בישראל, במיוחד בשני העשורים האחרונים, משגשגת תרבות המקומונים. מקומונים הם עתונים השייכים לעתונות יומית גדולה, כמו מעריב, ידיעות אחרונות והארץ, ולכל אחד מעתונים אלו ישנה רשת מקומונים משלו, המופצת באזורים בארץ. המקומון מתמקד בארועים הרלוונטיים לאזורים בהם הוא מופץ. כיום, קיימים גם מקומונים שאינם שייכים לעתונים הגדולים, והם מעין שבועונים מקומיים, המופצים בסופי שבוע בחינם. קיימים סוגים רבים של מקומונים, ולהלן חמישה סוגי מקומונים בישראל.
מאת: חביב שמעוני
מקומונים בארץ
רוב המקומונים, אולי כולם, מופצים בישראל בסוף השבוע, כלומר בימי חמישי או ימי שישי. תחילת דרכם של המקומונים התחילה דווקא באזור הדרום, עת יצאו בשנות הששים של המאה העשרים, המקומונים בבאר שבע, והמקומון ערב ערב בעיר אילת. אולם רק בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים, החלו לצאת מקומונים רבים ברחבי הארץ. סוגי המקומונים הם מגוונים, חלקם מיועדים לקהל יעד ספציפי, להלן חמישה מהם:
- אשדוד בכותרות- זהו מקומות הפונה לקהל יעד המורכב מתושבי אשדוד החרדים. מקומון זה מביא חדשות מעולם הדת, ופעילויות תורניות בעיר אשדוד וסביבותיה.
- עכבר העיר- זהו מקומון הסוקר את כל המסעדות בתל אביב וסביבותיה, וכן מקומות בילוי נוספים כמו מועדונים, בתתי קולנוע, תערוכות, אירועים ועוד. מקומון זה מתמקד בתרבות, אמנות ופנאי בלבד.
- מקומון אינדקס- מקומונים אלו הם מקומונים המורכבים ברובם מלוחות מודעת של נותני שירותים מקומיים, שיעורים פרטיים, או קורסים, מכירות של חנויות ורשתות מקומיות ועוד.
- מקומונים עצמאיים- אלו הם מקומונים שאינם שייכים להוצאות לאור של העתונים הגדולים. מקומונים אלו הם מעין שבועונים, המופצים בבתי אב לפי חלוקה גאוגרפית, ומתנהלים עצמאית.
- מקומונים בנושאים מגוונים- סוג נוסף של מקומונים, הם מקומונים של רשות מקומית או כמה רשויות, המתמקדות בנושא עיקרי אחד כמו בנייה, חינוך, תרבות, ספורט ועוד.
תרבות המקומונים
תרבות המקומונים היא ותיקה מאד ואף מוצלחת למדי. המקומונים ממומנים באמצעות פרסומות, ואכן ניתן לראות שם ריבוי פרסומות מפתיע בכמותו. לפי חביב שמעוני, הסיבה לכך היא, כי מפרסם מקומי יודע כי הפרסום שלו מגיע בדיוק לקהל היעד בו הוא מעוניין. לשרברב בקרית אונו, אין סיבה לפרסם בעתונות ארצית, והוא מעוניין כי תושבי קרית אונו והסביבה, יגיעו אליו, בידיעה כי תושב באר שבע לא ימצא ענין בפרסום שלו. לכן, זה המקום האידיאלי למפרסמים, וגם למפרסמים קטנים כמו נותני שירותים למיניהם, לפרסם את עצמם במקומונים אלו, שהאפקטיביות שלהם רבה.
חביב שמעוני הוא יזם ואיש עסקים, מומחה מדיה ופרסום וממקימי עיתונות המגזין בישראל