בתי עסק, חברות וארגונים רבים מזמינים שירותים של ייעוץ ארגוני לצורך שיפור התפקוד והתיעלות פנימית של הארגון. מי שניסה אי פעם להזמין את השירות, יודע שהמבחר הוא עצום וקשה מאוד לבחור את היועץ המתאים ביותר. מספר נותני השירות הרשומים בתחום הוא עצום, וכך גם מספר הגישות והשיטות השונות המקובלות בייעוץ ארגוני. לכן חשוב להכיר כמה כללי אצבע שיאפשרו לכם לאתר את היועץ האופטימלי עבורכם.
על מנת לבחור את היועץ הנכון, צריך להקדיש זמן ומחשבה ולגבש תשובות למספר שאלות בסיסיות. ראשית כל, יש להגדיר את הציפיות מהייעוץ הארגוני המיוחל. במילים אחרות, מהו המהלך אותו אתם רוצים לבצע בארגון ולא יודעים כיצד? האם מדובר בשינוי שיטות עבודה למניעת בזבוזים, במיזוג מתוכנן עם ארגון אחר, בצמיחה, או במשהו אחר? חשוב לדעת מהי המטרה אליה אתם חותרים, על מנת למקד את תהליך הייעוץ הארגוני ולהפיק ממנו את התוצרים הנדרשים.
שאלה נוספת אותה צריך לשאול לפני הפנייה לקבלת שירותי ייעוץ ארגוני היא האם נדרש כאן גם ליווי של הארגון לטווח הארוך, או עזרה נקודתית. חשוב לזכור שחלק מהיועצים מתעקשים על ליווי הארגון בעת יישום ההמלצות של הייעוץ הראשוני, ונראה שישנה הצדקה לכך. יועץ אשר נושא באחריות על המלצותיו ירצה לוודא שמיושמות כהלכה.
ייעוץ ארגוני יכול לכלול גם שירותים של הדרכה או אימון אישי. חשוב לדעת האם שירותים אלה נדרשים לצורך השינוי המבוקש בארגון או לא, שכן רק חלק מהיועצים הארגוניים מספקים אותם.
לאחר שהשאלות האלה יקבלו מענה, מספר נותני השירות הפוטנציאליים יצטמצם משמעותית. על מנת לבצע סינון נוסף, נדרש לבחון את היועצים מבחינת נסיון מתאים, מיקום גאוגרפי בקרבה סבירה לארגון, זמינות ועלויות. במידה והארגון פועל בסביבה ייחודית (למשל, במגזר אתני או תרבותי מסוים), חשוב שהיועץ הנבחר יכיר אותה היטב ויתמצא בה ללא תיווך.
לסיכום, ייעוץ ארגוני הוא תחום בו פועלים נותני שירות רבים, ולעתים ההתמצאות במבחר הרחב הזה היא קשה. בחירת היועץ המתאים צריכה להתחיל מהגדרה טובה ומדויקת של המשימה הנדרשת. לאחר שסל השירותים הנדרשים הוגדר, קל יותר לבצע סינון על פי קריטריונים כלליים בהם אנחנו רגילים להשתמש גם בתחומים אחרים.