חברות ציבוריות, שלנו או שלהם?
נחזור לחברות הציבוריות, והפעם הרשתות הקמעוניות של המזון.
ברור לנו שהציבור שותף ברשתות אלה אם באמצעות מניות, אגרות חוב, או מימון בנקאי או חוץ בנקאי. שהרי בסופו של יום עסק עם הוא לא מתנהל נכון, הציבור כולו סובל מפעולותיו מכול כוון שלא נסתכל עליו.
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני רוצה להעלות על שולחן הניתוחים את המיזם החדש של רמי שביט "קוסט 365" אז בסדר שרמי שביט הצהיר במסע יחסי הציבור שלו כי רמי לוי שיווק השקמה הוא המטרה שלו, הוא הסדין האדום שלו, ונכון שהמחשבה לנצל את כוח המועדון של 365 המשביר לצרכן ורשת הניו פארם היה נכון בראייה שיווקית ובוודאי שכול יועץ שיווק היה מריע למהלך שכזה כי יש בו פוטנציאל אדיר, אך אם נסתכל ראשית כול על התוצאות העסקיות של קוסט 365 של רמי לוי, נצטרך להעלות חיוך קטנטן לשמע מחזור המכירות לרבעון של 19 מיליון ₪ שבתוכו חגגנו פסח, יום העצמאות, שבועות, לעומת רמי לוי שמכר 755 מיליון ₪. אז נכון שרמי לוי עם מערכת משומנת של יחסי ציבור, ונכון שרמי לוי ותיק הרבה יותר מ-365, ונכון שלרמי לוי יש יותר סניפים! אבל זה לא היה צעד חכם מצד רמי שביט שרצה לסמן מטרה אסטרטגית להיכנס בה לא הבין שהמטרה שהוא סימן היא לא בר ביצוע.
כ-יועץ עסקי אני יכול להבין שרמי לוי עוסק בקמעונאות גרידא, ואילו רמי שביט עוסק במספר תחומים לכן לעולם רמי שביט לא יקרה "מר סופרמרקט" ואילו רמי לוי בהחלט יכול לשאת את התואר הנכסף של "מר סופרמרקט" ולעשות ממנו כסף.
אם ניקח את שלושת הרשתות הגדולות המרוויחות שהם שופרסל רמי לוי ו-טיב טעם, ונוסיף את אלה המפסידות כמו מגה, 365, ויקטורי , נגלה שוק רווי (ועוד לא הזכרנו את שאר הקמעוניות הציבוריות והפרטיות) שוק שהמחיר הוא הקטליזטור העיקרי למחזורים הגדולים אבל לא לרווחים המשמעותיים, למרות עלייה במכירות של רמי לוי הרווח מהמכירות דווקא ירד וזה מוכיח כי מלחמת המחירים חזקה עד חזקה מאד בתחום המרכולים, מחירים שמורידים את הרווחים מטה.
כ-יועץ שיווק, אני מבין ששיטת הסופרמרקט עובדת א) על סחורה של הספקים ובשיטות המשולמות לספקים רק עם המוצרים נמכרים (לא כול הספקים) ב) על מתן שטחי מדף למותגים גדולים המשתתפים עם הנהלות המרכולים בהקמת הסניפים ג) שיטת הסופרמרקט אומרת נפסיד ב-50 או יותר מוצרים אבל נרוויח בשאר מאות המוצרים שנמצאים על המדף. אבל במעבר מהיר על דוחות רווח והפסד של המרכולים, נבין שהיום זה לא בדיוק כך, כי הצרכן הישראלי למד לנסוע לכול מרכול על מנת לקנות ממנו את המוצר הכי זול.