מה מייחד את הביטוחים למרפאת השיניים בכלל ורופאי שיניים בפרט וכיצד ניתן לצמצם את היקף התביעות?
מרפאת השיניים היא יחידה כלכלית, עסק כמו עסק בכל תחום אחר, ישנן נזקים שעלולים להרוס כלכלית את הרופא או המרפאה בעתיד, לכן יש ללבחון את הביטוחים והכיסויים המתאימים הן לרופא והן למרפאה, תביעות רשלות רפואית כנגד ברופאי השיניים הפכו למטרה אצל אנשים רבים. ביטוח אחריות מקצועית רפואית הינו תחום ביטוחי הנועד להעניק לך "שקט נפשי" במקרים של הגשת תביעה כנגדך. אנו שומרים מכל משמר על שמה הטוב של המרפאה, ההגנה על שמה הטוב מהווה בסיס למוניטין ופרנסה לתווך ארוך.
שמי רמי מיכאלי, בעלים ומנכ"ל קבוצת רמי מיכאלי המומחים לביטוח ופיננסים, ועוסקת בניהול סיכונים בתחום הרפואה והאחריות המקצועית לרופאים, הכולל גם את תחום רפואת השיניים. פיתוח העסקי בניהול סיכונים לרפואה החל בעקבות בקשת עזרה של אחד ממכרי שהוא רופא שיניים וגם בעל מרפאת שיניים.
מה מייחד ביטוח מקצועי למרפאת שיניים בכלל ורופאי שיניים בפרט מביטוח בכל תחום מקצועי אחר?
ביטוח נכון מהווה הגנה לאורך זמן מפני טעויות ורשלנות דנטלית. בקרות מקרה אירוע, אנו מלווים את רופא השיניים והמרפאה בייעוץ ובהגנה משפטית בלתי מוגבלת תוך בדיקה וברור שאלת האחריות ומטפלים בכל הבעיה מיום פרוץ האירוע ועד לסיומו. וכל זאת תוך שמירה על המוניטין ועתידו המקצועי. אנו עובדים בצמוד, מבחינה מקצועית ועניינית, לעורכי דין התחום הרשלנות הדנטלית. אנו מייצגים את הרופא ואת המרפאה הן בבית משפט והן בגישור. הדבר מונע מרופאי שיניים את הצורך להתגונן ולהילחם בעצמו. קיים קשר הדוק המושתת על אמון וחסינות בין רופא השיניים או המרפאה לבין המבטחת, וגורם לכך שרופא השיניים אינו חושש לדווח על תביעה או על חשד נגדו. בדרך זו, יחוש רופא השיניים בביטחון מעל לכל ספק שמסירת המידע מגינה עליו, ופותרת לו את הבעיה ופוטרת אותו מהטיפול בה. למרפאה ולרופא השיניים יש ביטחון מקצועי וכלכלי לעסוק בתחום עיסוקו ללא חשש מטיפול ואו מהתוצאות.
מי עומד מאחורי הפוליסות שאנו משווקים ומוכרים?
בחרנו לפעול מול כלל חברה לביטוח בע"מ היות והפוליסה המוצאת לרופאי השיניים הטובה ביותר. כלל תמשיך לבטח את המרפאות והרופאים בתנאים וכיסוים נרחבים, בפרמיה והשתתפות עצמית הנהוגים כיום. תוך מתן חופש מקצועי לנו ולרופא. כלל חברה לביטוח בע"מ - בסיס הפוליסה הוא יום האירוע (OCCURRENCE POLICY) ביטוח חבות על בסיס יום האירוע הינו ביטוח אשר מכסה מקרה ביטוח כאשר נגרם נזק לצד שלישי, וזאת כל אימת שהאירוע בו נגרם הנזק התרחש בתקופת הביטוח. התביעה תכוסה על ידי חברת הביטוח כאשר התביעה תהיה מוגשת בכל זמן שהוא במהלך תקופת הביטוח או לאחריה. ולפי כך ,אין חובה או צורך לרכוש ביטוח למי שפרש או הפסיק הפעילות על מנת להבטיח כיסוי ביטוחי.
מהן הסיבות לריבוי התביעות ולעלייה בסכומי הפיצוי?
מדובר בצירוף של מספר גורמים: הראשון, השופטים נוטים יותר ויותר להחמיר עם רופאי השיניים ומרפאות השיניים, בסכומי הפיצוי ובפסיקה מגיעים לפיצול של בין הרופא למרפאה 30%-70% ויש גם פסיקות שמגיעות לפיצול של 50%-50%. ואחד הגורמים הוא המהפך הגדול, כאשר נחקק חוק זכויות החולה. עורכי הדין שתובעים רופאי שיניים עושים בחוק זה שימוש יתר ובנוסף מכלילים את כל הרופאים הנוגעים למטופל. עצם ריבוי רופאי שיניים וריבוי עורכי דין. והתחרות הגדולה, חלק מרופאי השיניים נותנים אולי תחושה שכל טיפול הוא אפשרי, במחיר נמוך ויוצרים ציפיות באפס תקלות וכשזה לא כך – וברור שזה לא כך – הדבר גורר תביעות. ואילו עורכי הדין מחפשים עבודה ומקבלים כל תיק שנופל בחלקם. המטופלים מתוחכמים יותר והמידע כיום נגיש וזמין לכל. ולבסוף, רפואת השיניים היא רפואה פרטית, אשר המטופלים משלמים עליה במיטב כספם. חלק מהמטופלים ירצה לתבוע על מנת לקבל פיצוי על הוצאת הכספים כפי שקיים התחומים אחרים, בוודאי כאשר יש צורך בטיפולים חוזרים.
סטטיסטיקת פילוח התביעות לפי תחומי רפואת השיניים?
ראשית, אציין שמאגר הנתונים נבנה לאורך שנים ומתבסס על נתונים מחברות הביטוח. מהנתונים שבידינו עולה החלוקה הבאה:
שיקום הפה - כ-40% מכל התביעות. הסיבה: הטיפולים יקרים ויש ציפייה שיחזיקו לאורך זמן.
אנדודונטיה - כ-15% מכלל התביעות. המדובר בתופעה כלל עולמית. בעולם.
שתלים – כ- 30% ותופסים יותר ויותר מקום מבחינת רשלנות רפואית. בישראל, כולם משתילים לכולם הכל. מבחר השתלים הוא בלתי נדלה והרופאים המבצעים השתלות או שיקום על גבי שתלים, רבים ומגוונים: יש כאלה שהם בעלי ניסיון ולא התמחו. אין לכך אח ורע מבחינת מה שקורה בעולם.
תביעות רבות מוגשות בשל גורמים כלליים: חוסר תיאום ציפיות, כשלים בתקשורת עם המטופל וכד'. תחום האורתודונטיה מהווה גם הוא מקור לתביעות, אם כי לא רבות.
נזקים כתוצאה מאבחנה (נזק כספי טהור) ובעיקר נזקים מאי אבחנה הינם בהיקף כספי גדול, הואיל והדרדרות מצב הפה כתוצאה מכך יכול להיות משמעותי.
האם נבטח כל מרפאה או רופא, גם בעלי עבר עשיר בתביעות שהוגשו נגדו?
יודגש, כי רמי מיכאלי המומחים לביטוח ופיננסים אינה המבטחת אלא משמשת כסוכנות ביטוח וניהול סיכונים בביטוח. על מנת לבטח רופא, הוא נדרש לספק רישיון עבודה ישראלי. בשל העלייה במספר התביעות המוגשות כנגד רופאי השיניים והעלייה בסכומי הפיצוי הנפסקים, נדרש בדיקת היסטורית תביעות – לפי דרישת המבטחים. כיום, בקביעת הפרמיה כלול שקלול של מספר התביעות וסכום הכסף ששולם בגינן בפרק זמן נתון. המבטחים הודיעו כאשר ניתן ניסיון תביעות מסוים, הם שומרים לעצמם את שיקול הדעת האם להמשיך ולבטח מבוטח מסוים. כלומר, המבטח אומר למעשה: אם אתה רופא רשלן ואינך לומד מהטעות, לא נרצה לקחת את הסיכון. הדבר מגן על כלל רופאי השיניים, הואיל ורופא רשלן כזה, יגרום להעלאה הפרמיה באופן גורף לכולם. עם זאת, חשוב לציין כי רוב רופאי השיניים נותנים טיפול טוב למטופליהם והינם ללא תביעות או ניסיון לתביעה, הם נהנים מתכנית הביטוח המוצעת להם.