה את אוהבת אותך ?
הרבה ?
מעט ?
תשובה אחרת ?
כעת אשאל את אותה שאלה, באופן יותר ספציפי ?
כמה מ 1 עד 10 את אוהבת אותך ? (כאשר 1=לא אוהבת, 10=אוהבת מאד).
בלי לחשוב. מהבטן. מה התשובה ?
זכרי את המספר הראשוני שנתת לעצמך.
מהו הדבר הכי חשוב שאת כאמא צריכה להעניק לילד שלך ?
את היכולת שלו לאהוב את עצמו.
כיצד אמא יכולה להעניק לילד שלה את "אהבתו את עצמו" ?
ביכולתה לאהוב את עצמה. אמא שאוהבת את עצמה יכולה להעניק לילד שלה את האהבה שלו לעצמו.
כולנו רוצים להיות אוהבים ואהובים.
מהי אהבה ?
רגש של התפעמות, הוקרה, שמחה פנימית והתלהבות כלפי אוביקט מסוים. האוביקט יכול להיות בן הזוג, רעיון, הילדים, משפחה, אמא, אבא ולפני כולם הקב"ה.
אילו סוגי "אהבה קיימים" ?
א. אהבה התלויה בדבר-אהבה עם תנאים.
ב. אהבה שאינה תלויה בדבר-אהבה ללא תנאים.
מה אומר לנו, החכם באדם, שלמה המלך על אהבה ?
משלי, פרק ד' פסוק ו' אַל-תַּעַזְבֶהָ וְתִשְׁמְרֶךָ אֱהָבֶהָ וְתִצְּרֶךָ
משלי, פרק י' פסוק י"ב שִׂנְאָה תְּעוֹרֵר מְדָנִים וְעַל כָּל-פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה
משלי, פרק יז' פסוק ט' מְכַסֶּה-פֶּשַׁע מְבַקֵּשׁ אַהֲבָה וְשֹׁנֶה בְדָבָר מַפְרִיד אַלּוּף
אסביר כעת את הפסוקים.
אַל-תַּעַזְבֶהָ וְתִשְׁמְרֶךָ אֱהָבֶהָ וְתִצְּרֶךָ – "אל תעזוב את התורה ואז היא תשמור עליך, אהב את התורה והיא תגן עליך - ע"פ פירוש יסוד מלכות.
שִׂנְאָה תְּעוֹרֵר מְדָנִים וְעַל כָּל-פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה – "...כשישראל מטיבים מעשיהם הקב"ה מכסה על פשעיהם"-ע"פ פירוש רש"י, שמובא ביסוד מלכות על ספר משלי.
מְכַסֶּה-פֶּשַׁע מְבַקֵּשׁ אַהֲבָה וְשֹׁנֶה בְדָבָר מַפְרִיד אַלּוּף – "אם יחטא איש לאיש, וזה מכסה עליו ואיננו מזכיר לו את חטאתו ואינו מראה לו פנים זועמות, גורם לו שיאהב אותו. ומי שנוטר איבה ומזכירו כך וכך עשית לי אז מפריד ממנו אלופו של עולם שהוא הקב"ה, שהזהירו לא תיקום ולא תיטור (ויקרא י"ט, י"ח). - ע"פ פירוש רש"י, שמובא ביסוד מלכות על ספר משלי.
ע"פ הפירוש, אנו רואים, שלמה המלך כותב במשלי על האהבה ביחסים שבין הקב"ה לעם ישראל.
מהפסוקים במשלי, עולות המהויות הבאות בהקשר לאהבה:
שמירה.
הגנה.
סליחה (כיסוי פשע).
משהו שאת אוהבת את שומרת עליו, את מגנה עליו, את סולחת לו.
וכשזה בהקשר אלייך ?
את שומרת עלייך ? את מגנה על עצמך ? את סולחת לעצמך על דברים שעשית ולדעתך היו לא ראויים ?
אם התשובה היא חיובית אז את יכולה להעביר את הרגשות האלה לילד שלך !!!
אם התשובה היא לא, כדאי לברר מדוע אינך שומרת, מגנה וסולחת לעצמך.
אציין כעת, שתי סיבות:
א. בהתקשרות הראשונית שלך עם אמא שלך לא התרחשה התקשרות של שמירה, הגנה וסליחה.
ב. ההשפעות של ההתקשרות הראשונית יצרו תבניות של מחשבות, רגשות והתנהגויות כאלה כלפי עצמך.
אם אכן, ההתקשרות הראשונית לא אפשרה שמירה, הגנה וסליחה אין זה אומר שהדברים לא ניתנים לשינוי. המודעות לכך, היא הכלי הראשוני לשינוי. מהרגע שאת מודעת לכך, האחריות לשינוי היא שלך. הדברים ניתנים לשינוי וזה תלוי בך !
כעת, אעבור ל 3 צעדים לקידום ביטויי האהבה שלך לעצמך ולילד שלך:
א. קבלי אותך כמו שאת. קבלי אותו כמו שהוא. עם החסרונות שלו ועם החוזקות שלו. זה הילד הטוב ביותר עבורך !
ב. האמיני בעצמך ! האמיני בילד שלך !
ג. כבדי את הרגשות שלך ! כבדי את הרגשות של הילד שלך !
במאמר הבא, אי"ה, ובלי נדר, אפרט כיצד לקבל אותך ואת הילד שלך כפי שאתם !
ברצוני לאחל לכם הרבה הצלחה בפיתוח תפיסת מסוגלות גבוהה לילדים שלך,
איריס זנזורי M.Ed