חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דוקטור אורי עצמו על אופרה איטלקית - הגיגים ומחשבות במבט לאחור

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/20092806 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אופרה איטלקית - הגיגים ומחשבות

•·         מהלך המאה ה-18 החלו לצוץ במקומות שונים באירופה ובעיקר בנאפולי וונציה אופרות קצרות קומיות הדומות לקומדיה דל ארטה המשקפות את חיי היום יום האמיתיים, אופרות אלו היו בד"כ קצרות למדי, בערך ה- 40 דק, אשר היו מבוצעות לעיתים אף בין מערכות של אופרות רציניות ובהן היה מס' קטן של דמויות ותזמורות, כמו כן גם השפה המוסיקאלית הייתה שונה במקצת. במהלך המחצית השנייה של המאה ה-18 התחיל תהליך של שילוב בין האופרות הקומיות הקצרות לאופרות הרציניות. כך, עם הזמן, בשל דרישות גם מצד הקהל וגם מצד תיאורטיקנים למשהו שונה המשלב בין כל האלמנטים התפתחה הקומדיה. כאשר ניתן לעמוד על מס' הבדלים ברורים: (1) הדקלום נהיה יותר לירי ומלודי (2) בשונה מאופרות רציניות אין כבר הפרדה המוחלטת בין רצ'טטיב לאריה (3) יש שימוש בשילוב רחב יותר של מוסיקה ותזמורת (4) יותר קטעים המיועדים למס' דמויות (5) התחיל עידן של צורת הסונאטה.

 

 

•·         האופרה המוסיקאלית מבוססת על שילוב של מאפיינים טיפוסיים של אופרות טרגיות ואופרות קומיות קצרות גם יחד, השילוב מתבטא באפיון הדמויות, בסגנון המוסיקאלי, בתפקידן הדרמטי של הדמויות ובמלל. הקומדיה שהתפתחה במאה ה-18 התאפיינה בשילוב רב של מוסיקה ותזמורת, קטעים של מס' דמויות יחדיו, מבנה של צורת סונאטה, ודקלום לירי ומלודי   ניתן לומר כי האופרה נישואי פיגרו מאת מוצארט משנת 1786 הינה אופרה קומית (בופה) אשר משלבת עקרונות טראגיים, דרמטיים וקומיים ואף רוב הדמויות (למעט שלושה) הינן דמויות קומיות הן מבחינת תפקידן הדרמטי והן מבחינת אפיונם וסגנונם המוסיקאלי. כמו כן כמו באופרות קומיות אחרות יש קטעי אנסמבל בו יותר מדמות אחת שרה יחד עם שאר הדמויות האחרות.

•·         SCENA  היא יחידה שלמה  במובן במתי של המילה, במאה ה-18 המעבר בין סצנה לסצנה אופיינה בכך שדמות אחת נכנסת או יוצאת ללא קשר לשינוי התפאורה, לעומת זאת במאה ה-19 למילה SCENA היו שתי משמעיות: (1) מיקום ותפאורה, (2) פירוש מוסיקאלי. שהיא חלוקה הקרובה יותר לתיאטרון וכוללת קטע של רצצ'טיב  שמובילה לאריה איטית הנקראת Cantabile אשר התאפיינה במאה ה-19 בכך שהייתה הרבה פחות קרובה לדקלום ודומה לאריוזו, ולעיתים אין בה בכלל מוסיקה, או שיש תזמורת.  לאחר אריה זו נכנס קטע הנקרא TEMPO DI MEZZO אשר הוא קטע בייניים שהוא סוג של רצצ'טיב מהיר יותר בד"כ עם יותר מדמות אחת ולאחריו  באה אריה מהירה הנקראת CABALETTA אשר בה יש זעם רב  וכן הצהרת כוונות ולבסוף קטע סיום שלעיתים מלווה במקהלה. אנו נתקלים במרכיבים אלו באופרה האיטלקית TROVATORE שהולחנה ע"י ורדי במאה-19.

היום בלימודי קורס סאונד לומדים את זה  כמו שצריך בטח שגם תקליטנים שסיימו קורס תקליטנים

•·         צורת הסונאטה (לנגן/לצלצל ביחד) הינה צורה מורכבת ומסובכת הכוללת מרכיבים תיאטרליים, אשר התחילה עוד במוסיקה הקולית במיוחד הקאמרית כאשר הסונאטה הייתה עוד בימי הרנסאנס. ואילו צורת סונאטה יש רק בתקופה מאוחרת יותר (מתחילת מחצית שנייה של המאה ה- 18 ועד סוף המאה ה-19 בערך).  צורת הסונאטה התפשטה לתזמורת ולקונצרטים ולאחר מכן התפשטה גם לאופרה. בצורת סונאטה יש לנו דוג' מצוינת של צורה שנולדה כצורה מוסיקאלית טהורה אך כוללת גם מרכיבים דרמטיים. צורת הסונאטה מופיעה במערכה הראשונה ומתחילה עם תצוגה אשר בה קבוצה אחת של נושאים מוסיקאליים היכולים לכלול מוטיבים שונים, ולאחר מכן יש קבוצה אחרת של נושאים או מוטיבים מנוגדים. וכך נבנה ההיבט הדרמתי כתוצאה של הניגוד. בהמשך יש קטיע של פיתוח אשר הוא במה של כל המאבק ובו המלחין לוקח חלק מהמרכיבים של הקבוצה הראשונה ומתחיל לעשות בהם חיבורים שונים, לאחר מכן יש חזרה על הנושא הראשי ועל ההתחלה (לעיתים משלב אלמנטים משתי הקבוצות הראשונה והשנייה). לבסוף יש קטע של קודה (הזנב) אשר הוא עיבוד מחודש של כל הנושאים שנשמעו עד כה כמעיין עימות וירטואוזי, הנמצא בעיקר ביצירה קאמרית ומקבל חשיבות מיוחדת בקונצ'רטו שם יש סולן ויש עיבוד נוסף של כל מה שהיה עד כה.

•·         דבר ראשון התחיל ואומר שמבלי כל ספק, בלי קשר לדעתי, האופרה חשובה לאנשים גם היום, כיצירה אומנותית המנציחה ומשמרת תרבות, מסורת ופולקלור מקומי. לטעמי האישי חשיבותה טמונה ביכולת שלה במהלך השנים להתפתח ולשלב בתוכה מאפיינים שונים וצורות שונות (קומי, טראגי, דרמאטי וכו') אוסיף ואומר כי עצם השתקפות של סיפורים שמחד לוקחים אותך לנק' זמן ומקום שונה (לדוג'- מיתולוגיה יוונית ב"אורפאוס" או רומא הקיסרית ב"הכתרתה של פופאה") ומאידך נוגעים בנקודות  אשר מעסיקות ויעסיקו אות האדם תמיד (לדוג'- שררה מול מוסר, בגידות וכו'), וכל זאת בשילוב של אלמנטים אומנותיים רבים הם לב החשיבות של האופרה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101799 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012173 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/092312 צפיות
על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה. הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/0929247 צפיות
המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים. מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב.

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092556 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/095394 צפיות
מהו עקרון חוקיות המנהל? כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות. עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

מאת: ערן שלזינגרבחירות07/01/099883 צפיות
מפלגה מבקשת ומאמינה בצורך לשקף את הציבור. היא יודעת שקשה לה להפיק זאת במע' בחירות רגילה. היא יוצרת הפלייה מכוונת בין מתמודדים, הפלייה מתקנת כדי להגיע למיקסום שיקוף הציבור. היא מתכננת לה שדרוג לאנשים הבאים ממקומות שאינם מרכזיים בחברה, בגיאוגרפיית המדינה וכו'. טכניקה זו מאומצת גם ברמה הארצית שלעיתים יש מדינות הקובעות שחלק מנבחרי הציבור יבואו מפלגים מסוימים בחברה - שיטות ממשל עם כמה ראשי פרלמנט שייבחרו ע"י אנשי האזור.

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/205147 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205632 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205647 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/196288 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193676 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193641 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193898 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica