אנשי עסקים, ובעיקר מנכלים של חברות פרטיות וציבוריות, בעלי עסקים קטנים ובינוניים, לכולם יש מחנה משותף אחד. "המיתון והאטה תופסת תאוצה.
המשק הישראלי היום נמצא בתקופה של האטה (פברואר 2013) התחושה היא שאפילו השנה בהתקרב חג הפסח מרץ 2013 לא נרגיש התאוששות כזאת ואחרת בתנועת הקונים, או בהתרוממות של עסקים מסוגים שונים, ההפך, החופשות הארוכות בחגי האביב רק יביאו עסקים רבים לקשיים. כמי שנותן ייעוץ עסקי ניתן למדוד את נושא ההאטה שבמשק על פי פרמטרים כאלה ואחרים, וביניהם נושא האבטלה. כאשר הצמיחה גבוהה בתחזיות מעל 3% עדיין ניתן ליצור מקומות עבודה אך כאשר הצמיחה נמדדת באחוזים של פחות מ-3% אזי אבטלה היא תוצאה בלתי הפיכה. אם נסתכל על שיעור הצמיחה ברבעון האחרון נמצא כי הגידול היה 2.5% מה שמבטיח לנו אבטלה שרירה וקיימת גם היא כמעט לא מורגשת אצל רבים מהאזרחים במדינת ישראל. (במאמר מוסגר הרי שהכלכלנים חוזים בשנת 2012 עליה של 2.8% מה שאומר כי האבטלה לא תיבלם אלה רק תעמיק ומאחר וכלכלנים הם רק כלכלנים ולא נביאים אחוז הצמיחה יכול להיות שיהיה נמוך יותר או בתקווה (לא רציונלית) גבוהה יותר. נתון נוסף שאני כמי שנותן ייעוץ אסטרטגי יכול למצוא היא העובדה בששת החודשים האחרונים של 2012 הייתה ירידה של 5.5% בהשקעות בנכסים קבועים, ירידה של .07% בהוצאה לצריכה פרטית לנפש, וירידה של 1.6% בייצוא סחורות ושירותים, בכלל הנתונים הרבעוניים של סוף 2012 לא מנבאים תחזיות טובות עבור הרבעונים הבאים בואך 2013.. רמז נוסף למצב המתהווה במשק הישראלי אני יכול להגדיר במסגרת היותי יועץ עסקי לחברות היא הירידה באינפלציה בשנת 2012 והצפי כי בשנה הקרובה אנו נראה שינוי שנתי של 1% בלבד. אם נקח בחשבון את הירידות בסקטורים השונים בשנת 2012 כמו: רשתות השיווק ירידה של 2.6% מספר לינות התיירים ירידה של 16.7% יצוא הסחורות (לא כלל הייצוא) ירידה של 10.1% חומרי גלם ירידה בביקוש של 16% ויבוא מוצרי השקעה ירידה של 26%. מה שכן רשם עליה הוא השימוש בכרטיסי אשראי בשיעור של 6.4% מה שאומר שהישראלים חסרים במזומנים ופורסים את הרכישות שלהם לתקופות ארוכות יותר. אם נסכם את המגמות ונקשור אותם גם לצד הפוליטי בו מצויה כרגע מדינת ישראל (פברואר 2013) מצב אשר יחייב גזירות כלכליות קשות על הציבור בישראל ובעיקר על העסקים בישראל נבין ש-2013 לא הולכת להיות שנה קלה לציבור העסקים בישראל, ואני צופה התרסקויות רבות של עסקים אשר לא יטמיעו שינויים ומהליכים דרמטיים בעסקים שלהם. מסקנה זאת לא מנווטת רק לעסקים הקטנים אלה גם לקונצרנים ולחברות הגדולות אשר שם המצב לא יהיה יותר טוב. התנהלות, היא סוד המפתח, בתקופה סוערת זאת.