שרותי ענן הינם שירותים ממחושבים, אשר ניתן למשתמש באמצעות שרת מרוחק. המשתמש מתחבר לשרת באמצעות האינטרנט וכך יכול לשתף מידע עבור חברים, עסקים ומשפחה.
כיום שרותי ענן נחשבים לאמצעי תקשורת ענף ורבים מהמשתמשים באינטרנט מעלים ומורידים מידע על בסיס יומי, למשל סטודנט אשר רוצה לשתף חומר לימודי עם חבריו ללימודים יכול לעשות זאת בצורה קלה ויעילה דרך אתרים שמציעים מחשוב ענן כגון:drop box, ,google ועוד אתרים רבים ומגוונים. בנוסף ניתן לראות כי שרותי ענן תפסו תאוצה גם בשוק העסקי, כאשר עסקים קטנים, תאגידים וחברות גדולות משתמשות בשירות על-מנת לשתף, לעדכן ולהקל על הפעולות היומיות של אותו עסק.
אופן השירות
שירות מחשוב ענן עובד באופן הבא:
הספק שמציע את השירות מחזיק חוות שרתים שבהם דואגים לאחסן את כל המידע שמעלים המשתמשים של אותו ספק. השירות ניתן כארכיטקטורה היברידית, כלומר ארכיטקטורות פרימיטיביות לצד ארכיטקטורות מודרניות, כגון SOA. ישנם שני אופנים למימוש שרותי ענן והם:
1. דייר יחיד (Single-Tenant)- זהו סוג מימוש בו הלקוח מקבל סביבה וירטואלית אש מתאימה אך ורק עבורו, למשל חברת Amazon היא אחת החברות הגדולות אשר משתמשת במימוש הנ"ל.
2. ריבוי-דיירים (Multi-Tenants)- במימוש זה ישנם מספר מסוים של לקוחות אשר עובדים כמקשה אחת. המימוש עצמו מבצע באמצעות מערכות CRM. Salesforce היא אחת החברות הגדולות שעובדת עם המימוש הנ"ל.
דבר חשוב נוסף בשירות של שרותי ענן הוא הסנכרון שניתן לבצע על תיקיה או קובץ מסוימים. כך למשל אם בחברה או בסביבה לימודית כלשהי יש צורך בעדכון של הקבצים אותם מעלים לענן מחשוב, השירות דואג לעדכן את הגרסה האחרונה שעליה עבדו הנפשות הפועלות.
תועלות
התועלות אשר נובעות משירותי ענן הן רבות ומגוונות:
1. חסכון בעלויות תפעול תכנה: עבור עסקים גדולים עלויות התפעול והאחזקה של תכנה אשר תקבץ את כל הקבצים והתיקיות של העסק היא גדולה ואפילו לא רווחית, לכן במקרה זה שירות שרותי ענן הוא נכס צאן ברזל.
2. חיסכון בעלויות רכישה ואחזקת חמרה: רכישת ציוד וחמרה עבור שיתוף נתונים ברשת ואחזקתם היא הוצאה גדולה עבור עסקים ולכן שרותי ענן, מאפשרים לאותם עסקים לשתף את המידע השוטף דרך הרשת ובכך לחסוך כסף רב.
חסכון בכח אדם: ע"י שרותי ענן ,הצורך בכח אדם שיתחזק את השרתים של החברות