לקרוא אנשים,ללמוד לשכנע, אומן פיתוי, החיסרון של אומנות הפיתוי, להתחיל עם בחורות, ניתוחמשמעות מילים, ניתוח שפת אם, להשיג בחורות, ללמוד שכנוע, טיפים לשכנוע, כושר שכנוע,שיטות שכנוע
אתה בעצם שואלשאלה כזאת. כל הנושא של לנתח טקסטים של אנשים, לנתח שפה, ניתוח שפה, משמעויות מיליםוכו'. מה קורה לגבי בן אדם שלא דובר אתה השפה, שפת אם והוא כותב מלל, והוא אומרמלל, האם עדיין אפשר לנתח את מה שהוא אומר כאילו זאת שפת אם? אז מה התשובה? בהיבטמסוים, בא נתחיל על האי אפשר, למה? כי יכול להיות שהוא אמר מילה לא במקום לא בגללשהוא חשב על זה ואסוציאציות "וזה וזה", פשוט הוא לא ידע את המילה הנכונה, הוא לאידע לבטא את עצמו נכון. אוקי? מההיבט הזה זה לא אפשרי.
מצד שני אף עלפי כן יש דברים שבטוח אתה יכול לנתח. לדוגמא נגיד איך הוא הציג את הדברים, נגידשהוא אומר "זה אחראי לזה", אתה אומר רגע "אז למה הוא אומר שזה אחראי לזה". יש דבריםנגיד אם הוא "אמר זה אחראי, לא, אני אחראי", כאילו גם אם הוא לא אמר את המילה נכוןעדיין הוא חשב בצורה מסוימת ומכך אתה יכול להסיק משהו. זאת אומרת נגיד שהוא היהמסדר את המכתב בשפת אמו עדיין המבנה הרעיוני היה אותו מבנה רעיוני ולפי המבנההרעיוני אתה יכול להסיק דברים מסוימים.
ש: אוקי, זהבא נגיד פחות המקרה שאני מדבר עליו, אנשים בדרך כלל שאני מתקשר איתם יודעים עברית,אולי הם לא בא נגיד סופרים אבל הם כותבים באיזושהי צורה, הם יודעים מה זה כיסא, מהזה שולחן.
אליעד: אוקי,אבל?
ש: אבל השאלההיא כזאת, נניח שהם לא יודעים לנסח דברים כמו שצריך.
אליעד: יש לאיודעים במובן של טעות תחבירית.
ש: לא, זה גםיש טעויות, עזוב אני אולי לא מתייחס כל כך לזה אז אני יודע, הוא לא יודע לכתובתחבירית נכון. אוקי, טעות כתיב אני מתכוון.
אליעד: שגיאותכתיב, שגיאות כתיב זה לא אומר כלום.
ש: אז בא נגידתחבירי, לא יודעים לעשות איזה תחביר. בכל זאת אני רוצה לדעת האם ניתן.
אליעד: ניתן,לגלות אינפורמציה שאינה כתובה בצורה פורמלית. כן. אפילו דוגמא, אני אתן לך דוגמאלפעמים לפי הסדר של המילים, נגיד שהוא כמה מילים, אתה אומר "למה הוא אמר אותם בסדרהזה כי הסדר מסגיר אותו", גם אם הוא לא אמר את המילה נכון אבל זה אומר שהוא חשב עלזה לפני שהוא חשב על זה. למה הוא חשב על זה לפני שהוא חשב על זה?
עוד דוגמא,נגיד שהוא אמר "אנחנו" או "אני", למה הוא אמר אנחנו או אני, למה הוא אמר אפשר אוצריך. עכשיו לפעמים אתה יכול, אפשר לדעת הרבה דברים, יש דברים שמסגירים את תהליךהחשיבה שלו ולפעמים זה לא ברמה של המילים, לפעמים זה ברמה של המשפטים של הרעיונות.נגיד "איזה רעיון הוא אמר פה, איזה רעיון הוא אמר פה, אז מה זה אומר על דרך החשיבהשלו, אז מה זה אומר על מה שהוא חושב".
ש: אוקי, אםאפשר לקרוא את זה בטקסט אפשר גם לשמוע את זה בצורת הדיבור שלו, בניסוח של הדבריםשלו.
אליעד: כן,אבל עוד פעם, אבל לא תמיד המילה מסגירה לפעמים זה המבנה של המשפט המבנה הרעיוניהפילוסופיה שעומדת מאחורי המשפט. עכשיו ברמת העיקרון ככל שאתה בשביל "הספורט" תיקחכמה שיותר תהליכים ותנסה להבין אותם, מתבונן בהם.
ש:טקסטים.
אליעד: כןטקסטים אבל לאו דווקא טקסטים של "טקסט". נגיד שאתה רואה בחדשות מישהו שאמר משהו,הכתב בטלויזיה הביא את החדשות באיזושהי צורה ואז אתה מנתח "למה הוא הביא את זהדווקא ככה, למה דווקא ככה, מה המשמעות של זה, מה מסתתר". ואז פתאום אתה מתחיל לראותדברים, פתאום אתה רואה עוד דברים, זה כמו שיש לך מיקרוסקופ שאתה פתאום רואה אתהדברים זזים, אז אותו דבר כי פתאום שאתה רואה מישהו מדבר אתה רואה מה הוא אמר, מההוא חשב, מה הוא לא אמר, מה הוא ניסה לא לומר, מה הוא הדחיק, ממה הוא פחד, "מה פה".אתה רואה עוד מלא שכבות.
ש: זה ענייןשל ניסיון.
אליעד: מהאמרתי לך קודם, אתה זוכר?
ש: חוכמה,כן.
אליעד: אמרתילך שזה עניין של שכל לא של ניסיון, לא צריך ניסיון צריך שכל.
ש: אבל אתהצריך לעשות תרגול.
אליעד: זהנכון. ומה התרגול הטוב ביותר? לעשות את זה כמה שיותר פעמים. ככל שאתה עושה את זהכמה שיותר פעמים לעומק ואתה נכנס לקטנות, ולדברים הכי קטנים "למה הוא שם פסיק ופההוא לא שם פסיק", אפילו ברמה של פסיק, "למה פה יש פסיק, פה אין פסיק", "למה הוא שםפסיק ולא נקודה". דברים כאלו "למה הוא שם סימן שאלה, סימן קריאה או סימן קריאה,סימן שאלה".
ש: אוקי, אבלפה יכול להיות הגבול בין זה שהוא לא יודע.
אליעד: לא,אני מדבר באופן כללי באנשים שאתה מנתח דברים, ברור הוא אולי לא יודע. ובעיקרון ככלשאתה מנתח יותר דברים אז אתה כבר יודע לזהות האם זאת תבנית שהוא פשוט טועה להגידככה או שהוא במפנה, "פה הוא דיבר נכון, למה פה הוא דיבר לא נכון". אתה מבין, כי אתהכבר מתחיל לשים לב לעוד דברים בשיחה, אתה שם לב לא רק מה הוא אמר אלא אתה גם שם לבלעוד דברים.
"לא לגמרי,אני זוכר שהוא דיבר על הנושא הזה וזה הוא דיבר בצורה יותר רהוטה, פתאום פה הוא מדברבצורה פחות רהוטה, מה קרה?", "אני זוכר כשהוא דיבר שם הוא דיבר בגוף ראשון פתאום פההוא מדבר בגוף שלישי, למה? מה קרה?". אתה מבין, אתה שם לב, שכיום מי שם לב לזה. אבלאם אתה שם לב לזה בלי להבין מה אתה שם לב, אבל אם אתה מודע אתה יכול לעשות בראשהשוואת.
ש: וזה לקרואאנשים למעשה.
אליעד: כן,ודרך אגב אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד לקרוא אנשים, על זה שאתה עומד לקרוא אתהאיש הכי קרוב אליך שהוא "האתה". לדוגמא כשאתה מדבר, "למה אמרתי ככה, למה פה דיברתיככה, למה פה הרגשתי ככה, למה פה", על עצמך.
ש: זה כאילואני צריך להגיד על עצמי.
אליעד: נכון.באמת. יש לך את זה פה בכל מקרה לא משנה. אני אומר בעיקרון כשאתה מנתח טקסטים שאתהמדבר אפילו שאתה חושב עכשיו, "אני לא יודע למה חשבתי ככה, באמת זה ככה? באמת זהככה?", אתה פתאום מתחיל לשים לב לדיבור הפנימי ואז אתה שומע מישהו מדבר, אתה שם לבלמחשבות שלו, מה הוא חושב לפני שהוא דיבר. "למה הוא הוסיף את המילה הזאת, למה פהאמרתי ככה, פה לא אמרתי ככה", כל דבר. אז אחרי זה כשמישהו דיבר אתה שם לב מה הואדיבר, מה הוא אמר, מה הוא לא אמר, מה הוא התחיל להגיד והוא החליף את המילה. לפעמיםמישהו מתחיל משפט ומסיים במשפט אחר, אתה תפסת אותו בצורה שהוא אמר את המילה כברקלטת מה הוא רצה להגיד. מה השאלה?
ש: אם אנימזהה את איך "שזה" מתנהל "וזה" מתנהל ואז אני מזהה...
אליעד: אתהמזהה את איך שאתה חושב שזה מתנהל.
ש: כן ואז אנימזהה אצלי את אותן ההתנהגויות אז זה מעצבן אותי כי אני לא רוצה להיות "תוכי" שלהם,אז איפה המקום שלי.
אליעד: אז אניאסביר לך שהרבה פעמים כשאתה לא מודע לדברים אז אתה מתחיל להיות תוכי של אנשים בלילשים לב שאתה תוכי \ אבל אם אתה מבין, אם אתה מודע לעצמך, "את זה אני אומר כי זהשמעתי שם, יפה, עכשיו אני יכול לשים לב לא להגיד את זה".
ש: אז אתהאומר ברמה של התנהגות, ברמה ההתנהגותית.
אליעד: אניאומר שמי שלא מודע לעצמו אז הרבה פעמים הוא עושה דברים כמו תוכי, כמו כפילים בלישהוא אפילו שם לב שהוא בכלל למד את זה ממישהו אחר.
ש: אוקי אבלאיך להתמודד עם זה שאתה מתחיל לשים לב עם זה שאני כבר מתחיל לשים לב...
אליעד: שמה?שאתה מתנהג כמו אנשים אחרים בדברים מסוימים?
ש: שאו שאנימתנהג כמו אנשים אחרים או שאני רואה אחרי זה אנשים שמתנהגים כמו שאני התנהגתי ואנירואה את זה מהצב, ואני לא אוהב את זה. ואז אני בעצם מבטל את ההתנהגות הזאת ולאט לאטמתבטל הכל.
אליעד: אז מהאתה בא להגיד? מה השאלה? אני אסביר לך כשאתה אומר את הדברים האלו, אתה צריך להיותמומחה לשכנוע. עכשיו בא נשאל שאלה פשוטה, תתרכזו טוב טוב, אם נגיד היית המומחהלשכנוע הכי גדול בעולם שהיית יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, מה היית עושה עם היכולתהזאת? תתרכז, אתה יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, מה היית עושה עם היכולת הזאת?
ש: משכנע אתעצמי שזה סבבה "וואו יש עוד מה לעשות" כי אם אתה כבר יודע לשכנע את כולם במה שאתהרוצה אז נשאר לך רק לשכנע את עצמך.
אליעד: לא, לאנשאר. החוכמה הכי גדולה, הדבר הכי קשה בעולם זה לשכנע את עצמך כשאתה חושב שרע לךשלא רע לך או שטוב לך. זה הכי קשה בעולם. הדבר הכי קשה בעולם זה לשכנע את עצמך כשרעלך שזה טוב. אם תצליח כשרע לך לשכנע את עצמך שזה טוב אז אתה משכנע כל אחד בכלדבר.
ש: העיקרשאמרת מקום לא ואז חזרת בדיוק על מה שאמרתי.
אליעד: נניח.אם התכוונת לזה אז אתה צדקת מלכתחילה. יש נגיד הרבה אנשים שמומחים לשכנוע, שאתהשומע הרבה, "אתה כל כך מומחה לשכנוע אתה מסוגל לשכנע את עצמך שזה טוב, תסביר לי מהטוב בזה", כאילו כמומחים לשכנוע עד רמה מסוימת. אז אני אומר הקושי הכי גדול אם אתהמומחה לשכנוע פשוט תשכנע את עצמך שהכל בסדר. אז אני אומר אחד מהתרגילים לשכנע זהתמצא "מה אני בטוח שלא נכון איך אני משכנע את עצמי שזה כן נכון". לדוגמא כשרע לך"איך אני משכנע את עצמי שזה טוב". אתה צריך לעקם את המוח אבל אז אתה למדת שיטותשכנוע ואתה יודע איך המוח שלך עובד.
ש: ראיתי אתאחת ההרצאות שלך "איך לפתח את השכל", לקחת שלושה אנשים משהו כזה ולשכנע אותם שמהשהם חושבים, תגיד בדיוק ההפך.
אליעד: כןיכול להיות. אמרתי עוד פעם, תשכנע את עצמך, קח דבר שאתה חושב שהוא רע לך, משהו שאתהממש לא רוצה אותו תשכנע את עצמך שהוא בסדר. לדוגמא נגיד שמגרד לך הרגל נגיד, אלתגרד את הרגל. אמרת רבי נחמן, רבי נחמן אחד מהתרגילים שהוא היה עושה, אם נגיד היהמגרד הוא לא היה מגרד. תשכנע את עצמך שלא אכפת לך.
ש: אתהרציני?
אליעד:כן.
ש: זה כתובשם?
אליעד: זהכתוב בספר אחר לא בזה, באחד מהם, "בשיחות הרע" או משהו כזה. בואו אני אגיד לכם עודמשהו על שכנוע, בנושא של "איך להתחיל עם בחורות". יש באינטרנט, אתה יודע, שמלמדיםאותך איך להתחיל עם בחורות. עכשיו מה אחת מנקודות התורפה שלהם? הם אומרים אנחנונשכנע אותך איך להתחיל עם בחורות והוא מראה איך הוא מתחיל עם בחורות, ואתה תשיגבחורות "וזה וזה", ובחורות יקיפו אותך "וזה וזה" אבל מה יש בעיה אחת בסיפור? שאתהאומר "אבל אם אני רוצה מישהי ספציפית, אתה יכול לעזור לי לשכנע אותה?", זה לאמלמדים לשכנע.
כי הרבה פעמיםהוא ילמד אותך איך להשיג בחורות אבל לא את הבחורה שאתה רוצה. ואם אתה אומר לו "אנילא רוצה להתחיל עם מישהי ברחוב, יש מישהי ספציפית שאני רוצה והיא לא רוצה, מה לעשותאז?", זה הוא לא יודע מה לעשות. כי גם הם, אלו שמלמדים אותך איך להתחיל עם בחורותהם אומרים לך "תראה אבל אם אתה רואה שזה קשה מדי וזה וזה, עזוב תעבור לאחרת וזהיצליח לך". לא אבל אם אתה מומחה כל כך גדול בשכנוע תסביר לי איך אני עכשיו יכול,אני רוצה אותה ספציפית, מה זה תעבור למישהי אחרת, אני רוצה אותה. בפרט במקרה שהיאלא רוצה אותך, שהיא כבר מכירה אותך ולא רוצה אותך, מה אז עושים.
אני אגיד אתזה עוד פעם, אם בן אדם יצליח ללמוד לשכנע את עצמו על, משהו שהוא ממש ממש לא רוצה,לרצות את זה. נותן לו את האופציה אחר כך לקחת מישהו שממש ממש לא רוצה אותו ולשכנעאותו שהוא ירצה. זה אותו הדבר בדיוק. כשאתה לומד לקחת דברים שאתה בטוח בהם ולהפוךאותם אחר כך יותר קל לך לקחת מישהו שממש לא רוצה משהו, לשכנע אותו שהוא ירצה אםתרצה לשכנע אותו בכך. כי לא תמיד אתה רוצה לשכנע אותו יש מצבים שאתה יכול לשכנע אתהבן...
המאמר מאת מאמן אימון אישי/ עסקי / ייעוץ / אליעד כהן - www.EIP.co.il
הכנס לאתרותהנה מעוד מטפל טוב, פסיכותרפיסט, להתחיל עם בחורות,להשיג..., רוחניות, להתחיל עם בחורות, משמעות, משמעות, אימון אישי, אימון ועוד...