פיתוח הדרכה הוא תחום העוסק בהסדרה של כל אמצעי ההדרכה הפנים ארגוניים. מטרתו העיקרית של צוות פיתוח הדרכה היא ניהול אפקטיבי של הידע המצטבר בארגון, שימורו והפצתו בין העובדים.
מערך של פיתוח הדרכה צריך לכלול ולהקיף את כל עובדי הארגון. באופן טבעי, העובדים החדשים הם המשתמשים הראשונים של הדרכות מקצועיות, פעולות חניכה וחפיפה, וכדומה. יחד עם זאת, אין להסתפק בהדרכת העובדים החדשים בלבד. יש לדאוג להדרכות עבור כלל העובדים גם בנושא המקצועי וגם בנושאים נלווים, כגון רענון נהלים, בטיחות בעבודה, עדכוני חקיקה רלוונטיים, תרבות ארגונית, וכדומה.
אחת המטרות החשובות של פיתוח הדרכה היא הגברת המוטיבציה של העובדים, תרומה לפיתוח זהות ארגונית, והטמעתה של תרבות ארגונית בקרב העובדים. במצב האידאלי, כל אחד מהעובדים יחוש את שייכותו לארגון, יבין את חזונו ואת יעדיו, וישאף לתרום להשגתם. במצב כזה אין צורך בפעולות של אכיפת משמעת, בדיקת כרטיסי נוכחות וכדומה. מוטיבציה טבעית, הנובעת מתחושת שייכות, תורמת מאוד לשיתוף הידע בין העובדים ולתפקוד יעיל יותר של הארגון באופן כללי.
על מנת שמערך פיתוח הדרכה יתפקד ביעילות, חשוב שישען על הכלים המתקדמים ביותר, כגון סרטוני הדרכה, הדרכות אינטרטיות אונליין, סדנאות קבוצתיות, הדרכות פרטניות, וכדומה. שימוש בכלים מתאימים מייעל את ההדרכות ומאפשר למידה מהירה ומהנה.
חשוב לקבוע כללים להדרכות, ולדעת בכל מקרה ומקרה מי צריך להעביר את ההדרכה (הם איש מקצוע מהארגון? מדריך חיצוני? מקור מידע אחר?), מתי היא צריכה להיות מועברת (האם לפני התחלת העבודה או במהלכה), כמה זמן יש להקציב להדרכה ומתי יהיה צורך בהדרכה הבאה באותו נושא. הדרכות מסודרות ולא מאולתרות תורמות להעברה יעילה של ידע, ללא בזבוזי זמן ותוך מניעת כשלים בתפקוד העובדים.
לסיכום, פיתוח הדרכה עוסק בהעשרת העובדים ובשיתוף הידע הפנים ארגוני. ניהול נכון של ידע יאפשר לארגון לתפקד כישות שלמה, ולא כאוסף של אנשים בודדים בעלי רמות ידע שונות. ארגון שמנהל נכון את הידע המצוי בו עשוי להפיק ממנו תועלת רבה, ללמוד מטעויות העבר ולא לחזור עליהן, ולפעול תוך שיפור מתמיד.