צרכים מיוחדים| יציבה ותנועה | טיפול בתנועה
שיפורהיכולות המוטוריות,היציבה והביטחון העצמי בילדים בעלי צרכיםמיוחדים על ידי גלישה במדרונות הסקימולטור (בפרט)ובמדרונות ההרים (בכלל)
מאת: מיכל נעם MA PT - פיזיותרפיסטיתילדים מומחית בהתפתחות הילד ופגיעות נוירולוגיות
ילדים בעלי צרכיםמיוחדים המטופלים בפיזיותרפיה מגיעים לשלב בו הטיפול הפרטנימגיע ל"רוויה" - נקודה שבה ההתקדמותנעצרת או דורכת במקום - ויש לעבור לאלטרנטיבותנוספות שיביאו שינוי/ שיפור או קידום ביכולתושל המטופל.
אחת האלטרנטיבותלקידום/שיפור יכולות המטופל הינה אימון גלישה במדרוןהסקימולטור.
מדרון הגלישה בסקימולטור הינו דינאמי וגורר תגובהמוטורית המביאה לשיפור תגובות שיווי המשקל,מחזקת קבוצות שרירים ומשפרת את יכולת הלמידההמוטורית. כתוצאה משיפור היכולות הללוהילד/ה מעצימ/ה את הביטחון העצמי שלו/ה.
שמי מיכל נעם.אני פיזיותרפיסטית ילדים. את שעורי הראשוןבסקימולטור למדתי ב 1999,לפני שלמדתי או חוויתיגלישת סקי בהרים. הגעתי לסקימולטור מתוך סקרנות טיפולית במחשבהלהשתמש בלמידת סקי על מדרונות הסקימולטורלטיפול בילדים עם בעיות התפתחותיות שונות.
לאחר מספר שנים(2000-2008) בהם חייתי בניו יורק ועבדתי כפיזיותרפיסטיתילדים (וגם שפרתי את רמת הסקי שלי) חזרתי ארצה ויצרתי קשרעם שלומית על מנת לקדם פרויקט מיוחד בויעשה שימוש בסקימולטור לשיפור היכולותהמוטוריות, היציבה והביטחון העצמי בילדיםעם צרכים מיוחדים.
הגעתי לסקימולטור,הפעם כגולשת טובה עם יכולת להתמודד עם מסלוליםשחורים, במטרה ללמוד לגלוש בצורה אחרת/חדשה. ההתרגשות מתחילה עם נעילת נעליסקי, התאמת המגלש,הצפייה בגולשים האחרים, במדריכים והמחשבהשאני עומדת לגלוש ללא בעיות. ואז מגיע הרגעשבו אני מגלה.... אוי כמה זה קשה!!! עם התחלתהגלישה נשלפות בזו אחר זו כל תבניות התנועהבהן משתמש הגוף שלי כדי לגלוש. אני מפעילהכוח רב רק כדי להישאר על מגלשי הסקי ולאליפול.
עצי, עם סבלנותוהרבה, מסביר לי כיצד לשנות את מנח גופי (להישעןקדימה עם השוקיים על הנעליים), כדי לגלושנכון ללא הפעלת כוח רב, אך הגוף שלי שכלכך רגיל לגלוש תוך הפעלת כוח חזר שוב ושובלתבנית המקורית והמוכרת. אני מנסה להקשיבלגופי ולראות היכן קשה, איפה ומתי לשחררומגלה שגופי מאוד מקובע. אני מתחילה להודותשהפחד שולט בגופי...הפחד ליפול וחס וחלילהלהיפצע, הפחד לתת לגוף שלי לשלוט בתנועהולקחת אותי במורד המדרון בגלישה נעימהללא מאמץ תוך ניצול אנרגטי מרבי. הפחד להסתכלולהישיר מבט אל המראה שהרי אני עלולה ליפול.
עצי לא מוותרוקושר לי את המגלשיים אחד לשני כדי ליצורמשולש וללמד אותי איך לשמור snow plow טוביותר. הוא מסביר לי שוב היכן אני "טועה"ומה עליי לתקן כדי להתקדם. אני חייבת לצייןאת התרשמותי הרבה מהמצאותיו ופיתוחיו המרשימיםשל עצי ובהם מכונותהסלאלום, חיבורהמגלשיים ליצירת המשולש וציור הרגלייםכדי להסביר מה צריך להרגיש בזמן הגלישה.אביזרים הממחישים ומקלים את תהליך הלמידה.
סיימתי את השיעורמאושרת עם רגליים רועדות. הרגשתי איך כלשריר בגופי עבד בזמן הגלישה, איך אני מתחילהלשנות ולשפר את גלישתי. דרך חווית התנועהוהגלישה הרגשתי כמה הדבר יכול לשפר את יכולתםהגופנית של ילדים בהם אני מטפלת.
מבחינתי השמייםהם הגבול...לכל ילד בו אני מטפלת, שאומר לי"אני לא יכול" אני עונה "המילה לאיכול לא קיימת במילון שלי".
אני מאמינה שכלילד יכול לנסות ללמוד לגלוש ולהפתיע אתהוריו, מטפליו ואת עצמו.
סקי הינו ספורטאתגרי שעובד על המון תחומים: כושר/ יכולתריכוז, שמירה על שיווי משקל, תזמון, למידהמוטורית, כוח שריר וכו'
כשילד מתקשה מבחינהמוטורית ותפיסתית, נהנה מתנועה או לחילופיןחושש ממנה, יש לשקול להביאו לביקור בסקימולטורלבדוק אם הוא מעוניין ל"התיידד" עםהמדרון וללמוד לגלוש.
גלישת סקי הינההזדמנות טובה ומהנה לשפר תחומים רבים כגון:קואורדינציה, שיווי משקל, חיזוק שרירים,הקשבה לגוף, פיתוח קצב ומהירות תנועה והנאהמרובה.