חפש מאמרים:
שלום אורח
22.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יחסי גומלין בין הפרעות קשב וריכוז לדימוי עצמי נמוך

מאת: ציפי כץהפרעות קשב וריכוז02/03/20131612 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הפרעות קשב וריכוז פוגעות ביכולת ללמוד, להקשיב, לזכור. חלקן גם מלוות בהתנהגות אימפולסיבית ותזזיתית. אלו הן ההשלכות המיידיות הברורות והטריוויאליות של התופעה. אולם יש להן גם השפעה עקיפה, שחשוב להכיר: הן גורם מובהק לדימוי עצמי נמוך.

מאידך, גם לדימוי העצמי יש השפעה על היכולות וההתנהגויות שהוזכרו כאן. לפיכך, עלול להיווצר אצל ילד עם הפרעות הקשב והריכוז מעין גלגל, שבו ההתנהגויות משפיעות על הדימוי העצמי, וההפך. המטפורה המתאימה יותר היא אולי כדור שלג, שעלול להתגלגל במורד, ניזון משני הגורמים האלה שמעצימים אחד את השני, ומצרף את התסכולים, הכעסים, ויחסי גומלין עכורים עם הסביבה.

דימוי עצמי של ילד נבנה על בסיס חוויות של הצלחה ושל כישלון, יחס הסביבה אליו, הציפיות ממנו, ומידת הפער בין חוויית הילד את עצמו לעומת הדמות שהוא היה רוצה להיות. ילד שמתנסה בהצלחות מפתח תחושת מסוגלות. תחושה כזו מסייעת לו להתמודד גם עם כישלונות מידי פעם. אולם כישלונות חוזרים ונשנים, גורמים לו לאבד את האמון ביכולתו להשיג הצלחות. מובן שילד, שנמצא בתקופת החיים בה הוא מעצב את אישיותו, מושפע ממה שהסביבה משדרת לו לגבי עצמו. אם הוא לא מקבל תחושה של אמון ביכולותיו, אם השדרים שהוא מקבל לעיתים קרובות הם שליליים, כעס, חוסר שביעות רצון וכדומה, זו הדרך בה הוא יחווה את עצמו. חסר מסוגלות, טיפוס שלילי שמתעמת תדיר עם סביבתו, וחסר סיכוי להגיע להצלחות. באופן טבעי הילד רוצה להיות דמות אחרת. לא הדמות שלתפיסתו מאפיינת אותו. ואז מצטרף לגורמי הדימוי העצמי שלו גם עניין הפער. בין הרצוי לבין מה שהוא חושב שמצוי.

עתה נשווה את עולמו של הילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז למודל בניית הדימוי הנ"ל: בשל בעיית הקשב, הוא מרבה בהתנסויות שליליות בלימודים. הסביבה, הכוללת את מערכת החינוך, את ההורים ואת החברים, עלולה לשדר לו חוסר אמון ביכולת להצליח, והילד מטמיע. הוא ננזף ומוכח לא מעט. ייתכן שהוא גם נוטה להתנהגות היפראקטיבית, מה שעוד מוסיף, מקצין את התגובות, ומדגיש את הפער בין מה שהוא חושב שהוא לבין האידיאל שהוא בנה בעזרת החברה. בתסריט כזה כמעט ואין מנוס מפגיעה בדימוי העצמי.

כשתחושת חוסר המסוגלות הזו נבנית, אובדת המוטיבציה להתקדם ולהצליח. כי אין את האמונה שזה אפשרי. נוצר וויתור מראש שמצטרף לבעיות הקיימות בלאו הכי כתוצאה ישירה מבעיית הקשב. לכך מתווסף אנטגוניזם לסביבה הבעייתית – בית הספר, בדרך כלל. ההשלכות ההתנהגותיות והלימודיות שנובעות מהמקום בו נמצא ילד כזה יכולות להיות מגוונות, אך המגמה שלהן ברורה: הן מזיקות!

מה עושים? זה נושא למאמר בפני עצמו. אך נדגיש כאן את העקרונות החשובים: חשוב לזהות את הבעיה ולהכיר בה. אם הגורם שמניע את כל ההשתלשלות הזו הוא בעיות קשב וריכוז – חשוב למצוא זאת באיבחון. המלצה נפוצה היא לטפל תרופתית. לפחות לנסות. במקביל חשוב להבין ולהפנים את מקור הבעיה והסימפטומים. לקחת אוויר, אם צריך, להגיב במינון מתאים, ובאופן מושכל. חשוב מאוד לשדר אמון, להעצים, לאפשר חוויית הצלחות. קבלה והכלה בהחלט מטשטשות את הפער בין החוויה העצמית לתפיסת האידיאל. והמשמעות היא בהכרח חיובית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציפי כץ – תרפיסטית נוירו התפתחותית תפקודית.  מטפלת בתפקודים של בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות בעיבוד החושי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציפי כץ

מאת: ציפי כץליקויי למידה02/11/144097 צפיות
ללקויות למידה יש השלכות תפקודיות. אולם עיקר התסמינים השליליים נובע דווקא מהשלכות משניות של התופעות, שבסיסן בתסכולים הנובעים מהפער בין ציפיות הסביבה לבין ההתנהגויות של בעלי הלקויות. המאמר מסביר את מהות הפער וגורמיו, ונוגע באפשרויות הטיפול היעיל, שיסייע להתגבר על הקשיים ולמצות את הפוטנציאל הטמון בכל אחד.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162196 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161707 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152564 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152153 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151959 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/152005 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152180 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica