פרסומים רבים מחברות אין ספור עוסקים במונח "ליסינג פרטי". אנסה להציג כאן את האבחנות בין כל "שיטות" הליסינג, ומהי הדרך הנכונה והטובה ביותר לצרכי אדם פרטי המבקש למצוא תשובה לצרכיו.
גם בישראל החלו להבין שנוחיות יחד עם חיסכון, חשובים יותר מהרגלים ו/או תחושות בטן. סוף סוף נמצאה הדרך הנוחה לרכישת מכונית ושימוש בה, גם למגזר הפרטי ולא רק לעסקי, באמצעות שיטת הליסינג הפרטי.
על מנת לשקול כדאיות ביצוע עסקת ליסינג פרטי בשיטה המוצעת, יש לבחון שתי נקודות: משך אחזקת כלי רכב חדש ואפשרויות מכירת כלי רכב משומש. ננסה לדון בשתי שאלות אלה ולבחון את הנובע מכך.
כמה זמן כדאי להחזיק כלי רכב חדש?
בעבר, כלי רכב היה יכול לשמש את המחזיק בו שנים רבות. בעשור האחרון החלו דברים להשתנות גם בתחום זה, וכלי רכב חדשים, טובים יותר ונוחים הרבה יותר עומדים לרשותנו ללא הרף.
כלי הרכב המתחדשים
הבנזין הפך למרכיב משמעותי
בשנים האחרונות מופנית תשומת הלב לכלי רכב חדשים המתחדשים כמעט כמו מכשירי הסלולר. החידושים הטכנולוגיים הגיעו גם לתחום כלי הרכב הפרטיים, והצגת כלי רכב חדישים, נוחים, מפנקים וזולים צצה מדי חודש. במציאות הזו, כמעט כל יצרני הרכב מנסים לפחות פעם בשנה להציג דגמים חדשים.
הנוחיות וצריכת הדלק
כלי הרכב החדשים מנסים להתמודד גם עם בעיית נוחיות הנהג וביטחון הנהיגה, לרבות הוספת גאדג'טים חשובים כגון מערכת שמע טובה יותר, בקרת שיוט, שליטה על מערכת השמע באמצעות ההגה, הוספת בלוטות' ועוד. אבל לא פחות, כלי הרכב החדשים מנסים למצוא דרכים להפחתת עלות צריכת הדלק.
בעבר, נושא צריכת הדלק לא היה מהותי, עליית מחירי הדלק הפכה נושא זה לחשוב ביותר. למעשה, עלותו הגבוהה של הדלק משפיעה על בחירת סוג הרכב בהתאמה לכמות הנסיעה אותו הוא מבצע. לצורך כך התייחסנו עת קבענו שיש לבחון את העלות מול התועלת, והסברנו כי כל תוספת עלות עקב כלי רכב משופר, צריכה להיבחן מול החיסכון הנובע מהפחתת צריכת הדלק.
כלי רכב חסכוני יכול להביא לחיסכון מול זה הפחות חסכוני, בסך של אלפי שקלים לשנה. נכון כי הקילומטראז' הוא זה הקובע, אבל כשמדובר בכלי רכב המשמש את המשפחה באופן פרטי (להבדיל מעסקי), בהתבסס על צריכת 20 אלף קילומטרים לשנה, החיסכון יכול להגיע לכדי 5,000 ש"ח לשנה! הדבר למעשה מוכיח כי כלי רכב חדשים לא מקנים נוחיות בלבד, אלא אף מאפשרים לחסוך סכומים ניכרים.
תקופת השימוש המומלצת
באופן כללי, כלי רכב מאבדים מערכם בשנה הראשונה את עיקר ירידת הערך. משפט זה נכון, אבל בעשור האחרון, חלו שינויים מרחיקי לכת. חברות רבות מסוגלות ליהנות מהנחה כה גדולה בעת הרכישה, עד כי נוסחת ירידת הערך משתנה. ללא התחשבות בגובה ההנחה, ירידת הערך של כלי רכב היא כמפורט בגרף שלפנינו:
ללא התחשבות בגובה ההנחה, אותה ניתן לקבל, ככל שעוברת תקופה ארוכה יותר, כך כדאיות האחזקה של כלי רכב עולה נוכח הירידה בגובה מרכיב ירידת הערך. נקודת המוצא היא כי מרכיב ירידת הערך הינו המרכיב החשוב ביותר באחזקת כלי רכב, אף כי לעלויות התחזוקה ישנה משמעות גבוהה גם כן. יחד עם זאת, כשמדובר על כלי רכב לצרכים פרטיים, והקילומטראז' המבוצע נמוך מ-20 אלף ק"מ לשנה, היה כדאי לשקול אחזקת כלי רכב אפילו לחמש שנים.
כיום, אם לוקחים בחשבון שניתן לקבל הנחה בעת רכישת כלי רכב חדש, השיקולים משתנים. כפי שעולה מהטבלה והגרף, אם לקחנו בחשבון מרכיב ירידת ערך בשנה הראשונה של כ-23,000 ש"ח, המשקף כמעט 2,000 ₪ לחודש, בגישה של קבלת הנחה בעת רכישה, השיקולים משתנה, ומרכיב זה יורד באופן חד.
בהנחה של קבלת הנחה ברכישת כלי רכב, נראה כי תקופת השימוש האידאלית מתקצרת, ואין שוב צורך בהארכת תקופת השימוש לחמש שנים. בהחלט אפשרי לקצרה.
כך בכלי רכב הנרכש עם הנחה, ירידת הערך המצטברת הינה 36,000 ש"ח על פני שלוש שנים, המשתווה ל-28%, שהיא כמעט כמו ירידת הערך של שנה אחת במקרה של היעדר הנחה. אם בעבר ניתן היה להבחין בכדאיות רבה על אחזקת כלי רכב למשך חמש שנים, עתה, עם יכולת קבלת הנחות, הכדאיות הלכה והצטמצמה, ומגיעה לכדי שלוש שנים.
מכירת כלי רכב משומש
יכולת מכירת כלי רכב משומש הולכת ופוחתת. למעשה מדובר בשוק הרווי בכלי רכב משומשים. לאחרונה הסברתי כי יש קושי להבין לאן נעלמים כלי הרכב המשומשים, וכי מגרשי מכירת כלי הרכב הולכים ומתמלאים. בפועל, המצב הולך ונהיה קשה הרבה יותר. רק המקצוענים יוכלו לעסוק בכך. אדם פרטי המנסה למכור כלי רכב, יוכל לקבל לעתים, מחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחיר המחירון, ומצב זה יילך ויחמיר.
פתרון הליסינג הפרטי הנכון
הפתרון של ביצוע עסקה שתימשך על פני שלוש שנים ותמנע מאיתנו לעסוק במכירת כלי הרכב בסופה, נראה כפתרון אופטימלי. המחשבה היא, כי בן אדם פרטי לא יכול ליהנות מהנחה בעת רכישת כלי רכב, וכי יתקשה במכירתו של כלי הרכב בתום שלוש שנות שימוש. הליסינג הפרטי הנכון, יאפשר מחיר נוח על פני תקופה של שלוש שנים, וימנע מאיתנו לעסוק במכירתו.
למעשה הליסינג הפרטי הנכון צריך להיות בנוי כך, שמקדמה צנועה תשמש לנו בסיס לביצוע עסקה על פיה הסכום הכולל שנשלם למשך 36 חודשים יהיה נמוך מ-50% מעלות כלי רכב חדש. מחיר זה יכלול את מרכיב הריבית, וכמובן את מרכיב הרווח. מצב זה כאמור יכול להתאפשר לחברת הליסינג רק בגלל גובה ההנחה אותה היא מקבלת כשהיא רוכשת כמות ניכרת של כלי רכב. ככל שהמקדמה גבוהה יותר, כך המחיר הכולל יהיה נמוך יותר. עוד נבהיר, כי בעסקה נכונה אין כל צורך לשקול אפשרות רכישת כלי הרכב בתום התקופה, שכן כאמור, באותה העת יהיו כלי רכב חדישים וטובים יותר.
אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל.
בימים אלו אביהו הורוביץ משמש כיועץ ליסינג
לפרטים נוספים לחצו - ליסינג - אביהו הורוביץ :
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com