פיתוח הדרכה הוא תחום פעילות העוסק בהעברת מידע וכישורים נדרשים בין עובדי הארגון, תוך זיהוי הצרכים וקביעת יעדים ברורים. הפעילות כולה מכוונת לשיפור הידע הארגוני, לשימור הזכרון הארגוני, ולניהול נבון של מידע בחברה. השקעה מושכלת בפיתוח הדרכה מביאה למצב בו המידע הרלוונטי נמצא בהישג ידו של על עובד, והארגון כולו פועל כאורגניזם חי בעל זכרון ויכולת למידה.
קיימים מספר שלבים בעבודת פיתוח ההדרכה. הראשון שבהם הוא זיהוי צרכי ההדרכה. יש לציין, שהצרכים האלה יכולים להיות גלויים או סמויים. כך, למשל, צורך בהדרכת בטיחות לעובדים בקו יצור של מפעל הוא צורך גלוי: ידוע, שכל עובד חייב על פי התקנות לעבור הדרכה כזאת בתדירות מסוימת. לעומת זאת, חשיפת העובדים לתקדימים משפטיים בתחום הבטיחות בעבודה אינו נראה כצורך חיוני למנהלים רבים. בפועל, דווקא סיפור מהחיים המצביע על ההשלכות החמורות לעובד שלא פעל על פי תקנות הבטיחות, יכול להיות משכנע מאשר מכל הדרכה מקצועית.
השלב השני בפיתוח ההדרכה הארגונית הוא בניית תוכנית הדרכה מפורטת, לתקופה של שנה לפחות. בתוכנית הזאת מפורטים נושאי ההדרכות, מועדי ההדרכות, קהל היעד של ההדרכות, וכך הלאה. ניתן לבצע בתוכנית כזאת חתך לפי קהל יעד ולראות שקיים רצף הדרכות הגיוני ומסודר עבורו. לעתים קרובות נבנות שתי תוכניות הדרכה: תוכנית רב שנתית כללית, ותוכנית שנתית מפורטת המתבססת עליה. גם יישום התוכנית הוא באחריות צוות פיתוח ההדרכה.
היבט נוסף חוצה תהליך בפיתוח הדרכה הוא פיתוח מערך הדרך, או מספר מערכים. היבט זה כולל התאמה של סוג הדרכה לאופי המידע המועבר ולקהל היעד הרלוונטי, איתור שיטות לימוד אפקטיביות, שימוש בכלים מתקדמים ללמידה, וכדומה. כך, למשל, התבססות על למידה יצרנית (כגון בהנחיית קבוצות) יכולה לתרום לשיתוף מידע ויצירת ערכים מוספים על ידי קבוצת המשתתפים עצמה.
לסיכום, פיתוח הדרכה עוסק בהשבחת הארגון ובניהול הידע והזכרון המצטברים בו. זיהוי נבון של צרכי ההדרכה לאוכלוסיות השונות, גיבוש תוכנית הגיונית ויישומה, כמו גם שימוש בכלי הדרכה מתאימים וחדשניים, מהווים את עיקרי השלבים בעבודה. השקעה בתחום נראית כמשתלמת ביותר, במיוחד בארגונים גדולים.