חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אביהו הורוביץ - המלכודת הצפויה למבצע עסקת ליסינג מימוני


כיום קיימת אנדרלמוסיה בענף כלי הרכב כתוצאה מחוסר תיאום בין משרדי הממשלה. נסביר את המצב ונבחן מהם התנאים הנדרשים לסיווג עסקת ליסינג מימוני כעסקה נכונה. כמו כן נראה מה ההשלכות של אי עמידה בתנאים.


במאמר הקודם שעסק בהקדמה לנושא המלכודת של הליסינג המימוני סקרנו את חשיבות ענף כלי הרכב בישראל ואת גודלו. הבהרנו מדוע ישנם שחקנים כה רבים המעוניינים להשתתף בעסקות מימון כלי רכב, וכן את סוגי עסקות המימון (שאינן הלוואות). עוד הבהרנו כי בהגדרת הליסינג: לא כל מה שאינו ליסינג תפעולי הוא ליסינג מימוני כהגדרתו על פי החוק, על כל ההשלכות שיש לכך.

חוסר תיאום בין משרדי הממשלה יוצר אנדרלמוסיה בענף כלי הרכב. משרד התחבורה קובע כללים משלו, בעוד משרד האוצר קובע חוקים אשר שוללים כל סמכות ממשרד התחבורה. נסביר המצב להלן, ונבחן מהם התנאים הנדרשים לסיווג עסקת ליסינג מימוני כעסקה טובה ונכונה.

תקנות התעבורה
משרד התחבורה אמון על קביעת סטנדרטים המעניינים רק אותו בשאלות הבעלות על כלי הרכב וזהות הבעלים. משרד התחבורה מטפל בסיווגן של החברות העוסקות בהשכרה וליסינג, וכל כוונתו לעשות סדר בקרב העוסקים ולקבוע מתכונת של פיקוח עליהם. בפועל, עד לאחרונה התעלם המשרד מטיפול ומהסדרת העוסקים בתחום הליסינג. גם כשהחליט לאחרונה לתקן דרכיו, עשה זאת בצורה המטעה את הציבור.

תקנות התעבורה מחייבות את אלה הפעילים בתחום כלי הרכב. ואכן, עד 2006 ניתן היה לבדוק מכוח התקנות, אם נערכה אבחנה כלשהי ע"י כלכלני משרד התחבורה. אלו תקנות צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה – 1985 (להלן "צו הפיקוח"). צו הפיקוח קבע עד לאחרונה רק מהי השכרה ומכללא ניתן היה להסיק מהי עסקת ליסינג מימוני. הוא קבע כדלקמן:
"השכרה" – השכרה לנהיגה עצמית או ע"י נהג שהועמד לרשות השוכר ע"י המשכיר… כאשר הדבר נעשה או ניתן בתמורה למעט רכב יש עליו הסכם של מקח אגב שכירות." (ההדגשה שלי-א.ה.).

כלומר, בשלב זה הגדרה של השכרה (שייתכן שלא כללה את הליסינג התפעולי), היא שימוש בכלי רכב בתשלום אם אין אופציה לרכישתו בתום התקופה. קבע ולא הרחיב. הגדרה זו הספיקה על מנת לאפשר לגורמים רבים שעסקו בתחום הליסינג, מנוף לעשות בו שימוש.

גם בפקודת התעבורה מוגדר בעל רכב כמי שרשום כבעליו וגם מי שיש לו הסכם של מקח אגב שכירות לגבי אותו כלי רכב. כלומר, כאן לראשונה הוגדר בעל כלי רכב גם אם אינו רשום, אבל אם מדובר בליסינג מימוני, הוא בעליו – גם אם כלי הרכב אינו רשום על שמו. בשנת 2006 תוקן הצו ונקבע כי:
"החכר" – השכרה לתקופה שלא תפחת משישה חודשים;
(1) "החכר מימון" – החכר על פי הסכם שנקבע בו כי האחריות למצבו של הרכב, לתחזוקתו ולשימוש בו הם על השוכר";
(2) בהגדרת "השכרה", במקום הסיפא החל ב"למעט רכב שיש עליו הסכם" יבוא "למעט רכב שהושכר בהחכר מימון";
(3) בהגדרת "רכב השכרה", אחר "המיועד להשכרה" יבוא "למעט רכב המיועד להשכרה בהחכר מימון".

בשנת 2006 תיקנו את צו הפיקוח מכוחו פועלות חברות ההשכרה בישראל והחליטו, ככל הנראה ללא התייחסות רחבה, לקבוע את הקריטריונים לאבחנה בין ליסינג תפעולי, מימוני והשכרה רגילה. כיום "כל דכפין" יכול להקים חברת ליסינג. אין כל מגבלה לעסוק ב"ליסינג" – לא מבחינה חוקית ולא מכל סיבה אחרת. כך, בשנים האחרונות הוקמו חברות רבות אשר מציעות מרכולתן. המגבלה היחידה היא על אלה המוגדרים שמעניקי שירותים של "ליסינג תפעולי". וכאן המקום היחיד המפוקח: משרד התחבורה החליט לעשות סדר בתחום זה, ורק אלה העומדים בהוראות התקנות יכולים לעסוק בכך.

ליסינג אחר שאיננו תפעולי אינו מפוקח ואין מגבלה לעסוק בו. כפועל יוצא, כמו בכל תחום פעילות שאינו מפוקח, קיימות חברות רבות המציעות עסקות "מימוניות" מבלי לדעת את המשמעויות לגבי אופיין ואת ההשלכות שיכולות להיות על הלקוחות העסקיים. יותר מכך : חברות שעוסקות ב"שוק האפור" החליטו לתת הלוואות באמצעות כלי רכב שכן הן יכולות גם להרוויח ממימון וגם לקבל בטחונות טובים. יחד עם זאת, בדרך כלל ישנה בעיה בהגדרת מהות הליסינג המימוני, שכן לא מספיק לקבל "חשבונית ליסינג". יש צורך לבחון את המהות האמיתית מאחורי העסקה, ונראה כי יש צורך להסביר ולבחון היטב את משמעותה.

ליסינג מימוני מהו?
על מנת לעמוד בקריטריונים שמאפשרים הכרה בהוצאות הליסינג יש לבחון את הנקודות שרק במקרים בהם הם מתממשים ניתן לעשות כן. להלן שלושת כללי האצבע הבסיסיים:
1. קיימת התחייבות בלתי חוזרת של החוכר לרכוש את הכלי הרכב בתום תקופת השכירות.
2. בתום תקופת השכירות קיימת לחוכר האופציה לרכוש את כלי הרכב במחיר סמלי.
3. תקופת החכירה הינה לפחות 75% מחיי אורך הנכס ולגבי משמש יחיד או שותפות – 100% מהתקופה האמורה.

רק בהתקיים תנאים אלה ניתן לתבוע ההכרה בתשלומים החודשיים כהוצאה מבלי לבצע את הפועלות החשבונאיות של רישום הנכס במאזן, ומצד שני רישום התשלומים כהלוואה עם הפרדה בין קרן ולריבית. השאלה היא אכן מתי ניתן לרשום את חשבונית השכירות כהוצאה. לא מספיק מה כתוב בה. יש צורך לבחון את מהות העסקה, ולפני שנעשה כן, לבחון ראשית אם היא עומדת בשלושת כללי האצבע הראשוניים הכתובים לעיל.

משעומדת העסקה בשלושת כללי האצבע הנ"ל, יש לבחון מהם התנאים המאפשרים לרשום החשבונית והעסקה כהוצאה רגילה. לצורך כך נקבעו תנאים בתקנות מס הכנסה (ניכויים מיוחדים למשמש בציוד שכר-מכר), התשמ"ט-1989 שם נקבע באופן מפורש מתי ניתן להכיר בהוצאות דמי שכירות הליסינג המימוני.
כך לדוגמה נקבע בסעיף 7 כי: "…(א) משתמש המעוניין כי תקנות אלה יחולו על ציוד מוכר שברשותו, יודיע על כך לפקיד השומה…לא הודיע כאמור- לא יחולו הוראות תקנות אלה לגבי הציוד". "(ב) הודיע משמש כאמור בתקנת משנה (א) – לא יוכל לחזור בו מבחירתו…". כלומר, נקבעו כללים מאוד מחמירים על הכרה בהוצאות הליסינג המימוני. על מנת לבחון התקיימות התנאים הנדרשים, יש כאמור כאן לבצע פעולה מקדמית של דיווח לפקיד השומה בטרם ביצוע העסקה, אבל לא פחות להמשיכה לאורך כל התקופה.

לכאורה, הפסקה מוקדמת של עסקת ליסינג מימוני, ללא התערבות כוחות עליונים (כגון אובדן מוחלט), תחייב רישום מחדש של ההוצאות שכבר נרשמו. הרישום הנכון יהיה צריך להיות כך שכלי הרכב יירשם כרכוש קבוע ויירשם לו פחת שנתי של 15%. מאידך, התשלום לחברת הליסינג יירשם כהלוואה תוך הפרדה בין קרן לריבית.
מכירת הרכב תירשם כהכנסה הונית, ולא כהפסד/רווח מעסק רגיל. כותב מאמר זה נתקבל בעשרות מקרים שחייבו "רסטייטמנט" של דוחות כספיים כתוצאה מהפסקה מוקדמת של עסקת ליסינג מימוני. הנזק רב כשידע מוקדם היה יכול למנוע זאת.

מהם הכללים להם יש לשים לב בעת בכריתת הסכם ליסינג מימוני?
אופציית הרכישה: ראשית יש לבחון את מבנה אופציית הרכישה. בפסיקה נקבע כי אופציה אמיתית היא כזו שלמקבל אותה יש ודאות במימושה. בפסק דין כלילית רכב בע"מ נגד פשמ"ג, נפסק כי כאשר הצדדים לעסקה התכוונו לכך שהאופציה הניתנת על ידי המשכיר תופעל ע"י השוכר בכל מקרה, שכן אי הפעלת האופציה תהיה בבחינת צעד לא ריאלי מבחינתו של השוכר, הרי שיש לסווג את העסקה כעסקת מכר ולא כעסקת שכירות.
המבחן – עד כמה ודאי ניצול האופציה בסוף התקופה ע"י השוכר. הבעיה היא שפסק הדין הזה ניתן עוד בטרם תוקנו התקנות המופיעות לעיל. כיום, כשהתקנות בתוקף, האופציה היא פרט חשוב אך לא עיקרי: תקופת העסקה ומהותה ובין השאר אופציית הרכישה הן אלה החשובות.

תקופת העסקה: תקופת התקשרות של עסקה מימונית החייבת להיות לתקופה של 75% מ"חיי כלי הרכב" הינה לתקופה של 60 חודשים לפחות. הפחת השנתי המשקף תקופת חיי כלי רכב הינו על פני 6.66 שנים. מכפלה של 75% מתקופה זו הינה 60 חודש. לכן עסקה שתהיה לתקופה נמוכה יותר לא תיכלל בהגדרת עסקת ליסינג מימוני.

המלכודת הצפויה למבצע עסקת ליסינג מימוני
כיום כלי רכב המשמש לצורך נסיעות עסקיות, נבחן על בסיס נוחות, מחיר והעיקר חסכון בצריכת דלק. אם בעבר כלי הרכב לא התחדשו לעתים קרובות, כיום, המצב שונה לחלוטין: כל מספר חודשים אנו מתבשרים על כלי רכב חדש, משופר מאלה הקודמים לו. כלי הרכב היום מבוססים לא רק על מיתקונים מתקדמים, אלא בעיקר על חסכון בצריכת דלק. מרכיב הדלק הפך למשמעותי ביותר באחזקת כלי רכב ועל כן, יש צורך להחליף כלי רכב לעתים תכופות יותר מזה שהיה בעבר.

כיום החלפת כלי רכב כפועל יוצא מקיומם של כלי רכב חדשים טובים יותר יכול להניב חסכון של מאות שקלים בחודש, ואפילו עשרות אלפי שקלים על פני תקופת השימוש. על כן, תקופת שימוש של שלוש שנים גבוהה יחסית, עדיף לשמר אופציה להחלפה מוקדמת אפילו בתקופה זו. קל וחומר כשמדובר בתקופה של חמש שנים כמו בעסקה מימונית.

המבצע עסקת ליסינג מימוני ועומד בכללים החוקיים להכרה בהוצאות, מחוייב להמשיך העסקה לכל התקופה. מבצע עסקת ליסינג מסוג זה צריך לדעת כי אין כל אפשרות להפסיק העסקה בטרם עת, קרי בתום תקופה הקצרה מ-60 חודשים. הסנקציה בגין הפסקתה יכול לגרום לנזק משמעותי לארגון מבחינת תשלומי המס והעלויות בהכנת דו"ח כספי חדש המשקף את העסקה הנכונה גם רטרואקטיבית.
כלומר, בעוד הלקוחות רושמים את העסקות כליסינג מימוני, ורושמים את חשבוניות ההשכרה כהוצאה, בפועל לאחר תקופה הקצרה מזו המחויבת בחוק, מפסיקים את העסקה ומוכרים את כלי הרכב. מהלך זה, כל עוד לא נבדק, לא מהווה "בעיה". אולם, במידה ורואה החשבון או פקיד השומה יבחין כיצד ומה אירע, כי אז יחויב הלקוח לבצע שינויים מרחיקי לכת בדוחותיו ובדרך כלל יחויב לא רק בהוצאות הרישום מחדש של הדוחות, אלא גם בהכנסה חייבת נוספת (ראה ע"א 6586/10 ראובני נגד פשמ"ג 1 תל אביב). זוהי הבעיה המרכזית שהופכת את עסקת הליסינג המימוני לעסקה בעייתית במיוחד!

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג
לפרטים נוספים - אביהו הורוביץ :
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג.

אביהו הורוביץ, בעל חברה ליעוץ ליסינג. החברה נותנת מענה לצורךהקיים לייעוץ מקצועי פיננסי וטכני גם בענף זה כמו ברבים אחרים בארץ. החברהמעניקה שרותיה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות ציבוריותמובילות בענפי המזון, השירותים, ההייטק, עיריות ומועצות אזוריות ועוד. ביןהיתר נמנים על קהל לקוחותיה חברת זוגלובק, טמפו, אופיסופט, פיתקית,אלקטרוטרם, יקבי ברקן ועוד.

טל: 050-5332449
מייל: Horowitz.advisors@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביהו הורוביץ

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב04/12/136007 צפיות
ענף הליסינג עובר שינויים רבים לאחרונה. להלן תשקיף לשנת 2014. הטענה המרכזית היא שאנחנו נמצאים בתחילת תהליך עלייה במחירי הליסינג והצטמצמות פיזית של הענף כולו.

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב23/10/132952 צפיות
פרסומים רבים מחברות אין ספור עוסקים במונח "ליסינג פרטי". אנסה להציג כאן את האבחנות בין כל "שיטות" הליסינג, ומהי הדרך הנכונה והטובה ביותר לצרכי אדם פרטי המבקש למצוא תשובה לצרכיו.

מאת: אביהו הורוביץחברה ומדינה - כללי18/09/131268 צפיות
במסגרת קיצוצים בתקציב המדינה, החליט האוצר לבטל את תכנית הגריטה. תכנית הגריטה נדרשת לא רק למען תועלת הציבור בעל כלי הרכב הישנים, אלא בעיקר לתועלת המדינה. רק היעדר מחשבה הגיונית אפשרה להגיע למצב זה, ונראה כי יש להעמיד את כלכלני האוצר שיזמו הביטול על טעותם. נסביר מדוע ביטול התכנית גורם נזק למדינה, ובעיקר לאוצר.

מאת: אביהו הורוביץהודעות לעיתונות - כללי06/05/131179 צפיות
כלכלני האוצר מנסים לשנות את כללי המשחק של חברות הליסינג באמצעות שינוי תקנות מס חשובות. באמצעות חוק ההסדרים החדש, הם מנסים לקבוע עובדות, ומתעלמים מההשלכות הקשות העלולות לנבוע מהחלטות אלה.

מאת: אביהו הורוביץרכב25/04/131055 צפיות
שוק כלי הרכב בישראל עומד באמצעו של מהלך, שבא לענות על צרכי המשתמשים: כלי רכב חדשים, חסכוניים וזולים. לאחרונה החלו להיות זמינים כלי רכב משפחתיים חדשים, הזולים מאלה ה"רגילים", ובהחלט עונים לציפיות המשתמשים.

מאת: אביהו הורוביץרכב07/04/13988 צפיות
נדמה כי בסוזוקי לא קופאים על השמרים וממשיכים לחפש כיצד להתחדש ולגוון. חברת סוזוקי לא נשארת מאחור ומשדרגת את הסוזוקי המשפחתית לג'יפון.

מאת: אביהו הורוביץהודעות לעיתונות - כללי17/03/131150 צפיות
רנו קליאו RS הדור הרביעי מגיעה עם מנוע טורבו, תיבת כפולת מצמדים וגרסת קאפ מעולה. האם הדגם החדש של רנו קליאו יצליח בישראל ?

מאמרים נוספים בנושא ליסינג והשכרת רכב

מאת: אבי דוידיליסינג והשכרת רכב02/01/205677 צפיות
איזה רכב כדאי לנהג חדש לקנות

מאת: מאיה אהרונוביץליסינג והשכרת רכב24/06/193028 צפיות
כל מה שחשוב לדעת על קניית רכב מחברות ליסינג- יתרונות וחסרונות, דגשים חשובים ועוד.

מאת: orya peryליסינג והשכרת רכב23/11/181413 צפיות
בשנים האחרונות, ישנה מגמה עולמית בקרב יצרניות הרכב השונות לשיפור והעלאת רמת הבטיחות של כלי הרכב השונים. מגמה זו היא מכוונת כמובן גם ליצרנית הונדה שרכביה מאובזרות ומצוידות במערכות רבות לשיפור והעלאת רמת הבטיחות הכוללות מערכות כריות אוויר מהמתקדמות ביותר, מערכת בקרה לסטייה מנתיב, שילדה חזקה ועוד

מאת: רוני הכהןליסינג והשכרת רכב17/02/181404 צפיות
הבחירה של דגם הרכב היא דבר שנתון לשיקול דעת בעלי השמחה והאופן שבו הם מעוניינים לחגוג את האירוע המשמח שלהם, ואם זה אומר כי לימוזינות מרגישות הרכב הכי אידיאלי לאותה הנסיעה אז בהחלט זו הדרך שבה יכולים לפעול כי לימוזינה היא לא כלי רכב אשר מיועד לאנשים עשירים בלבד ובהחלט לא רק עבור חתונה.

מאת: רוני הכהןליסינג והשכרת רכב22/05/172973 צפיות
בארץ ישנם ציי רכב יוקרה שבהן גם רכבים מסוג לימוזינה שיכולים לכבד כל סוג של מעמד ולהציע סוגים נהדרים של פינוק שחייבים לחוות לפחות פעם אחת בחיים האלה.

מאת: רוני הכהןליסינג והשכרת רכב13/03/172449 צפיות
בשביל מה קיימים רכבים מפוארים כדוגמת לימוזינה? רכב כזה ארוך שיש בו אבזורים יוקרתיים ואורך שמזכיר חיבור של שני רכבים יחדיו חייב לספק תוכן שפונה אל אנשים רבים כמענה לרמה כזו של פופולאריות.

מאת: ליאורליסינג והשכרת רכב02/02/162175 צפיות
השכרת רכבים בארץ מאפשרת למי שזקוק לרכב צמוד לתקופת זמן קצרה לקבל את מבוקשו. השכרת רכב בעולם התחילה בשנת 1918 ברחוב צדדי בעיר שיקגו שבארצות הברית. מאז מכוניות הפכו לדבר שכיח ונפוץ וכך גם חברות השכרת רכב.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica