חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אביהו הורוביץ - האם השוק רווי במכוניות חדשות ?

כלכלני האוצר מנסים לשנות את  כללי המשחק של חברות הליסינג באמצעות שינוי תקנות מס חשובות. באמצעות חוק ההסדרים החדש, הם מנסים לקבוע עובדות, ומתעלמים מההשלכות הקשות העלולות לנבוע מהחלטות אלה.

נכתב על ידי יועץ הליסינג – אביהו הורוביץ


מהם התיקונים בחוק ההסדרים והשפעתם על חברות הליסינג?
חברות הליסינג נהנות עד היום משני פרמטרים המקלים עליהם להרוויח: האחד הוא שיעור הפחת, והשני שיטת ה"שיחלוף".

גובה הפחת הרגיל לכלי רכב פרטיים הוא 15%. חברות ההשכרה והליסינג קיבלו שיעור פחת גבוה יותר של 20%. ההבדל נעוץ בכך שרכב פרטי אינו משמש לייצור הכנסה, בעוד שאותו רכב משמש את חברות הליסינג למטרה זו בלבד.

למעשה, למרות שחברות הליסינג מקבלות הנחות מפליגות בעת רכישת כלי רכב, התאפשר להם לרשום בספרים פחת של 20% לצרכי מס, וכך קטן הסיכון ליצור הפסדים בעת מכירת כלי הרכב המשומשים. לעובדה זו חשיבות מרובה לאור המצב של כלי הרכב המשומשים, ומצבו של ענף הרכב בכלל. כיום, עקב היות השוק רווי ומסוכן, יש לכך חשיבות רבה וקיים ספק אם המכירות של כלי רכב כיום יוצרות לחברות הליסינג רווחים. רווחים טמונים בשיטה המאפשרת הפחתת העלות עקב מימושו של ס' 96 כמפורט בהמשך.

בפועל עד היום חברות ההשכרה והליסינג אכן הצליחו ליצור רווחים, החייבים מס, ממכירת כלי הרכב המשומשים. מדוע אם כן לעשות שינויים כאלה הבאים לידי ביטוי בחוק ההסדרים החדש ? נראה כי השינוי העיקרי טמון דווקא במכה השנייה המפורטת להלן.

ס' 96 לפקודת מס ההכנסה, איפשר לחברות הליסינג לדחות את תשלום המס בכפוף לזכות השיחלוף. כלומר אם נוצר רווח  ממכירת כלי רכב, וחברת הליסינג תרכוש באותה העת רכב אחר במקומו, הרווח יופחת מעלות הרכב החדש בספרי חברת הליסינג.

סעיף זה מאפשר לדחות תשלום מס לאלה שהרכוש שבידם משמש כאמצעי ייצור. למעשה מדובר בסעיף חשוב המאפשר המשך פעילות תקינה לאורך זמן של אלה שהרכוש בידם משמש כלי עבודה, ובזכותו הם מצליחים לייצר הכנסות.


ההיגיון המעוות וסכנותיו בהחלטה שלא להחיל את ס' 96 על חברות הליסינג
למעשה חוק ההסדרים מאמץ, בשלב זה, גישה לפיה למרות שמדובר בכלי עבודה המייצר הכנסות אצל חברות הליסינג וההשכרה, יכול האוצר לשנות הסעיף בחוק, שלא באמצעות חוק רגיל, אלא בעקיפין באמצעות חוק ההסדרים, ולאפשר לעשות בחוק הקיים שימוש באופן סלקטיבי.

מדובר בהחלטה שרירותית ומסוכנת. במדינה מתוקנת לא מקובל לבצע שינויים באופן נקודתי שמשפיעים רק על מגזר אחד ולא על הכלל. ההצעה בחוק ההסדרים קובעת מי לא יוכל לעשות שימוש בחוק למרות העובדה שאין דרך להבדיל בין מכונה תעשייתית לבין כלי עבודה אחר המניב הכנסות.

ההחלטה שרירותית משום שכל בר דעת מבין שלהוראה זו בחוק יש היגיון: לאפשר להחליף נכס על מנת לאפשר יצירת הכנסות למרות התיישנותו והתבלותו. לא ניתן לשנות מעת לעת ענף פעילות רק משום שחסרים כספים בתקציב המדינה. אם רוצים לשנות זמנית, השינוי צריך להיות רוחבי: על הכלל.

ההחלטה מסוכנת משום שעלולה לחסל כליל ענף שלם של ליסינג והשכרה. חיוב במס על רווח הנובע ממכירת כלי רכב משומש, יקשה על רכישת כלי רכב חדש. למעשה, התוצאה יכולה להביא למצב של הגדלת הסיכונים אצל חברות הליסינג.

רק היום פורסם בעיתון דה מרקר בדבר ניסיונות האוצר לפגוע בענף הליסינג. גילוי הממצא בחוק ההסדרים עורר את ארגון חברות הליסינג וההשכרה ונראה כי הם מנסים לפעול לביטולה.


צפויות  תוצאות הרסניות לענף
ההשלכות ממימוש צעדים אלה יהיו הרסניות. חברות הליסינג מנסות למצוא את נקודת האיזון בין מחירי ליסינג שיאפשרו להם להרוויח, מול מחיר שיהיה עדיין כדאי לביצוע עסקות ליסינג. ברגע שחל זעזוע במחירים כלפי מעלה, הכדאיות לביצוע עסקת ליסינג פוחתת. התוצאה עלולה להיות הקטנת הענף. לכך עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת גם על תקציב המדינה ובוודאי על כלל צרכני הליסינג בארץ.

הכנסות המדינה
ענף הליסינג מקיף כ- 200 אלף כלי רכב. היקף הרכישות השנתיות של ענף זה, וענף השכרת הרכב, מגיע לכ- 100 אלף כלי רכב בשנה. הערכה כללית מדברת על כך שהיקף המיסוי של כל כלי רכב הוא כ- 50 אלף ₪. כלומר הכנסות המדינה ממיסוי כלי הרכב הנרכשים מגיעה לכ- 5 מיליארד ₪. הפחתה של כמות כלי הרכב הנרכשת תפחית סכום זה, ובסופו של דבר תיפגענה הכנסות המדינה. ההחלטה תגיע לפתח האוצר כבומרנג!

עסקות הליסינג
מזה זמן מנסים כלכלני האוצר לייצר הכנסות נוספות מענף הרכב הצמוד. מדובר בחיובים בגין "מס נסועה" שיקבע לפי כמות הק"מ שביצע כל משתמש, ב"מס גודש"- שיוטל על נסיעות באזור בו יש פקקי תנועה ועוד היד נטויה.

הפעם מדובר בפוטנציאל למכה אנושה לענף הליסינג. חברות הליסינג יאלצו להעלות את מחירי  הליסינג. עלייה זו תקטין את הביקוש ואת כמות כלי הרכב בענף עד לרמה שרק אלה הזקוקים לכלי הרכב לצרכי עבודה יעשו בהם שימוש.

משתמשי הליסינג יצטרכו לעדכן את נקודת האיזון לכדאיות השימוש אם הם לא משלמים רק את שווי השימוש. שכן, ישנן חברות רבות המחייבות את עובדיהם במלוא עלות הליסינג. עד כה, העובדים נהנו מהשימוש ברכב ליסינג בגלל ההנאה הנובעת מקבלת עלות הדלק מחד, ומאידך, חיוב ברוטו של התשלומים. רמת האיזון הגיעה לעיתים עד צריכה של כ-15 אלף ק"מ לשנה. נראה כי עליית מחירים תעלה את נקודת האיזון ותקטין את כמות המשתמשים.

סיכום
במידה ולא ישונה חוק ההסדרים בנוגע לשינוים לגבי חברות הליסינג, הציפייה היא להעלאת מחירים משמעותית, וקריסה אפשרית של חלק מהחברות העוסקות בתחום זה. צריך לבחון מה ניתן לעשות מהיבט המחיר מחד, אבל בעיקר כיצד להגן על צרכן הליסינג מפני אירוע העלול להתרחש אצל חברת הליסינג מאידך.

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג
לפרטים נוספים - אביהו הורוביץ :
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג.

אביהו הורוביץ, בעל חברה ליעוץ ליסינג. החברה נותנת מענה לצורךהקיים לייעוץ מקצועי פיננסי וטכני גם בענף זה כמו ברבים אחרים בארץ. החברהמעניקה שרותיה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות ציבוריותמובילות בענפי המזון, השירותים, ההייטק, עיריות ומועצות אזוריות ועוד. ביןהיתר נמנים על קהל לקוחותיה חברת זוגלובק, טמפו, אופיסופט, פיתקית,אלקטרוטרם, יקבי ברקן ועוד.

טל: 050-5332449
מייל: Horowitz.advisors@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביהו הורוביץ

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב04/12/136008 צפיות
ענף הליסינג עובר שינויים רבים לאחרונה. להלן תשקיף לשנת 2014. הטענה המרכזית היא שאנחנו נמצאים בתחילת תהליך עלייה במחירי הליסינג והצטמצמות פיזית של הענף כולו.

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב23/10/132953 צפיות
פרסומים רבים מחברות אין ספור עוסקים במונח "ליסינג פרטי". אנסה להציג כאן את האבחנות בין כל "שיטות" הליסינג, ומהי הדרך הנכונה והטובה ביותר לצרכי אדם פרטי המבקש למצוא תשובה לצרכיו.

מאת: אביהו הורוביץחברה ומדינה - כללי18/09/131269 צפיות
במסגרת קיצוצים בתקציב המדינה, החליט האוצר לבטל את תכנית הגריטה. תכנית הגריטה נדרשת לא רק למען תועלת הציבור בעל כלי הרכב הישנים, אלא בעיקר לתועלת המדינה. רק היעדר מחשבה הגיונית אפשרה להגיע למצב זה, ונראה כי יש להעמיד את כלכלני האוצר שיזמו הביטול על טעותם. נסביר מדוע ביטול התכנית גורם נזק למדינה, ובעיקר לאוצר.

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב13/06/13985 צפיות
כיום קיימת אנדרלמוסיה בענף כלי הרכב כתוצאה מחוסר תיאום בין משרדי הממשלה. נסביר את המצב ונבחן מהם התנאים הנדרשים לסיווג עסקת ליסינג מימוני כעסקה נכונה. כמו כן נראה מה ההשלכות של אי עמידה בתנאים.

מאת: אביהו הורוביץרכב25/04/131055 צפיות
שוק כלי הרכב בישראל עומד באמצעו של מהלך, שבא לענות על צרכי המשתמשים: כלי רכב חדשים, חסכוניים וזולים. לאחרונה החלו להיות זמינים כלי רכב משפחתיים חדשים, הזולים מאלה ה"רגילים", ובהחלט עונים לציפיות המשתמשים.

מאת: אביהו הורוביץרכב07/04/13988 צפיות
נדמה כי בסוזוקי לא קופאים על השמרים וממשיכים לחפש כיצד להתחדש ולגוון. חברת סוזוקי לא נשארת מאחור ומשדרגת את הסוזוקי המשפחתית לג'יפון.

מאת: אביהו הורוביץהודעות לעיתונות - כללי17/03/131150 צפיות
רנו קליאו RS הדור הרביעי מגיעה עם מנוע טורבו, תיבת כפולת מצמדים וגרסת קאפ מעולה. האם הדגם החדש של רנו קליאו יצליח בישראל ?

מאמרים נוספים בנושא הודעות לעיתונות - כללי

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222948 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222894 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/223075 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/222674 צפיות
רוזן, משרד עורכי דין מוביל לזכויות משקיעים, מעודד את המשקיעים בקבוצת ארגו אינטרנשיונל הולדינגס בע"מ להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – ARGO

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22712 צפיות
Tusk Inc. Limited (www.tusklimited.com) חברה שהחלה ב-2012 כחברת ניהול הון בבריטניה וקואלה לומפור עם משרדים ברחבי העולם, וכיום היא אחת מחברות פתרונות החשמל המובילות המתמקדות בייצור עבור משתמשים של ציוד כרייה, אנרגיה סולארית ומתאמים מכריזה על מוצרים משולבים חדשים. קו המוצרים מיועד בעיקר למטרות חשמל. כל כורה שנקנה מגיע עם פאנל סולארי כדי להפחית את צריכת החשמל.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22720 צפיות
רוזן, חברה מכובדת ומובילה, מעודדת את המשקיעים ב- Core Scientific, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CORZ

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי23/11/22719 צפיות
נובמבר 2022 – בעקבות ההצלחה של תוכנית ההאצה MultiChoice Africa, שהבטיחה מימון של 16 מיליון דולר (דולר ארה"ב) לשישה עסקים מתעוררים אשתקד , התוכנית הורחבה לשמונה מדינות נוספות ברחבי אפריקה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica