בעולם העסקים חשיבות עליונה מייחסים לדינאמיקה מתמדת. גם כאשר העסק מצליח וריווחי, חשוב לא להסתפק בקיים אלא לפלוש לתחומים חדשים, להגדיל את היקף הפעילות, להתחיל במיזמים חדשים וכו' . התרחבות עיסקית היא פעילות חיונית לעסק מצליח. ננסה לראות, אם כן, באלו מצבים יכול העסק להיתרם מהתרחבות.
הדוגמא השכיחה ביותר להתרחבות עיסקית היא הגדלת היקף פעילות: פתיחת סניף חדש, הוספת חטיבות וכדומה. יחד עם זאת, יש לזכור שהמשק כולו וכל ענף בנפרד מאופיינים בתנודתיות, ואחרי כל תקופה של שפע וצמיחה מגיעה גם תקופה של שפל. התרחבות עיסקית לתחומים נוספים מעבר לפעילות העיקרית של העסק מאפשרת לפזר את הסיכונים; בתקופת השפל של הענף המקורי סביר להניח שהענף האחר יימצא בצמיחה ומצב העסק יאוזן.
לעתים התחרות בענף קשה; עסקים חדשים ושאפתנים מנסים לנגוס מהעוגה ולחדור אל השוק בו לכאורה כל המקומות תפוסים. אפילו שחקן מוביל בתחום עשוי לסבול מהתחרות, ומאמצים רבים נדרשים ממנו על מנת לשמור על מיצובו הנוכחי . התרחבות עיסקית על ידי מיזוגים ורכישות היא אחד הכלים המאפשרים להפוך מתחרה לבן ברית.
סיבה נוספת לכך שבעלי עסקים מתחילים בהתרחבות עיסקית היא הרצון למזער את כוחם של ספקים או לחלופין משווקים, ולהקטין את מידת התלות בהם. במקרה כזה ירחיב העסק את תחום פעילותו ויכלול בו את השלבים המקדימים או העוקבים לפעילות המקורית. התרחבות כזאת נקראית שילוב אנכי, קדימה או אחורה. דוגמא למצב כזה היא יצרן שמתחיל לפתוח חנויות או לעבוד באופן ישיר עם לקוחות קצה (שילוב קדימה), או לחלופין יצרן שנכנס לתחום אספקת חומרי גלם (שילוב לאחור).
שילוב אופקי הוא סוג נוסף של התרחבות עיסקית. במקרה כזה העסק מתחיל לספק מוצרים משלימים או נלווים למוצר המקורי. צעד זה מאפשר לעסק להתבדל מול המתחרים על ידי אספקת חבילת שירות מלאה ללקוח . דוגמא להתרחבות כזאת ניתן לראות במסעדה הפותחת בנוסף לאולם אוכל גם משחקייה לילדים, ובכך פונה לקהל יעד רחב של הורים עם ילדים.
אם כן, ניתן לראות שהתרחבות עיסקית נדרשת לשימור של מיצוב קיים בשוק, לפיזור הסיכונים, לעצמאות ושליטה בשרשרת המכירה ומניעת תלות בספקים או במשווקים, ולבידול לעומת המתחרים.