כל ארגון, ובמיוחד ארגון מסחרי, הוא ישות מורכבת הנאלצת להתמודד עם מציאות משתנה בכלים הקיימים לרשותה. האיזון בין השינויים התמידיים המאפיינים את המציאות הזאת לבין השאיפה ליציבות מסוימת הוא עדין מאוד. ייעוץ ארגוני עוזר לבתי עסק למצוא את נקודת שיווי המשקל האופטימלית, על מנת לתפקד באופן מיטבי ביום יום וגם להיות ערוכים לשינויים אפשריים או צפויים.
ייעוץ ארגוני ניתן גם על ידי יועץ פנימי (עובד הארגון) וגם על ידי גורם חיצוני (חברה או יועץ). בעוד שיועץ ארגוני "אורגני" מכיר טוב יותר את התהליכים, את האווירה ואת הדמויות הפועלות, יועץ חיצוני אובייקטיבי יותר ומכיר טוב יותר את מגוון השיטות המקובלות בתחום. לכן ברוב המקרים כאשר נדרש לבצע שינוי או לייעץ בנוגע להתייעלות הארגון, יוזמן ייעוץ ארגוני חיצוני.
תהליך הייעוץ הארגוני על ידי גורם חיצוני מתחיל תמיד מלימוד המצב הקיים. שלב זה בתהליך יכול להיראות מעיק למנהלי הארגון, שכן הם יידרשו להקדיש מזמנם להסברים מיותרים לכאורה. יחד עם זאת, דווקא כאן מבט טרי מבחוץ עשוי לגלות נקודות כשל שמתחבאות מעיניהם של כל עובדי הצוות. ככל שיעמיק היועץ וישוחח עם אנשים בדרגים שונים, ילמד את הנהלים ואת המדיניות, כך הוא יוכל לגבש תמונה מלאה יותר ונאמנה יותר למציאות של המצב הקיים.
בשלבים הבאים יוצגו המסקנות של המחקר שנעשה. חשוב מאוד שהיועץ יצביע הן על נקודות לשיפור והן על נקודות לשיפור, וידרג אותן על פי סדר חשיבות. מסקנות אלה יובילו אותו להמלצות לשינויים. חשוב שהיועץ יציג כמה חלופות לשינויים, חלופות שונות בתכלית, ויסביר את ההשלכות הצפויות של כל פעולה. ההחלטה על החלופה המועדפת צריכה להתקבל על ידי ההנהלה בשיתוף היועץ. מומלץ גם שהיועץ ילווה את הארגון בתהליך יישום ההחלטות.
לסיכום, ייעוץ ארגוני עשוי לתרום רבות להצלחה ולצמיחה של עסק או ארגון, תוך ייעול תהליכי העבודה ושיפור האווירה השוררת בו. חשוב שמנהלים יהיו מודעים לתועלות של ייעוץ מקצועי שכזה ויידעו שאין צורך לחכות למשבר על מנת לבצע שינוי. לעתים דווקא תקופות של שגשוג, בהן נראה שניתן להשתחרר ולעסוק רק בעניינים של יום יום, יבוצע ייעוץ ארגוני שיעזור לעסק להתמודד עם השינויים שיבואו במוקדם או במאוחר.