פרויקט בתחום של ייעוץ ארגוני הוא פרויקט לכל דבר. הוא מכיל את כל השלבים העיקריים של פרויקט (לימוד וניתוח מצב קיים, קביעת יעדים לשינוי, גיבוש תוכנית אופרטיבית לשינוי ויישום ההמלצות). בנוסף לכך, בדומה לכל פרויקט אחר, איכותו יכולה להמדד באיכות, זמן, ומחיר. ננסה לבחון את פרמטר האיכות בפרויקטים בתחום של ייעוץ ארגוני.
עבודת של מומחה בתחום של ייעוץ ארגוני היא, בעיקר, להמליץ על דרך פעולה לשיפור ביצועי הארגון. יחד עם זאת, ערכן של המלצות אינו גבוה במיוחד ללא יישום נאות. אם הייעוץ הארגוני מסתיים בשלב מתן ההמלצות, אין לו ערך ממשי. עתה שההמלצות ניתנו, היועץ חוזר למשרדו ויישום ההמלצות מוטל על הנהלת הארגון. כל התקלות והשינויים בתהליך היישום יפלו על כתפיה הרחבות של ההנהלה, ואילו היעוץ סיים את מלאכתו. במצב זה ההמלצות הטובות ביותר אינן שוות הרבה. לכן בעת פנייה לעזרה בתחום הייעוץ הארגוני חשוב מאוד להגדיר את מדדי ההצלחה הריאליים של הייעוץ.
ניתן להביא מספר דוגמאות למדדי הצלחה כאלה, שיעלו את המוטיבציה של היעוץ ויערבו אותו בפרויקט באופן טבעי. כך, למשל, אם נושא הפנייה היה ייעול תהליכי העבודה, אזי המדדים להצלחה יהיו ירידה בהוצאות, קיצור משך הזמן שנדרש לביצוע פעולות מסוימות, שיפור באיכות התוצרים של הארגון (באמצעות מספר לקוחות חוזרים וכדומה). אם נושא הפנייה היה גיבוש והטמעה של תרבות ארגונית, אזי מדדי ההצלחה יהיו קשורים לנאמנות העובדים לחברה, ירידה בעבירות משמעת וכדומה.
נכון שמדדים מהסוג הזה יכולים להבחן רק כעבור תקופה מסוימת לאחר יישום ההמלצות של היועץ, ולא ראוי לעכב את התשלום על שירותיו עד לבחינה זאת. יחד עם זאת, מומלץ להגדיר מראש תשלום של בונוס אטרקטיבי ככל שניתן במידה והמדדים הנבחנים יעמדו בציפיות. במילים אחרות, יש לתגמל את היועץ באופן מלא לאחר סיום הפרויקט, ולתגמל אותו פעם נוספת אם יתברר שעבודתו הניבה פרי.
לסיכום, קביעת מדדי איכות לפרויקט ייעוץ ארגוני היא חיונית. בצורה כזאת ניתן לכמת את התועלת מהייעוץ, לתמרץ את היועץ להשקיע מחשבה נוספת בכל המלצה, לערב אותו בתהליך יישום ההמלצות ולגרום לו להרגיש מעורב בפרויקט.