בקרה עיסקית היא אחד הכלים היעילים ביותר בניהול עסקים, ממספר טעמים. כל ארגון שמתכנן את פעילותו ופועל בהתאם ליעדים המוצבים מראש חייב לדאוג למנגנון בקרה שוטפת. ללא בקרה, אין אפשרות לקבוע האם הארגון עמד ביעדים או לא, ואיפה היה הכשל (אם היה). למעשה, ניתן לומר שבקרה עיסקית מספקת את הבסיס לתכנון לעתיד, ואין אפשרות להוציא לפועל תוכניות אסטרטגיות ללא בקרה טובה.
בקרה עיסקית מאפשרת להפיק לקחים ולמנוע טעויות בהמשך. כל פער בין המתוכנן למבוצע בפועל חייב להיבחן: לעתים התכנון מוטעה או לא מתוזמן נכון ביחס לרמת אי הודאות, ולפעמים הביצוע לקוי. מטרתה של הבקרה היא ללמוד מכל פער כזה על מנת לתכנן ולבצע טוב יותר במשימות הבאות.
תועלת חשובה נוספת של הבקרה העיסקית היא באפשרות של שיתוף המידע בתוך הארגון. הפקת לקחים מפרויקט של מחלקה מסוימת עשויה לתרום גם למחלקות האחרות, ולעתים – לשנות את המדיניות הכלל ארגונית בנושא מסוים. לכן בקרה עיסקית חיוניות במיוחד בארגונים גדולים, בהם הדרך מהדרג המבצע להנהלה או למחלקה מקבילה באזור אחר היא ארוכה במיוחד.
בארגונים גדולים בקרה עיסקית חיונית גם לצורך הערכת תפקוד העובדים. קביעת מדדים ברורים ואחידים לבקרה מאפשרת לדרג הניהולי הבכיר לבחון את מידת יעילותו של כל אגף ומחלקה מבלי להיות מעורבים אישית בעבודתם. בקרה שוטפת מאפשרת לראות גם שינויים בתפקוד לאורך זמן. המוטיבציה של העובדים עולה אם הם יודעים שהתפקוד שלהם עומד למבחן באופן שוטף ושתפקוד יעיל מתוגמל בהתאם.
ניתן לראות שבקרה עיסקית היא כלי המאפשר להוביל את הארגון בשלט רחוק. בעלי עסקים קטנים נוטים לזלזל בתהליך הבקרה העיסקית ורואים בו מאין מטרד, המחויב רק לצורך עמידה בסטנדרטים של ISO. יחד עם זאת, יש לזכור שכל העסקים הגדולים התחילו כעסקים קטנים, והגיעו למקומם בזכות אסטרטגיה מוצלחת. השקעת משאבים בבקרה עיסקית עשויה לתרום לקביעת יעדים ברורים וגיבוש המדיניות האסטרטגית גם בעסק קטן.
לסיכום, בקרה עיסקית חיונית לכל עסק, קטן כגדול. היא מספקת מידע שוטף על פעילות הארגון, מתריעה למנהליו על תפקוד לקוי ומאפשרת להם לתכנן לטווח הארוך.